Kathy
Föräldrafusket är mycket mer utbrett än väntat
- vart femte sjukanmält barn var på dagis eller i skolan.

Artikel om vab-fusket.
askar
Fy för bedragare mad.gif
Man börjar undra om de tjyver även i andra sammanhang...
kanske plockar på sig varor utan att betala....
går till grannens odlingar och tar för sig. wink.gif mad.gif
Bettson
Jag kan inte fatta att de lyckas. Pesonaladministration är en uppgift sm bara ökar. Själv så registrerar jag varje timme som mina kunders anställda gör. Inte bara de arbetade utan även frånvaron och orsaken till frånvaron.

Många anställda tycker det är integritetskränkande fast jag brukar förklara att de annars får fel semesterersättning (för låg ).

Och nästan varje gång är det förfrågan från försäkringskassan. Som arbetsgivare är du skyldig att kunna uppge arbetstidsuppgifter två år tillbaka i tiden både till FK och a-kassa. Hur många småföretagare klarar det.
Bettson
Jag kan tillägga att jag vägrar skriva under arbetsgivarintyg som den anställde fyllt i själv. Många mindre arbetsgivare skriver under för att slippa besväret.

Men jag anser att det man sätter sitt namn på skall vara sanning.
AnitaO
Hörde detta på nyheterna idag.
Mycket tråkigt sad.gif
Fuskare finns ju i alla sammanhang, så det är väl inget nytt.
Men så mycket som 20%. Det är anmärkningsvärt mad.gif
Alba
När det gäller egen sjukdom är det arbetsgivaren som anmäler till FK efter 14 dagar(tror jag det är)

Varför inte lägga anmälning om vård av sjukt barn på arbetsgivaren också ?? Då skulle man spara in massor med kronor på FK och hellre använda dem till de som verkligen är sjuka och inte som det är i dag avslå massor av ansökningar om sjukpeng.
Bettson
CITAT (Alba @ 26-09-2006, 13:24)
När det gäller egen sjukdom är det arbetsgivaren som anmäler till FK efter 14 dagar(tror jag det är)

Varför inte lägga anmälning om vård av sjukt barn på arbetsgivaren också ?? Då skulle man spara in massor med kronor på FK och hellre använda dem till de som verkligen är sjuka och inte som det är i dag avslå massor av ansökningar om sjukpeng.

Fast de först fjorton dagarnas sjukanmälning beror på att arbetsgivaren betalar sjukpeng då. Sedan tar försäkringskassan över. Mina kunder ha rju mig, men jag kan tänka mig att de får problem med pappersexercicen ifall de skall sköta detta. Ytterligare en kostnad.
Magdis
Hur kan man ens komma på tanken att göra nåt sånt!? blink.gif
kristerh
Varför blir jag inte förvånad wink.gif det gäller att mygla på alla sätt wink.gif
ett annat sätt är de som "jobbar hemma" men det drabbar ju inte skattebetalarna, mina grannar tex när de "jobbar hemma", så jobbar de i trädgården, läser en bok, eller går på långpromenad med hunden wink.gif
det säger de helt öppet (till mig alltså).
Bettson
CITAT (kristerh @ 26-09-2006, 14:21)
Varför blir jag inte förvånad wink.gif det gäller att mygla på alla sätt wink.gif
ett annat sätt är de som "jobbar hemma" men det drabbar ju inte skattebetalarna, mina grannar tex när de "jobbar hemma", så jobbar de i trädgården, läser en bok, eller går på långpromenad med hunden wink.gif
det säger de helt öppet (till mig alltså).

Nu förståd jag inte riktigt. Jobba hemma.......

Sorry att jag är lite trög smile.gif
andersen
Tycker att det är fel att kalla det fusk. Det är ju kriminellt, sociala försäkringar skall vi alla vara rädda om för om kostnaden blir för hög finns det risk att det sker förändringar.
Kathy
CITAT (andersen @ 26-09-2006, 16:25)
Det är ju kriminellt, sociala försäkringar skall vi alla vara rädda om för om kostnaden blir för hög finns det risk att det sker förändringar.

Ja, någon lär ju få betala ...
netaave
Ja i det här läget hade det ju verkligen varit befogat att samköra datasystem.
Jag fattar inte att folk törs!
Lika snett tycker jag det var att man kunde ta ut föräldrapenning under semestern tidigare. Min man blev t.o.m. uppmanad av handläggaren på Fk att göra det så inte dagarna skulle försvinna. (Det var så då att hade man inte tagit ut dom före innan barnet var i en viss ålder försvann dom) Obs att detta inte handlade om garantidagar, utan de vanliga.

Naturligtvis gjorde han det och vi hade massor av pengar den sommaren vilket iofs inte var helt fel, men visst är det lite snett.
Magdis
CITAT (netaave @ 26-09-2006, 18:30)
Lika snett tycker jag det var att man kunde ta ut föräldrapenning under semestern tidigare. Min man blev t.o.m. uppmanad av handläggaren på Fk att göra det så inte dagarna skulle försvinna. (Det var så då att hade man inte tagit ut dom före innan barnet var i en viss ålder försvann dom) Obs att detta inte handlade om garantidagar, utan de vanliga.

Naturligtvis gjorde han det och vi hade massor av pengar den sommaren vilket iofs inte var helt fel, men visst är det lite snett.

Så är det ju fortfarande, att dagarna försvinner efter en viss ålder. Men inte kan de väl ha uppmanat till att ta ut både föräldrapenning och semester samtidigt? blink.gif Det får ju bli antingen eller.
Monica M zon 4
Tycker det är för jäkligt att vissa ska fuska och utnyttja vårt fina sociala skyddsnät. Inte konstigt att vi har så höga skatter för att få landets ekonomi att gå runt. Vi får alla hjälpas åt att betala i slutändan. Märkligt att detta har kunnat pågå såpass länge. Borde väl varit en baggis att kolla med arbetsgivarn om den anställde jobbar eller är hemma med sjukt barn. mad.gif mad.gif mad.gif
askar

Måste vara många år sedan man kunde göra så ohmy.gif
Castea
Ett problem är ju att bidragsfusk är lågprioriterat utredningsarbete hos polisen. Här i Västmanland har FK börjat lämna misstänkta fall direkt till åklagaren istället, vilket lett till snabbare och effektivare utredningar.
Kathy
Låt arbetsgivaren anmäla till FK vid vab.
Snöflinga
CITAT (Scrollan @ 26-09-2006, 23:24)
Låt arbetsgivaren anmäla till FK vid vab.

Ja, det verkar vara enda sättet att komma tillrätta med fusket ...
Ophelia
Egentligen är det förfärligt att arbetsgivare, FK och andra aktörer ska behöva hålla efter vuxna människor.

Det enda jag kan säga till fuskarna är fy, skämt och usch! mad.gif

Vad är det för signaler man ger till sina barn????????
AnitaO
CITAT (Ophelia @ 27-09-2006, 07:13)
Egentligen är det förfärligt att arbetsgivare, FK och andra aktörer ska behöva hålla efter vuxna människor.

*nickar instämmande* mad.gif
Maria i Helsingborg
Jag önskar att FK kollade upp mig! Jag har massor med pengar att hämta eftersom jag varit hemma många gånger med sjukt barn UTAN att ringa FK sleep.gif
Gillan
Jag tycker att det är skandalöst. Och precis som Ophelia säger, vad är det för signaler som skickas ut.

Inte nog med det. Det är ju alla bidragsfuskare, oavsett på vilken front det gäller, som förstör klimatet för alla andra. wacko.gif
Maria i Helsingborg
Jag kan inte låta bli att spekulera i hur mycket det handlar om att man ser alla dessa "topp-människor" roffa åt sig, fälla ut fallskärmar och mygla och den "lilla" människan tar vad den kan få/där den kan. Jag är övertygad om att våra makthavare spelar stor roll för demoraliseringen i samhället mad.gif
AnitaO
CITAT (Maria i Helsingborg @ 27-09-2006, 07:36)
Jag kan inte låta bli att spekulera i hur mycket det handlar om att man ser alla dessa "topp-människor" roffa åt sig, fälla ut fallskärmar och mygla och den "lilla" människan tar vad den kan få/där den kan. Jag är övertygad om att våra makthavare spelar stor roll för demoraliseringen i samhället mad.gif

Helt rätt!
Politiker, toppchefer m.m, vilka förebilder har folk?
Inte dom bästa enligt mig.
Kathy
CITAT (AnitaGg @ 27-09-2006, 08:26)
Politiker, toppchefer m.m, vilka förebilder har folk?

