scorpan
24-09-2006, 21:12
Rabarber är väl knölar från början?
När på året ska man isf sätta knölarna för att de ska komma nästkommande sommar?
Eller tar det flera år innan det blir nåt?
Hur vill de ha det?
Jag har Rabarber i mitt land,de fanns när vi köpte huset. Jag skulle vilja dryga ut ....skaffa mer.Älskar rabarber, både som dryck och som kräm....
Tacksam för svar.
kramisar
Smuttan
24-09-2006, 22:31
Jo de e som knölar och du kan nog sätta ner redan nu om du vill för de växer ju lika bra som ogräs....men gott är det.
Jonas70
25-09-2006, 12:03
Rabarber tar tid innan de går att skörda. Plantera gärna nu på hösten. Nästa år ska du dock inte skörda något alls, och året efter det kan du skörda till en paj. Så det är först år tre som du kan börja skörda "normalt".
Lycka till!
scorpan
26-09-2006, 15:26
Aha...tack smuttan och Jonas70 för svar
mightyT
02-10-2006, 17:45
Det går jättebra att plantera rabarber nu. Glöm bara inte att gödsla jorden ordentligt med massor av kogödsel. Och sen får du hålla dej ifrån att skörda nästa år , som dom sa här ovan.
Men massa gödsel!
Kan man inte dela en planta?
Jag satte fröer från Impecta för flera år sedan och sedan dess har jag fyra kanonplantor men visst från frö tar det tid men de blev kanonfina. Den som väntar på något gott............
Eva St
Eva 33c
22-10-2006, 11:00
Och naturligtvis kan du dela den planta du har, om den är tillräckligt stor. Kanske kan du i vår bara gräva av en bit med rot i ytterkanten och så plantera den någon annanstans. Rabarber har inte knölar egentligen utan tjocka rötter. På vår tomt fanns en stor planta när vi kom, jag grävde upp den (trodde jag...) och flyttade den till ett bättre ställe eftersom vi skulle fylla ut med lite sten och annat där den stod. Men den gamla plantan repade mod och växer numera upp varje år ur stenskravlet.
Med det vill jag bara ha sagt att det är en tålig växt. Men den vill ha gödsel och vatten för att bli frodig. Jag köpte en gång två små plantor som blev planterade ganska nära en björk, det blev aldrig någon riktig fart på dem förrän jag flyttade dem till grönsakslandet där det är lerjord. Men då satte de igång att växa så det knakade!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.