Kicki
Hjälp!!
Planterade mina druvor i våras som jag fick i present, Labruska ’Spulga’ och ’Sukribe’ , men hur i hela friden ska jag sköta dom? Läste på lappen som hängde med att jag skulle gjort en beskärning redan i juli :-( Finns det någon ritad beskrivning? Jag blir bara snurrig när jag läser hur jag ska klippa wacko.gif Det är tre stammar på båda plantorna...
RibesRubusVitis
Var glad att du inte beskar under sommaren. Allt lövverk hjälper till att samla energi i rötterna inför vintern. Det GÅR att beskära mjuka, gröna växtdelar även under tillväxtfasen, men det förvedade ska klippas när vinrankan är i vila. Se info på

http://www.vinodling.com/besk.htm
zine
Klippningen är inte så "viktig" på staketdruvorna. Jag brukar bara gallra ur lite på sommaren så att det inte blir för tätt och sen klippa in grenarna en bit på vintern.
Eva i Västerås
Tiden när du skär är nog viktigast.
Före nyår, helst direkt löven fallit, för att inte såren ska blöda.
Jag knipsar de färska skotten genom hela sommaren, dom tål tuffare hantering innan don förvedats.
Men de första 2 åren får de växa helt fritt, just för att rota sig ordentligt och komma igång.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon