Full version: Kräfta
Sommartorparn
Har förstått att frukträdskräftan drabbar vanliga träd o buskar också. Får dom likadana sår som fruktträden, eller hur ser man om dom är smittade?
Finns det något träd som är mindre känsligt?
Ophelia
Jag lyfter ett slag för Cillas sida som är mycket informativ:

http://www.juniper.se/tradvard/krafta3.htm

samt denna sida:

http://www.vaxteko.nu/html/sll/slu/faktabl...T069/FVT069.BAK
Sommartorparn
Jo, jag känner till dom sidorna.
Men jag hoppas ju att det finns något annat än gråal man kan ha i sin trädgård. Alternativet att kalhugga alltihopa innan man kan plantera något nytt känns ju inte heller speciellt kul.... sad.gif
Cilla
tongue.gif de flesta träd i vår vilda flora som får kräfta klarar den långt bättre än våra prydnads- och fruktträd. Och så länge vi inte beskär lövträden är smittrisken inte alls så stor.

Lövträd som egentligen vill ha det varmare än den zon man kan erbjuda, ympade och kultiverade träd som prydnadskörsbär m fl, kan man undvika om man har fruktträdkräfta som man inte vill ha spridd. Liksom en del ätäppelträd. Men även bland de kultiverade träden finns starka individer, som t ex prydnadsaplarna som sällan drabbas av kräfta om de inte beskärs.

Det finns fruktträdkräftsporer överallt. Om vi undviker att beskära hårt och fel och sätter träden i goda jordförhållanden så bör kräftan inte hindra oss att sätta nya träd!
Sommartorparn
CITAT (Cilla @ 27-09-2006, 14:25)
Och så länge vi inte beskär lövträden är smittrisken inte alls så stor.

laugh.gif
Tyvärr är alla mina fruktträd kräftdrabbade och alla mina lövträd brutalhamlade (kan inte bedöma om dom också är kräftsmittade men speciellt friska ser dom inte ut). Några andra träd har jag inte sedan almarna dog. Lite svårt att veta vad som är värt att nypantera i det läget..... Har satt en rad med pilar, som också ska hamlas, men dom har också problem.....
Cilla
Ja, vissa sorters pil får pilskorv som är en annan svamp. I ditt läge skulle jag första hand satsa på träd som inte behöver beskäras alls. Och sedan plantera dem väldränerat samt på kulle.

De brutalhamlade övriga träden skulle jag se över. Att upphöra med beskärning är den första åtgärden, men sedan är det inte alla träd som kan växa efter stympning utan att bli riskabla. Några trädslag kan börja om från början om man tar ned dem till lågstubbe; ask, poppel, pil, ibland björk, ek och lönn.

Verkar som att du kommer att kunna plantera en hel del nytt. Börja drömma kanske?

En annan sak som jag märker kan ersätta lite av känslan av ett förlorat träd är olika sorters installationer. Jag har bland annat gjort 5m höga rosenkupoler. Kan visserligen inte ersätta allt det som träd ger, men den är något som blir 5 x 5 meter grönt och blommande på en gång. Kolla på www.alltomtradgard.se och fotoalbum CillaLu, där finns ett som heter rosenkupol...
Sommartorparn
Det svåra med detta är ju ordningsföljden.......
Jag vill egentligen så fort som möjligt plantera några fruktträd som på sikt ska ersätta dom sjuka träden. Men så kom jag på att det först behövdes vindskydd. Har nu blivit varse att de häckar jag planterat och de träd o buskar jag tänkte plantera alla är mottagliga för kräfta. Alltså borde jag ta bort alla träd först innan jag planterar för vindskydd och sedan vänta sisådär 15 år det är uppvuxet så att fruktträden kan planteras. Storvuxna hinner träden inte bli i min livstid. sad.gif

Hur ser man om lönnar, pilar o syrener har kräfta? Om det är en brun prick i snittytan, är det tecken på sjukdom?

Rosenkupol, jo...... Jag ser framför mig hur den vid nästa storm lyfter och seglar iväg över åkrarna som ett ufo..... laugh.gif
Cilla
OK, du har vindproblem. Då skulle jag lösa det först tror jag, men det behöver inte betyda att du inte kan plantera annat samtidigt. Snabbväxande häck som tar mycket vind. Eller plank med häck som får växa upp invid kanske.

Bra vindläare som häck vet du säkert vilka de är; gran, en, idegran, tuja, lärk osv. Alla är relativt snabbväxande. I en nysatt häck kan man också sätta träd; oxel, rönn m fl. Förutsatt att det finns plats för kronorna att utvecklas utanför häcken, vill säga.

Samtidigt kan du säkert hitta några ställen att sätta fruktspaljéer på, där det är lite mer lä. Invid hus, fristående som berså eller rad, i vindriktningen och där det om några år kommer att vara mer lä med häck eller träd. Då får du frukt efter redan 3 år eller så.

På tre år har jag sett vindutsatta odlingar på västkusten bli läade av oxel- och avenboksplanteringar som satts i bågar och "vågor" med tanke på hur vinden brukar komma och vart den ska ledas. Samma trdgårdar har också gjort "zonfångare", dvs flätat halvbågar med det öppna riktat mot söder. Samma teknik som jag gjort med mina komposter här, fast zonfångarna är vidare och mer öppna. http://www.alltomtradgard.se/forum/user_al...2&albumid=10332

Sedan kan det vara värt att satsa på att köpa ETT större träd, särskilt om du måste ta bort flera av de gamla. Man kan antingen beställa direkt från t ex Blomqvists, Nordplant elelr de andra producenterna eller genom en trädgårdsbutik. Ett större träd kostar från 2 000 till 25 000, ett större äppelträd som har ca 10 år på nacken kan köpas av Bruuns i Tyskland. Senast jag kollade var det 14 000 kr inklusive frakt till dörren. Men även för ett par tusenlappar brukar man kunna få ett ganska stort träd. Det kan vara bättre med ett stort än fyra små...

Lönn, pil och syrén brukar sällan duka under av kräfta. Pil drabbas oftare av skorv, lönn av rötsvampar som går ganska snabbt i snitt, syrén drabbas av allt möjligt men brukar blomma bra ändå.

Såren på dessa ser ungefär ut som på malus/äpple, och på syrén är det svårast att avgöra. Hur man ser att träd är rötskadade eller annat kräver för stor plats för detta forum, men den bruna pricken i veden är på vissa trädslag kärnved. Denna kan vara frisk eller angripen av något.

Du får skicka in foton här om du vill få hjälp att tolka veden i dina snitt.

Men som sagt - beskär så lite som möjligt i en kräftrik miljö. Placera nya träd så långt bort från de sjuka som möjligt, ta ned något eller några av de kraftigt sjuka per år, tag bort det sjuka materialet, satsa på att bygga vindskydd och plantera där det redan finns lite lä och se till att nya träd får en dränerad växtplats.
Cilla

Kompost. Snabb att bygga, enkel att ta bort. Jag använde ungträd av alla sorter från ett skogsparti i närheten. Bygger man formen vidare, med öppning mot solen, är det en utmärkt läare. Kan byggas högt också för att tillfälligt läa ett träd.

Lite vidare form, stolparna får sitta kvar. På ena sidan har grannen den som kompost, på andra sidan oldar jag solrosor som behöver lä i början.

Sommartorparn
OK,
Så om jag planterar oxlar, häggmisplar o dyl bredvid kräftsjuka fruktträd så är det inte säkert dom blir smittade. Om jag låter bli att skära i dom förstås...... Att köpa fullvuxna träd låter lockande men utanför min budget. (Tänkte delvis satsa på att gräva upp skott i skogen....... wink.gif )

Va fina skärmar!
Cilla
Nej, de bör klara det. Som sagt; skär i de kräftsjuka och de friska så lite som möjligt. Vuxna träd behöver man inte skära i varje år och är de kraftigt käftsjuka kan man släppa dem under många år utan att märka det på frukten.

Oxlar brukar behöva uppbyggnadsbeskäras, bland annat stammas upp om man vill kunna gå under dem. Om du planterar dem väldränerat och skär i dem under JAS med rena och vassa verktyg så har de stor chans att klara sig utan smitta.

...och sedan önskar jag dig ett stort träd i födelsepresent... Det är kul att börja med ett lite större träd i sin trädgård, särskilt när man måste ta ned en del.
Sommartorparn
CITAT (Cilla @ 28-09-2006, 21:36)
Oxlar brukar behöva uppbyggnadsbeskäras, bland annat stammas upp om man vill kunna gå under dem.

Då är kanske oxlar inte det lämpligaste trädet att sätta kant i kant med dom sjuka fruktträden? Hur är det med rönnar? Lönnar? Andra alternativ? (utom gråal, förstås smile.gif )

Om nu syrenerna har blivit smittade trots att det inte märks på dom, så kan dom väl sedan smitta nyplanterade träd? Bör man tänka på det och hålla något slags säkerhetsavstånd?
Cilla
Jag tror inte jag kan ge exakta råd. Själv upplever jag att kräftan utgör ett problem mest på våra fruktträd och känsligare prydnadsträd (prunus, magnolia m fl). Andra träd kan ha kräfta utan att det skapar särskilt stor grendöd eller snabb svamputveckling i trädet. Många av våra ekar har t ex kräfta, men ota ser man att trädet vinner, dvs kan övervalla snabbare än svampen kan infektera.
Big Gardener
Jag håller med Cilla. Du kan plantera i stort sett vilket träd som helst, som passar ståndorten (!), och slippa problem med lövträdskräfta (Nectria galligena). Lövträdskräfta och fruktträdskräfta är samma art, men min erfarenhet är att angreppen väldigt sällan blir allvarliga på andra träd än äppelträd. Total tokbeskärning kan naturligtvis ge vissa angrepp men dessa är ofta väldigt lokala och sprids sällan till friska träd eller ordentligt utförda grensnitt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon