Hej.
E den nån som har koll på om det går att klippa dessa buskar, jag har flera stycken som ser så trista ut och skulle vilja ha dem lite fylligare nedtill.

yvohel
Psst är det ingen som vet om det går..????
wonnie
mari_tres
26-09-2006, 18:46
Jo, går gör det, det har jag sett på TV *s* Men minns inte när eller hur mycket. Testa kanske att ta hälften nu och hälften nästa år? OBS bara funderingar....
Snällt att du svarade, jag får ta och prova så får vi se, gör som du sa..
Wonnie
Karrolina
26-09-2006, 19:03
Min pappa har en rododendron som han beskär lite då och då på sässongen. Fast han har gjort den till ett litet träd. Det är ju inte riktigt samma sak..
hej
men då går det att fixa till iallafall, va bra ska fixa fast kanske bästa att vänta till våren???
Wonnie
Rohdodendron kan klippas. Det bör göras på våren.
Det kan dock vara svårt att få den att växa till sig igen.
Så ta det lite varsamt.
Hälsningar
Cato
Tack så mkt jag skall vara varsam..godnatt nu skall jag snart sova.
hejsvejs Wonnie
kristerh
27-09-2006, 11:01
Du klipper helst rododendron på våren, direkt efter blomningen, klipper du senare på säsongen kommer den inte blomma kommande vår,
de brukar svara bra på klippning och ge massa nya skott, klipp inte så den blir helt kal bara.
Lägger in denna länk igen eftersom den är väldigt användbar
http://www.rhododendron.se/
ingrid fuxwall
28-09-2006, 20:44
Här sköter sambon buskarna men han brukar beskära dem efter blomningen, antagligen har han läst sig till det.
När han klipper så gör han det ordentligt (dessa buskarna är minst 30 år) och då tar han ner den helt, lämnar bara ca. 20 - 30 cm av stammen och efter något år har vi fina buskar igen.
ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.