Full version: Fladdermus
fruberglund
Jag och mannen var ute i skymningen igår kväll och fixade det sista och då flög det förbi en fladdermus.

Har aldrig sett nån här i trakterna förut och nu undrar jag lite vart den kan bo.

Roligt att se den var det i alla fall men min man trodde den var förvirrad eftersom den var ute och flög så tidigt på kvällen, han trodde de bara flög på natten. Nån som vet hur det ligger till med det?

Hoppas han kommer tillbaka, han får gärna bo här om han vill smile.gif wub.gif
Lars-Olof Arvids
Grattis!
Fladdermöss är trevliga djur som gör stor nytta genom att äta mygg och andra insekter. De bor och övervintrar på skyddade platser som ihåliga träd, grottor och även på vindar i äldre hus. Mycket riktigt flyger de i skymningen, jag har ofta sett dem hemma innan det har blivit helt mörkt på kvällarna.

Olle
askar
Den här lilla krabaten sov i gardinen hos sonen... i torsdags
Vaknade inte fastän han togs ner och fördes ut tongue.gif
fruberglund
Vicken sööööt wub.gif
Whiskuchi
Bygg en fladdermusholk så kanske han flyttar in hos er wub.gif
Hajjen
Vi har jättemycket fladdermöss hemma hos oss. Det är så mysigt att sitta och titta på när dom flyger fram och tillbaka på jakt efter insekter. smile.gif
Ophelia
Hjärtegullet wub.gif wub.gif
Anki
Jag tycker att de är läskiga!
Vi har en fladdermus som flyger runt runt inne på vår altan. Han har säkert tagit alla äckliga jättespindlar för de har jag inte sett till på ett tag. Så jag kan väl tycka om den för det då!:wub:
Min sambos son vill dock aldrig sitta i fåtöljen närmast fönstret efter att vi sett fladdermusen!

/ANki
gammelnalle
CITAT (Whiskuchi @ 25-09-2006, 15:31)
Bygg en fladdermusholk så kanske han flyttar in hos er wub.gif

Tack för den länken... hade tappat bort den..
Har bytt tak på huset i sommar och TYVÄRR förstört för fladdermössen OCH en sädesärla.. så jag känner att jag MÅSTE ersätta dem....

b
Eva i Skåne
CITAT (gammelnalle @ 26-09-2006, 20:29)
Bygg en fladdermusholk så kanske han flyttar in hos er  :wub:

Har bytt tak på huset i sommar och TYVÄRR förstört för fladdermössen OCH en sädesärla.. så jag känner att jag MÅSTE ersätta dem....

b

Ska DU ersätta sädesärlan? Klarar du att vippa på stjärten på det viset? laugh.gif biggrin.gif rolleyes.gif laugh.gif

Flyga vet jag ju att du tränar på då och då, men låt bli det. Du klarar det ändå inte, varken som en fladdermus eller som en sädesärla
rolleyes.gif
sleep.gif
Whiskuchi
Bygg en fladdermusholk så kanske han flyttar in hos er  :wub:

b

Samma här, det flög ut en fladdermus när gamla taket plockades ner (och det låg en död fågel under en annan takpanna), jag har lite dåligt samvete.. huh.gif
gammelnalle
CITAT (Eva i Skåne @ 26-09-2006, 21:08)
Bygg en fladdermusholk så kanske han flyttar in hos er  wub.gif

b

Ska DU ersätta sädesärlan? Klarar du att vippa på stjärten på det viset? laugh.gif biggrin.gif rolleyes.gif laugh.gif

Flyga vet jag ju att du tränar på då och då, men låt bli det. Du klarar det ändå inte, varken som en fladdermus eller som en sädesärla
rolleyes.gif
sleep.gif

sleep.gif sleep.gif sleep.gif sleep.gif sleep.gif sleep.gif

blir inte lätt att ersätta nå´n av dem.....

smile.gif smile.gif smile.gif smile.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

men kanske jag kan hänga upp och ner och vicka på stjärten!!! ????

Whiskuchi: Jag trodde DU var flädermusexpert!!!?? den var ju du som länkade...

b
Whiskuchi
CITAT (gammelnalle @ 27-09-2006, 20:45)
Whiskuchi: Jag trodde DU var flädermusexpert!!!?? den var ju du som länkade...

b

Hihi, vad smickrande! wink.gif Jag är långt ifrån nån expert, jag tycker bara väldigt mycket om dem och vill ha dem i min närhet wub.gif
fruberglund
Har sett den flera kvällar i rad nu wub.gif

Vad ryckigt de flyger, gör de det?
gammelnalle
CITAT (fruberglund @ 28-09-2006, 18:43)
Har sett den flera kvällar i rad nu wub.gif

Vad ryckigt de flyger, gör de det?

Vad menar du med "ryckigt"...???

Fladdermössen är OOOOOOOtroliga flygare som "navigerar" mha "ultraljud". De kan urskilja de minsta hinder i sin väg och "tvärt" undvika "saker". De kan även lokalisera små insekter (som är deras basföda) mha av sin radar.
Därför gör de snabba girar och undamanövrar...

eller menar du nå't annat??

b
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon