Full version: Klänglilja
Leolejon
Har en klänglilja i kruka som stått ute i sommar och blommat så otroligt vackert. Jag fick den som en rizom i våras som jag la ner i krukan. Nu undrar jag hur jag ska göra med växten. Ska jag sluta vattna nu? När ska jag ta upp roten och hur ska den förvaras under vintern? Jag vill gärna att den ska blomma nästa sommar igen. wub.gif
igl
du kan sluta vattna den nu och låta den vissna ned. ta in och sätt den frostfritt någonstans, kvar i jorden.
den ska inte ha något vatten alls under vintern.
i vår tar du och planterar om den i ny jord och sätter i fönster. var försiktig bara med "korven" för den har bara en tillväxtpunkt. den "korven" som du satte i våras är nu borta men två nya har bildats.
mvh
inger
Leolejon
Aha, så den ska vara kvar i jorden hela vintern. När jag fick min rot låg den alldeles ren tillsammans med en massa andra lilkadana i en papperspåse, så jag trodde de hade legat så hela vintern. Det var intressant att få veta detta. Tack smile.gif
Leolejon
Jag undrar om jag ska göra likadant med en femöring som jag har? blink.gif
Betty
CITAT (Leolejon @ 26-09-2006, 09:27)
Jag undrar om jag ska göra likadant med en femöring som jag har? blink.gif

Så gör jag med min Femöring, även med mina olika Lyckoklövrar (oxalis) och en hel hop Amaryllisar. Men jag har inte tillgång till nån speciellt sval plats så jag ställer bara alla krukorna på hyllan i ett förråd med vanlig rumstemperatur, ca 20°.
Carex
man kan också ta upp den om mna vill. Mina ligger i en ytterkruka i inglasningen (fem plus på vintern) helt öppet, bara att stoppa ner i jorden igen till våren. Fördelen med detta är att du inte frestas att använda föregående års jord, klängliljan är förtjust i näringsrik jord.
lissa
Carex.. Tror att jag redan har frågat dig i en annan tråd, men osäkerheten är stor...ligger den bara i ytterkrukan utan något mer..ingen jord, torv eller papper ?? Jag har just satt min i torvblandad jord och funderade på att ha den i kylskåpet, men tycker att det verkar lite vanskligt att ha den där..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon