Full version: strand rabatt
Alexander-VG-zon3
hejsan alla glada

här är en bild på mitt arbete jag håller på att gör elelr inget arbete mer än idé
men inte klart än ska massor med mer sand som är jätte jobbigt att frakta ditt orkade bara ett lass i da får ta dom andra sen .
men här är bild

vad tycker ni??
ni kanske undra med plasten men jag ska testa me dplast istället för annat dte ger kanske fukt på somaren å vinter skydd på vintern plus så hindrar dte ogräs å annat bra sen får man ju skära ut för växter m.m. .
sen kanske om någon här inne har växtförslag på växter som ser strandaktiga ut elelr som man får ne havskänsla av har själv tänk mig gräs å kankse siilverpäron men det är kanske inte så roligt
vad tycke rni wub.gif wub.gif
ewa zon 3
Hm... känner mig tveksam till plast straxt under sanden. När det regnar kommer det ju inte kunna rinna undan utan samlas i en "bassäng"
Strandrabatt då tänker i alla fall jag på torktåliga växter som tål en hel del, både blåst och torka så varför plast? huh.gif

/Ewa
Alexander-VG-zon3
CITAT (ewa zon 3 @ 26-09-2006, 19:30)
Hm... känner mig tveksam till plast straxt under sanden. När det regnar kommer det ju inte kunna rinna undan utan samlas i en "bassäng"
Strandrabatt då tänker i alla fall jag på torktåliga växter som tål en hel del, både blåst och torka så varför plast? huh.gif

/Ewa

plasten var mer för växten rötetr att kunna få fukt på somren sen kankse skydd om vintern eller nåt kankse inte tänkte där wink.gif
men vattnet rinner ju veck där växterna ska vara för jag skär ju ut en rundning vid v
xten så det bler en plast fri yta runt växten så där hadde kan tänkt vattnet kan rinna ner å veck plus utanför allstå vid kanten kna vattnet rinna ut imellan sterna
ewa zon 3
Idén med sand är jättefin, såg det i somras i lite större skala i en visningsträdgård i somras. Sand på marken, att gå på ger genast en helt anna känsla. Men jag fatter fortfarande inte det här med plasten. Gräs som är blå/grå i färgen klarar torrare lägen jättebra. tex Silverhavre/Helictotrichon sempervirens el Lampborstgräs/Pennisetum alopecuroides jättefina till andra växter i grå. rosa och lavendelblå nyanser. Gräsen vill stå väldränerat och absolut inte bli stående i vatten då ruttnar de bort.

/Ewa
Alexander-VG-zon3
tack för växterna har funderat över olika växter som gräs och kankse nåt annat havsaktigt men man kan kankse ha gräs å bara nåt träd ?? .

plasten menade jag så här att har man jord under så försvinner sanden eller bler skitgt efter ett tag plus det med ogräs . sen kan man ju ha annat under som skiljer sanden å jorden åt men jag vet inte om det är så ogrässäkert . vattne rinner ju bort ute på gräsmattan och ner i jorden där växterna är planterade så själva rötterna står ju inte i vatten för dom har ju inte plast elelr nåt sånt om har ju fritt utrymme vid rötterna för då behöver man bara ränsa ogräs å lägga på sand just runt växterna typ svårt å förklara har kanske tänkt dumnt eller nåt men får prova å se hur dte går wub.gif

sen tänkte jag med plasten att det kna vara till en fördel för växterna att dom har det lite fuktigt inte blött å inte för torrt sen kankse det gav nåt skydd på vintern eller ja svårt å förklara där med hhur man tänkte exakt .

dte med plasten var kanske dumnt vad tror andra om det wink.gif
Alexander-VG-zon3
kollade växterna dom var super fina ska kanske prova med sånna sen kankse nåt rosa med nåt blommande buske så man får färg sen kankse nåt silvrit träd skulle kanske bli fint å ha

men den plasten man ser ska jag med lägga på sand så hela cerklen bler helt sand täckt
ewa zon 3
Om du vill hålla sand och jord skilda så kanske du kan använda markväv istället som släpper igenom fukt. Finns på behändiga rullar på många gardencenters.
Tipsar om ett av SVT:s "Söderläge" program med havstema Söderläge
Kanske finns det några växter du kan använda därifrån

/Ewa
Alexander-VG-zon3
har redan set det där jag fick ifé at göra nåt likande men inte så stenigt å många växter som dom hadde mer enkelt .

jo jag vet dte finns väv med som man kna ha men testar å ser hur dte bler me dplasten det kanks bler bättre eller sämre wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon