Jan af Lisö
25-09-2006, 09:30
Jag hade tänkt göra mitt livs första försök att gro magnolior från frö, har hittat en engelsk intstruktion med inte lyckats hitta en tillförlitlig översättning till svenska (förhållanden) av:
dampened sphagnum peat moss
peat and perlite
(peat är väl torv, men det finns flera engelska ord för torv, har aldrig fattat nyansskillnaden)
kerstin z5-6
25-09-2006, 11:38
dampened sphagnum peat moss fuktad vitmossa,
den torv som vi sedan köper består ju till stor del av just "naturkomposterad vitmossa-men den är ett bra medium att så vissa frö i direkt
peat and perlite -torv och perlite
perlite är de små vita korn du kan hitta i tex hasselfors S så jord

ja det sista visste du säkert redan
Bitta98
25-09-2006, 11:50
Har ingen bra översättning, men skulle kunna vara fuktig vitmossa. Men här har du såråd.
Magnoliafrön måste stratifieras.
Antingen sår man fröna ganska ytligt i jorden utomhus eller så lägger man fröna i lätt fuktad vermiculit i en plastpåse (helst med zip lock, eftersom man måste öppna den då och då för att lufta), som läggs i kylskåpet några månader. Sedan låter man den ligga i rumstemperatur i några månader, låt den få luft från en liten springa och se till att den inte torkar ut!
Kolla fröna med jämna mellanrum. Om ingen frö har grott, upprepa proceduren, alltså lätt i kylen igen osv.
Om de gror i vermiculiten, måste de planteras över i en lucker såjord genast. Häll ut fröna och vermiculiten på såbädden och täck mycket tunt med jord och sätt plast över. Det brukar ta 1-2 år för fröna att gro, kan behövas 2 eller fler vintrar innan de gror.
jag plockade några frön från en magnolia kobus i vintras, de satt fortfarande kvar på trädet. Skalade och lade i en påse med vermulit, framme i ett par dagar, sen kylskåpet. I mars hade fem sex stycken fått liv. sen blev det fler... lycka till.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.