Symboliskt ledarskap? wacko.gif
Monica M zon 4
Mycket av det moraliska förfallet i samhället kan givetvis skyllas på alla skandaler inom t ex politikeretablissemanget eller bland affärstoppgubbarna. Kan dom roffa åt sig så är det väl inte så konstigt om gräsrötterna försöker sno åt sig lite av kakan också. Bedrövligt med alla som fuskar, är giriga och försöker utnyttja systemen. mad.gif mad.gif
kristerh
CITAT (Bettson @ 26-09-2006, 16:00)

Jo de jobbar alltså via datorn hemma åt företaget de är anställda hos wink.gif
eller ska jobba alltså wink.gif
netaave
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 26-09-2006, 19:04)

Så är det ju fortfarande, att dagarna försvinner efter en viss ålder. Men inte kan de väl ha uppmanat till att ta ut både föräldrapenning och semester samtidigt? blink.gif Det får ju bli antingen eller.

Nej så var det 1987.
Bettson
CITAT (kristerh @ 27-09-2006, 11:44)
CITAT (Bettson @ 26-09-2006, 16:00)

Jo de jobbar alltså via datorn hemma åt företaget de är anställda hos wink.gif
eller ska jobba alltså wink.gif

Fast vad sjutton. Det är vä lätt att kontrollera . Det finns ju logg på när de är inloggade på nätverket.
forget-me-not
CITAT (Bettson @ 27-09-2006, 16:07)
Fast vad sjutton. Det är vä lätt att kontrollera . Det finns ju logg på när de är inloggade på nätverket.

På min förra arbetsplats fanns en man som titt som tätt "arbetade" hemma, han var inloggad men det gick aldrig att nå honom på telefon. När han väl svarade hördes hans lilla dotter i bakgrunden, hon var alltså hemma från dagis de dagar han "arbetade" hemma. wacko.gif
Magdis
Det där med att jobba hemifrån beror ju på vad man har för jobb. Min man jobbar ofta hemma med sina förberedelser inför t.ex gudstjänster, dop och begravningar. Det är ju nåt han måste bli färdig med, han kan ju inte fuska.
Pirum
CITAT (forget-me-not @ 27-09-2006, 18:39)
När han väl svarade hördes hans lilla dotter i bakgrunden, hon var alltså hemma från dagis de dagar han "arbetade" hemma.  :wacko:

Låter rätt ok, förutsatt att han skötte sitt jobb. Och inte rapporterade VAB samtidigt...smile.gif Finns som sagt olika yrken, är man exv journalist och arbetar hemifrån så kan man ju planera sin tid på ett sätt som gör att man kan ha barn kring sig utan problem.

Finns ju exempel på riksdagspolitiker som, om än lagligt, 'myglat' med föräldrapenningen. Anmält sig som "på jobbet" de dagar riksdagen har stängt, så de fått lön från riksdagen, samt kan spara fp-dagarna längre fram. Blev stor historia av det när miljöpartisten Åsa Domeij gjorde så, kanske för att det rimmade illa med hur folk uppfattar att miljöpartister ska uppföra sig. Men hon var alltså inte ensam, 59 till gjorde samma sak.

http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.asp?...?artikel=339067
På det sättet kan de spara föräldradagar och får dessutom minst 8 000 extra i månaden. Moderaten Anna Kindberg Batra har tidigare suttit som ersättare när Carl Bildt varit ledig, och enligt henne har det länge varit känt bland ledamöterna att det går att trixa med ledigheterna.

