OK, du har vindproblem. Då skulle jag lösa det först tror jag, men det behöver inte betyda att du inte kan plantera annat samtidigt. Snabbväxande häck som tar mycket vind. Eller plank med häck som får växa upp invid kanske.
Bra vindläare som häck vet du säkert vilka de är; gran, en, idegran, tuja, lärk osv. Alla är relativt snabbväxande. I en nysatt häck kan man också sätta träd; oxel, rönn m fl. Förutsatt att det finns plats för kronorna att utvecklas utanför häcken, vill säga.
Samtidigt kan du säkert hitta några ställen att sätta fruktspaljéer på, där det är lite mer lä. Invid hus, fristående som berså eller rad, i vindriktningen och där det om några år kommer att vara mer lä med häck eller träd. Då får du frukt efter redan 3 år eller så.
På tre år har jag sett vindutsatta odlingar på västkusten bli läade av oxel- och avenboksplanteringar som satts i bågar och "vågor" med tanke på hur vinden brukar komma och vart den ska ledas. Samma trdgårdar har också gjort "zonfångare", dvs flätat halvbågar med det öppna riktat mot söder. Samma teknik som jag gjort med mina komposter här, fast zonfångarna är vidare och mer öppna.
http://www.alltomtradgard.se/forum/user_al...2&albumid=10332Sedan kan det vara värt att satsa på att köpa ETT större träd, särskilt om du måste ta bort flera av de gamla. Man kan antingen beställa direkt från t ex Blomqvists, Nordplant elelr de andra producenterna eller genom en trädgårdsbutik. Ett större träd kostar från 2 000 till 25 000, ett större äppelträd som har ca 10 år på nacken kan köpas av Bruuns i Tyskland. Senast jag kollade var det 14 000 kr inklusive frakt till dörren. Men även för ett par tusenlappar brukar man kunna få ett ganska stort träd. Det kan vara bättre med ett stort än fyra små...
Lönn, pil och syrén brukar sällan duka under av kräfta. Pil drabbas oftare av skorv, lönn av rötsvampar som går ganska snabbt i snitt, syrén drabbas av allt möjligt men brukar blomma bra ändå.
Såren på dessa ser ungefär ut som på malus/äpple, och på syrén är det svårast att avgöra. Hur man ser att träd är rötskadade eller annat kräver för stor plats för detta forum, men den bruna pricken i veden är på vissa trädslag kärnved. Denna kan vara frisk eller angripen av något.
Du får skicka in foton här om du vill få hjälp att tolka veden i dina snitt.
Men som sagt - beskär så lite som möjligt i en kräftrik miljö. Placera nya träd så långt bort från de sjuka som möjligt, ta ned något eller några av de kraftigt sjuka per år, tag bort det sjuka materialet, satsa på att bygga vindskydd och plantera där det redan finns lite lä och se till att nya träd får en dränerad växtplats.