|
Jag och en vännina började för några dagar sedan diskutera vem i hushållet det egentligen var som tog hand om växterna. Hennes make tog hand om trädgården i samma utsträckning som hon, däremot vägrade han befatta sig med krukväxterna inomhus. Hos mig och min sambo var det i början jag som vattnade och pysslade med våra krukväxter (har dessvärre ingen trädgård) men allt eftersom har han blivit mer och mer engagerad, när en ny bomma på hibiskusen slår ut, eller när än stickling får blad är han nu lika entusiastisk som jag.
Hur är det hos er? Är ni ensamma om ert intresse eller är ni flera som hjälps åt?
Alexander-VG-zon3
26-09-2006, 22:07
hos mig har vi delat upp trädgården jag sköter ena halvan och mormor den andra sen mina krukväxter sköter jag å mormor sina
Hej I detta hushåll är de ja(kvinnan) i huset som sköter växterna både inne och ute  skulle gubben sköta detta bleve de inget  , men han sköter träden och gräsmattan, lite ska väl han också göra MVh Catarina
Krukväxterna inne sköter jag helt. Min sambo märker inte även om bladen ligger slickade mot stammen. Så för krukväxternas bästa tar jag hand om dem.
Utomhus klipper han gräset, ansar buskar och vattnar.
Utomhus är det jag (mannen) som sköter växterna. Min fru har dock klippt gräset några gånger, fast oftast är det jag det också. Inomhus har vi tidvis försökt dela på skötseln men det funkar inte, för hustrun kommer aldrig ihåg vattning och ser inte hur törstiga än växterna är. Nu har hon uttryckt intresse för att anlägga ett trädgårdsland och hålla på med det - något som jag har på att göra-listan men inte har hunnit med än. Får se hur det bli med det...men om det i slutänden visar sig att det blir jag som får sköta det också så blir jag inte ledsen, för jag gillar pysslet, och inte kommer jag att förebrå henne - hon gör så mycket annat bra.
jag (kvinna) sköter växterna både inne och ute då min man är helt ointresserad. När vi träffades ägde han 2 krukväxter i st "sprättiväg" som var en pinne med 1 blad och en hibiskus med typ 3 blad. jag räddade dem och vi har nu 11 år senare kvar sprättivägen stor, grön och har flera blad och har frösått flera nya.
Jag (kvinna) sköter växterna både ute och inne. Inne har jag nästan bara hibiskusar och de får han absolut inte handskas med. (Han snurrar dem med knopp alldeles för mycket och vattnar för mycket osv... ) Gröna växter klarar han av. Ute är det jag som sköter allt och vill gärna ha det så för min sambo är inte intresserad även om det var han som tyckte att vi (vi som i jag) skulle ta oss an den gamla trädgården. Men jag klandrar honom inte, han gör så mycket annat som är bra Ciczi
Jag (kvinna) sköter om både inne- och uteväxterna. Men sambon har mer och mer visat intresse för uteväxterna. Han köpte bl.a. stenpartiväxter och skulle köpa mer på våren sa han. Däremot är det oftast han som klipper gräset och hjälper till att gräva nya rabatter.  Jag gör det roliga, som att planera och plantera.
Limeblossom
27-09-2006, 20:22
Här är det jag som sköter alla växter, annars blev det nog inget inne och gasolbrännaren till allt ute.  Nåja, han klipper gräsmattan oftast ,gräver rabatter och vill äta ärtor, plommon osv...men sköta om dom..nej.
Jag (kvinna) sköter allt vad det gäller växter både inne och ute. Sköter även ogräsrensning, grävning, ansning.... Ja, jag sköter nog allt. Disk och tvätt, matlagning och fönsterputs också  Vad gör han då? Ja, säg det...
Här är det jag som sköter om allt som växer, fast kanske beror det på att min kille har flyttat in till mej med mina krukväxter och min trädgård. Vi söker större tillsammans och då blir det nog vår trädgård... vi får se om det blir annorlunda då...fast jag är lite tveksam, men jag hoppas  Fast mina hoyor är det nog bästa han låter bli
malin72
28-09-2006, 11:40
CITAT (Tezzla @ 28-09-2006, 08:12) Jag (kvinna) sköter allt vad det gäller växter både inne och ute. Sköter även ogräsrensning, grävning, ansning.... Ja, jag sköter nog allt. Disk och tvätt, matlagning och fönsterputs också  Vad gör han då? Ja, säg det... aj då det lät inge kul
Här gäller samma uppdelning som hos Tezzla...
här är det oftast min karl som håller växterna vid liv och jag som tar reda på hur man ska göra  fast jag har på sista tiden lyckats hjälpa till att vattna och klippa av utblommade rosor utan att blommorna dött  förut lyckades jag ta kål på en kaktus på 3 månader.. den var alldeles brun..
Gossen Ruda
29-09-2006, 19:28
Eftersom jag inte lyckats skaffa någon slavinna är jag så illa tvungen att sköta allt själv. Vattning är ett typiskt slavgöra så det blir inte gjort, därför har jag bara 2 kaktusar som krukväxter eftersom dom klarar av min vanskötsel. Trädgårdarna får mest klara sig själv, där råder just nu djungelns lag. Den starkaste överlever.
Lemonne
30-09-2006, 12:19
Min karl är totalt ointressserad av mina växter. När jag lycklig visade honom min hibiskus som slagit ut med sin första blomma sa han bara "Jaha... den var väl fin?!" Det är jag som står för allt hemma, ute och inne, inklusive gräsklippning och tyngre jobb, men han är överhuvudet i vårt jordbruk (Kan det var pengarna som lockar där månne?)...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|