Full version: Höstgödsla ?
HönaBöna
Hej
Jag har en nyplanterad häck (30 m liguster som sattes förra hösten och 40 skogslind som sattes nu i våras). Har ägnat helgen åt att rensa ogräs i denna och nu undrar jag om jag ska gödsla med s.k. höstgödsel för att stärka plantorna inför vintern? Eller ska jag läcka på täckbark och gödsla med vanligt gödsel till våren ?
Alexander-VG-zon3
jag ger höstgödsel till allt nu fast om dom inte behöver dte så ge rjag dom det ändå . sen normalt till våren å somaren med kogödsel
cato
Normalt skall man inte kvävegödsla på hösten, men eftersom det är en ständiggrön häck du har kan det kanske vara rätt.
Jag hade en gång en granne som hade en tråkig ligusterhäck mot min trädgård. Jag tog då och vattnade den med upplöst kalksaltpeter på sensommaren. Den blev snabbt mörkgrön och behöll bladen fina hela vintern.
Grannen var stolt för sin fina häck, men fick aldrig veta att det var jag som gödslat den.
Hälsninar
Cato
josohl
Hmm, kan man alltså gödsla sina städselgröna växter nu? De har just tömt gödselstacken i stallet och på botten finns det en del superfin bränd gödsel (legat sen i april). Kan jag ge en liten dos till mina bambu + taxus nu? (zon II)
Alexander-VG-zon3
CITAT (josohl @ 22-10-2006, 17:40)
Hmm, kan man alltså gödsla sina städselgröna växter nu? De har just tömt gödselstacken i stallet och på botten finns det en del superfin bränd gödsel (legat sen i april). Kan jag ge en liten dos till mina bambu + taxus nu? (zon II)

ingen kväve i vinter det ger en sämre effekt enligt mig gälelr dte för alla växter då dom inte ska bli klena i vinter med nyaskott å ingen strak avmognad
kerstin z5-6
Även de gröna vintervilar och stänger av sin huvudproduktion ..göd i vår
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon