Sabina L
Jag har fått något angrepp på bladen på mitt päronträd. Det ser nästan ut som små igelkottar som sitter under bladen för det är som små taggar och på översidan blir det rött. Någon som vet vad det är och vad jag ska göra?
sad.gif
mari_tres
CITAT
Pärongallkvalster ger platta, senare svartfärgade, vårtlika bildningar på ovan- och undersidan av bladet.

Från En sida som verkar väldigt bra...

Edit: Dock kan jag ju inte säga säkert att det är det, det är en vild gissning, men du har någonting att utgå från då du letar vidare...
Piccante
Skulle nog tippa på något svampangrepp. Det finns svampar som infekterar blad och växer igenom och sprider sig vegetativt genom avknoppning. Skulle gissa att "igelkottarna" är utväxt från svampen.
Åsa, mälardalen zon 2
Päronrost gissar jag.

Här hittas bilder på päronrost
Sabina L
Japp, päronrost är det. Kan jag göra något för att förhindra det? Ska jag ta bort de angripna bladen?

Tack för hjälpen!
Sabina L
Åsa, såg en bild på grönsaksfly i ditt album. Vad blir det av dem? Brukar få en del i mitt växthus, vad kan jag göra för att förhndra det?
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (Sabina L @ 28-09-2006, 19:13)
Japp, päronrost är det. Kan jag göra något för att förhindra det? Ska jag ta bort de angripna bladen?

Tack för hjälpen!

Det hjälper inte att plocka bort bladen det är inte så mycket man kan göra, teoretiskt sett kan man utrota päronrosten ifall man tar bort Juniperusarter inom en radie på 400m. De Juniperus arter som främst värdväxlar med päronrosten är: Juniperus sabina, Juniperus chinensis, Juniperus virginiana, Juniperus squamata, alltså den typen av enar som ofta används som prydnader i trädgårdar speciellt i områden som planterades på 70-talet men även nu vintergröna växter blir mer och mer populära verkar det som.

Har man egna prydnadsenar av dessa arter så skulle jag ta bort dem ifall päronträdet är viktigare troligtvis kan angreppen bli större ifall det är nära till enarna då har ju inte svampsporerna så långt att färdas.

Här hittas bilder på fullvuxen fjäril av grönsaksfly
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon