Margith
25-09-2006, 11:44
Jag har läst att ni fryser chili, men hur gör ni??
Ska de kärnas ur? Måste de förvällas? Kan jag hyva in dem i frysen som de är? Blir de blöta och sladdriga? Tappar de smak?
Man brukar inte förvälla chili innan man fryser. Man behöver inte kärna ur, men eftersom de blir blöta och lite sladdrigare så kan det vara bättre att göra det innan. Smaken påverkas inte, men den krispiga konsistensen försvinner.
Kan man så tycker jag att det är bättre att torka chilin. Förövrigt så såg jag torkad purjolök häromdan, ytterligare en grönsak som det är bättre att torka än att frysa.
CITAT (KURT @ 25-09-2006, 12:51)
Förövrigt så såg jag torkad purjolök häromdan, ytterligare en grönsak som det är bättre att torka än att frysa.
Vet du hur man torkar purjon? Är det bara att skiva och lägga på plåt och ställa i ugnen några timmar?
evelina
25-09-2006, 16:25
Hittade det här om det kan vara till hjälp?
Torkning
Det är skönt att ha torkad mat i förråden, det ser så lite ut men är så mycket. Man blir förvånad över hur mycket vatten grönsaker, frukter och bär innehåller. Principen bakom torkning som konserveringsmetod är att bakterier och nedbrytare inte trivs i den torra miljön. Visst är det lite jobb med att torka mat, men det är värt det; man får en produkt som håller sig nästan hur länge som helst, är god och lätt att tillaga, samt har kvar mycket av näringen. Dessutom finns det något visst med en mörk höstkväll när det brinner i spisen och hela köket är fullt av torkollor gjorda av gamla fönster, tavelramar, brödbackar och utslitna lakan. För att inte tala om när man, likt en hamster, fyller torkade grönsaker och frukt i stavar och skivor på glasburkar, drar åt locket ordentligt och ser med tillförsikt fram emot en lång vinter.
Allt som innehåller vatten kan torkas. Det är inte heller svårt. Skörda, skölj, skär och torka. Rotsaker blir bäst om man förväller dem hastigt i saltat vatten innan man torkar dem. Koka då upp vatten i en gryta och sänk ned de skurna rotsakerna i en trådsil eller ett durkslag. Bitarna ska börja mjukna men inte bli kokta.
När du skurit (och ev förvällt) grönsakerna i tunna skivor eller stavar breder du ut dem på en torkolla, dvs en ram med finmaskigt nät i. Vad som helst duger, men om man ska stapla dem på varandra över en värmekälla är det naturligtvis enklast om de är någorlunda enhetliga, t.ex brödbackar med nät i.
Ollorna kan man sedan hänga upp eller stapla där det är varmt och torrt, t.ex ovanför ett kylskåp, element, värmepanna eller helst av allt en vedspis. Rör om ibland och se till att det inte blir för varmt, max 50 grader för frukt, 40 för grönsaker och 30 för örter. När de är snustorra, så torra att de prasslar, lägger man dem i burkar. Man kan också förvara dem i små papperspåsar som i sin tur ligger i en plastpåse. Öppna inte burkar och påsar i onödan, då släpps fukt in.
Torkningen går fortare om man:
-skär små bitar och tunna skivor
-skär tvärs över fibrerna
-lägger tunna lager på ollorna
-inte staplar för många ollor på varandra över värmekällan
-lägger några pinnar mellan de staplade ollorna för bättre luftcirkulation
-ser till att skivor inte ligger och klistrar mot varandra
-stänger fönstren vid regnigt väder
ingrid fuxwall
29-09-2006, 22:37
Jag torkar alltid purjolök, skär i skivor/strimlor och lägger sedan i min torkolla.
En del sparar jag för att använda i matlagningen och resten kör jag i mixern till pulver, är toppen att blanda i allt. Både vacker grön färg och ger smak när man är lat och inte orkar ta fram tex. en lök och skära och blanda i kantarellstuvningen.
ingrid