Full version: Okänd fågel
askar
Vad är detta för en?
KURT
Det är ju en vadare, kanske en storspov. Har den långa ben?
askar
Det var brorsan som fotat fågeln i dag.
Han har precis fått svar av en ornitolog...
tydligen är det en morkulla.
KURT
Det stämmer ju bättre med att den ligger och trycker på marken, det brukar inte vadare göra.
askar
CITAT (KURT @ 25-09-2006, 09:00)
Det stämmer ju bättre med att den ligger och trycker på marken, det brukar inte vadare göra.

Precis så har den gjort nu igår och idag... väldigt skygg är den också.

Han har precis blivit ägare till fin digitalkamera
så nu är intresset för fåglar och natur ännu större. smile.gif
Sagosessa
Det är en morkulla!
Ophelia
Söt krabat. Sådana där flyger över min systers hus och låter (dock inte alltför vackert) när den flyger fram och tillbaka och försöker locka till sig någon hona eller hane. Om det lyckas har jag ingen aning om men ganska tjatigt blir det.
Gossen Ruda
Typisk morkulla, som även den är en vadare. Morkullesträcket är nog välbekant för dom flesta, hanen flyger på en bestämd rutt kväll efter kväll och flera gånger per kväll för att locka till sig honor. Med några sekunders mellanrum så hör man lätet som närmast kan beskrivas som "knirps". Flyger den lågt kan man även höra ett ständigt knorrande ljud. Trevlig krabat som även skall smaka gott.
KURT
CITAT (Gossen Ruda @ 25-09-2006, 18:16)
Typisk morkulla, som även den är en vadare. Morkullesträcket är nog välbekant för dom flesta, hanen flyger på en bestämd rutt kväll efter kväll och flera gånger per kväll för att locka till sig honor. Med några sekunders mellanrum så hör man lätet som närmast kan beskrivas som "knirps". Flyger den lågt kan man även höra ett ständigt knorrande ljud. Trevlig krabat som även skall smaka gott.

Ja fast etiskt är det ju inte så snyggt att skjuta hanar som spelar!
Gossen Ruda
Nä, skjut inte på pianisten för han gör så gott han kan. laugh.gif

Att skjuta spelflygande morkullehanar är knappast någon utmaning för en jägare, ändå är det ett tryck från jägarhåll att tillåta det men jag tror det är förbjudet. På tal om tryckande fåglar så skrämde jag en gång upp en morkullehona som låg på äggen. Den flög upp just när jag tog ett steg över boet, den flög alltså upp under mig. Den var så perfekt kamouflerad att jag inte såg den, jag hade faktiskt kunnat trampa på den.
KURT
Ja morkulla och nattskärra tillhör ju inte de fåglar som man ser ofta på marken, även om de tillbringar större delen av tiden där.
SannaLasso
Samma med kornknarren. Vi hade både kornknarr och nattskärra på fälten bakom vår sommarstuga, det var verkligen speciella ljud dom gav ifrån sig. smile.gif

En kväll berättade någon om kornknarren på radio. Det sades att den började försvinna pga de stora jordbruksmaskinerna skadade både dem och bona. Några dagar senare kom jordbruksmaskinerna till vårt område. Därefter var det tyst från fälten. Vilket obehagligt "sammanträffande". sad.gif
Ophelia
Ja kornknarrar är då märkliga fåglar med ett ganska ovackert läte.

Vi har en hel del intressanta fåglar kring Strömsholm, Billingen och därutöver.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon