Husmyran
25-09-2006, 08:26
Vi har fått ett jättefint olivträd i present problemet är bara att vi inte vet hur vi ska ta hand om det. Vi har haft den i ca en månad och nu har den börjat tappa blad på ett ororväckande sätt.
Nu står det i ett hörn där det står ljust större delen av dagen, men inte i direkt solljus. Bör vi placera den på annat sätt, mer/mindre ljus?
Den får vatten nån gång i veckan, men nu dagarna innan den började tappa löv så tyckte min man att den såg torr och ledsen ut så han vattnade lite extra två dar i rad, det kanske inte var nån bra idé?
Har ni några tips på hur man får ett olivträd att må kalas så är jag jättetacksam.
Alexander-VG-zon3
25-09-2006, 09:14
det vill ha mycket soljuse och vattna men låt torka upp sen vattna igen .
ge näring på somaren och ställ ut den på våren när dagen bler på +10c sen ta in det på natten sen ha dte kvar över natten när det inte är mer frost sen tar du in dte när det är ca -5c på hösten . bor du så du har varmnt på dagen nu kna du ha dte ute nu . vintervila ca +10c och ljust *frost ska till om det ska bli riklig blommning* . sen på våren sätt det i skuggan först
jag tror den lider av det vanliga symptomet många växter får, för varm och torr inomhusluft. Kollat jorden? Är det lera så byt ut GENAST! Detta är döden för växter inomhus.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.