– Det var många som var borta som trädde in i tjänst igen i juni eller tog in ersättare från och med september. Då var de riksdagsledamöter själva under det jättelånga sommarlovet, säger hon.

<klipp>
En granskning av alla 60 ledigheter de senaste fem åren, som varit minst en månad långa, visar att två tredjedelar av föräldraledigheterna sammanfaller med de datum när riksdagen öppnar och stänger.

Lagligt? Ja. Mygel? Ja.
forget-me-not
CITAT (Pirum @ 27-09-2006, 20:44)
När han väl svarade hördes hans lilla dotter i bakgrunden, hon var alltså hemma från dagis de dagar han "arbetade" hemma.  wacko.gif

Låter rätt ok, förutsatt att han skötte sitt jobb.

Vilket han ju inte gjorde eftersom...
han var inloggad men det gick aldrig att nå honom på telefon.

Eller som när man skickade ett IM-meddelande just p g a att han inte svarade i telefonen och skrev "Ring mig omgående" så dröjde det ibland ett par timmar innan han ringde... unsure.gif
Bettson
CITAT (forget-me-not @ 27-09-2006, 20:51)
När han väl svarade hördes hans lilla dotter i bakgrunden, hon var alltså hemma från dagis de dagar han "arbetade" hemma.  wacko.gif

Eller som när man skickade ett IM-meddelande just p g a att han inte svarade i telefonen och skrev "Ring mig omgående" så dröjde det ibland ett par timmar innan han ringde... unsure.gif

Jamen finns det inget mått på produktivitet hos medarbetarna. SÅ man ser vad han gör, eller flexar osv.

Själv har jag till 100 % min arbetsplats hemma. Jag har snarare andra problemet att arbetet tränger sig på mera än vad jag vill.

Att jag tex inte svarar i telefonen kan bero på att jag har ett arbete som måste avslutas utan att jag blir störd. Den som inte lämnar ett medelande den tycker inte att det är tillräckligt viktigt att prata med mig. Jag har irriterat mig enormt över att folk inte är anträffbara tidigare, men jag har insett att så är det.

Det är inte värre än att folk sitter på jobbet och inte vill bli störda. På vilket större företag eller myndighet är någon anträffbar på fredag efter lunch?
Inte specielt många.

Nu är jag den första person att inte gilla fusk, men att alla som jobbar hemma skulle smita undan jobbet eller fuska. Näe...... det går jag inte med på.
forget-me-not
CITAT (Bettson @ 27-09-2006, 23:33)
CITAT (forget-me-not @ 27-09-2006, 20:51)

Jamen finns det inget mått på produktivitet hos medarbetarna. SÅ man ser vad han gör, eller flexar osv.

Själv har jag till 100 % min arbetsplats hemma. Jag har snarare andra problemet att arbetet tränger sig på mera än vad jag vill.

Att jag tex inte svarar i telefonen kan bero på att jag har ett arbete som måste avslutas utan att jag blir störd. Den som inte lämnar ett medelande den tycker inte att det är tillräckligt viktigt att prata med mig. Jag har irriterat mig enormt över att folk inte är anträffbara tidigare, men jag har insett att så är det.

Det är inte värre än att folk sitter på jobbet och inte vill bli störda. På vilket större företag eller myndighet är någon anträffbar på fredag efter lunch?
Inte specielt många.

Nu är jag den första person att inte gilla fusk, men att alla som jobbar hemma skulle smita undan jobbet eller fuska. Näe...... det går jag inte med på.

Nu har jag inte sagt att alla som arbetar hemma smiter undan arbete. rolleyes.gif Den här personen gjorde det (jag arbetar inte där längre). Ett krav för att den här personen skulle få arbeta hemma var nämligen att den här personen då måste vara anträffbar hela tiden (det ingick i hans arbetsuppgifter att vara det), vilket han alltså inte var. Men eftersom han låg bra till hos vår kvinnliga chef så fick detta fortgå. sleep.gif
Bettson
CITAT (forget-me-not @ 28-09-2006, 01:22)
Nu har jag inte sagt att alla som arbetar hemma smiter undan arbete. rolleyes.gif Den här personen gjorde det (jag arbetar inte där längre). Ett krav för att den här personen skulle få arbeta hemma var nämligen att den här personen då måste vara anträffbar hela tiden (det ingick i hans arbetsuppgifter att vara det), vilket han alltså inte var. Men eftersom han låg bra till hos vår kvinnliga chef så fick detta fortgå. sleep.gif

Vilket Pucko han måste ha varit! Eller snål

Det är väl inte så svårt att vidarekoppla telefonen till mobilen ifall man ständigt ska svara. Eller fixa mailen till mobilen. wink.gif
Gillan
Bara en liten kommentar vad gäller att arbeta hemifrån.

Den där raringen som jag har turen att vara gift med, hade sin "arbetsplats " i den " stora staden" i mer än åtta år. Halva tiden var han där, halva tiden arbetade han "hemifrån". Jag kan bara säga att " han fanns aldrig här ". Efter " alla " dessa år, bytte han arbetsplats, och har idag en " normal " arbetstid, och kommer " hem" ca kl 17-18 varenda dag. Och helt plötsligt! Så är han här! Varenda dag!

Förstår ni vad jag menar? Det är alltså inte en " dans på rosor " att arbeta hemifrån
Bettson
CITAT (Evgeni @ 28-09-2006, 08:07)

Den där raringen som jag har turen att vara gift med, hade sin "arbetsplats " i den " stora staden" i mer än åtta år. Halva tiden var han där, halva tiden arbetade han "hemifrån". Jag kan bara säga att " han fanns aldrig här ". Efter " alla " dessa år, bytte han arbetsplats, och har idag en " normal " arbetstid, och kommer " hem" ca kl 17-18 varenda dag. Och helt plötsligt! Så är han här! Varenda dag!

Förstår ni vad jag menar? Det är alltså inte en " dans på rosor " att arbeta hemifrån

Förstår precis wub.gif

Det är också så att jobbar man hemma så tror folk att man inget gör. Du som går hemme, du kan väl..............

Likaså tror folk som har en dag ledig att det bara är att droppa in hur som helst. Eller ringa och snacka skit. Jag har ju också arbetstid. Det jag inte gör när jag är social på deras lediga tid, det lär jag få göra en annan gång.

Jobbet gör sig inte själv
Gillan
CITAT (Bettson @ 28-09-2006, 08:44)

Förstår precis wub.gif

Det är också så att jobbar man hemma så tror folk att man inget gör. Du som går hemme, du kan väl..............

Likaså tror folk som har en dag ledig att det bara är att droppa in hur som helst. Eller ringa och snacka skit. Jag har ju också arbetstid. Det jag inte gör när jag är social på deras lediga tid, det lär jag få göra en annan gång.

Jobbet gör sig inte själv

Amen... wub.gif smile.gif
Lady Hamilton
CITAT (Bettson @ 28-09-2006, 08:44)
...Det är också så att jobbar man hemma så tror folk att man inget gör. Du som går hemme, du kan väl..............

Det påminner om oss som jobbar natt.............
( I mitt fall 21.30-07.30 )
"Men inte behöver du sova hela dagen? Vi kan väll träffas kl.12 ?
Du som ändå är "hemma" hela da´n kan ju fixa det?
Eller om man är "någonstans" - Inte kan du "gå" redan? -20.30, du måste väll ha samma rätt som alla andra att umgås med folk? wacko.gif wacko.gif
Magdis

Förstår precis hur du menar, Gillan. Min man har ju ett arbete som han till stor del kan syssla med hemma, det är ju massor av förberedelser som folk kanske inte tänker på. Han skulle kunna jobba dygnet runt. Hade han haft ett jobb på en fabrik med fasta tider så skulle han ju vara ledig när han är hemma åtminstone.

Dessutom ringer folk hit dygnets alla timmar året runt. När vi är borta på semester kan det ringa på mobilen, mitt i natten kan det ringa (fast det är ovanligt) Jag fungerar som nån slags sekreterare som tar emot samtal angående min mans jobb dygnet runt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon