|
För tillfället letar jag efter alternativa sätt att tvätta håret, dels för att min hårbotten blir torr och kliar av vanligt schampoo, och dels för att skona naturen. Jag har skiftat från vanlig hårfärg till henna vilket jag är mycket nöjd med, slutat med silikon i balsam (allt som slutar på cone eller conol är silikoner) och använder håroljor (i mitt fall jojoba) nu är det bara tvättningen som är problemet. Jag har upptäckt att ägg är jättebra, men det känns lite dumt att använda varje gång håret behöver en tvätt. Läste på ett hårforum att citronsyra skulle vara bra, men det torkade ut den delen som är mest skadad av tidigare färgning så jag blev tvungen att använda massor av olja...resten av kalufsen verkar dock ha mått bra av det. Så nu undrar jag om det är någon här som har några bra tips att dela med sig av? Alla förslag mottages tacksamt!:)
Stavade fel i rubriken, så slarvig man kan vara!
Om du bor nära en Lush-butik, så kanske de kan ha något alternativt för hårtvättar. Shampo-kakor t ex. Har inte provat själv, men är litet nyfiken på det.  Edit: Såg att man kan beställa på nätet också från dem!
lush, ett väldigt trevligt ställe ja. Tyvärr så blir det lite samma effekt med dem:( tack för tipset ändå.
Det finns även något som heter "ekologiska frisörer". Hinner inte googla fram någon länk just nu, men har läst att de använder lera m m som hårprodukter. Om du fann en sådan frisör kanske du kunde få tips om produkter.
det låter intressant, tack Castea!
netaave
27-09-2006, 11:12
Har du provat att tvätta det i flytande såpa? Det torkar iaf inte ut och det använde man ju alltid "förr ivärlden" ja såpa alltså, inte flytande då förstås det är ju ett modernt påfund. Såpa är ju dessutom en ren naturprodukt.
kristerh
27-09-2006, 12:10
Förr fanns det något som hette torrschampo, något pulver som gnuggades i håret för att sedan borstas bort  har svårt att tänka mig att håret skulle bli rent av den metoden.
CurlySue
27-09-2006, 12:40
Hej, kan varmt rekommendera Torr schampo, mitt hår är av den typen som helst ska tvättas varje dag för att se fräscht ut, nu kan jag tvätta det endast 1 gång i veckan. Då tvättar jag det, rullar upp det på värmespolar, sen på mornarna dagarna 2-6 använder jag torr schampo i hårbotten och det funkar kanon bra. Torrschampo säljs hos frisören och kostar ca 150-200 :- flaskan men är super drygt. 1 flaska räcker ca 6-9 månader minst. För att inte tala om vilken tidsbesparing det är, nu tar det mig max 5 min att bli fin i håret, mot innan då det tog ca 30-45 min Varje morgon. Istället så offrar jag nu ca 1½ timme 1 dag per vecka då jag tvättar och fixar iordning håret.
kristerh
27-09-2006, 14:43
CITAT (sarah68 @ 27-09-2006, 13:40) Hej, kan varmt rekommendera Torr schampo, mitt hår är av den typen som helst ska tvättas varje dag för att se fräscht ut, nu kan jag tvätta det endast 1 gång i veckan. Då tvättar jag det, rullar upp det på värmespolar, sen på mornarna dagarna 2-6 använder jag torr schampo i hårbotten och det funkar kanon bra. Torrschampo säljs hos frisören och kostar ca 150-200 :- flaskan men är super drygt. 1 flaska räcker ca 6-9 månader minst. För att inte tala om vilken tidsbesparing det är, nu tar det mig max 5 min att bli fin i håret, mot innan då det tog ca 30-45 min Varje morgon. Istället så offrar jag nu ca 1½ timme 1 dag per vecka då jag tvättar och fixar iordning håret.  Men hur kan det bli rent om man tillför ett pulver  tycker det låter äckligt
Fick för många år sedan en bok av min moster om hur man gör div. skönhetsprodukter av örter och naturliga ingredienser. Dessvärre skickade jag den till secondhand för att jag inte var händig och intresserad nog för att prova själv. Sök på nätet, adLibris eller nåt och se om du hittar den. Annars ska man ju kunna skölja håret istället för att tvätta det. SÅ skitig i huvudet är man ju sällan, det är ju bara att håret blir fett. Vatten med äppelcidervinäger och örter ska man ju kunna använda har jag läst i nån huskusbok. Själv älskar jag att duscha och jag gillar tvålar, schampon och balsam!  Varje dag!!!
ninnisky
27-09-2006, 14:52
CITAT (ester @ 27-09-2006, 15:48) Själv älskar jag att duscha och jag gillar tvålar, schampon och balsam! :wub: Varje dag!!! Kanske några fler tips här - men inget för mig http://www.shenet.se/recept/harschampotorr.html
Whiskuchi
27-09-2006, 15:16
CITAT (kristerh @ 27-09-2006, 15:43) CITAT (sarah68 @ 27-09-2006, 13:40) Hej, kan varmt rekommendera Torr schampo, mitt hår är av den typen som helst ska tvättas varje dag för att se fräscht ut, nu kan jag tvätta det endast 1 gång i veckan. Då tvättar jag det, rullar upp det på värmespolar, sen på mornarna dagarna 2-6 använder jag torr schampo i hårbotten och det funkar kanon bra. Torrschampo säljs hos frisören och kostar ca 150-200 :- flaskan men är super drygt. 1 flaska räcker ca 6-9 månader minst. För att inte tala om vilken tidsbesparing det är, nu tar det mig max 5 min att bli fin i håret, mot innan då det tog ca 30-45 min Varje morgon. Istället så offrar jag nu ca 1½ timme 1 dag per vecka då jag tvättar och fixar iordning håret.  Men hur kan det bli rent om man tillför ett pulver  tycker det låter äckligt  Pulvret suger upp fett och smuts, sedan borstas det ur. Har aldrig provat själv.
åh, ester. Kommer du ihåg vad den hette? Låter spännande, boken för mig;) Äppelcidervinäger har jag hört talas om, men aldrig att enbart använda, funkar det? *hoppas*
Hannele
27-09-2006, 19:56
POtatismjöl - istället för dyr torrschampoo. Av såpnejlikerötter kan man göra bra schampoo för känslig hud. Vi hade detta upp tidigare med bra tips.
CITAT (Carex @ 27-09-2006, 20:36) åh, ester. Kommer du ihåg vad den hette? Låter spännande, boken för mig;) Äppelcidervinäger har jag hört talas om, men aldrig att enbart använda, funkar det? *hoppas* Sök på AdLibris.se efter kosmetika. De hade gör-det-själv-böcker om naturlig kosmetika. Inte den jag hade. Jag minns inte vad den hette. Naturens skönhet eller något liknande. Tror att det är en vanlig bok. En gulorange framsida med en leende kvinna på. Nån som känner igen? Du kan ju också åka på kurs och lära dig. Kanske Öxabäcks örtagård har kurser i hur man gör schampon? Har varit där med farmor och gjort salvor.
Ska det inte också vara nyttigt att tvätta håret med öl?
CITAT (Rossi @ 28-09-2006, 12:26) Ska det inte också vara nyttigt att tvätta håret med öl? Joo, öl och äggula blandat som inpackning.
CITAT (Reserv @ 28-09-2006, 12:40) CITAT (Rossi @ 28-09-2006, 12:26) Ska det inte också vara nyttigt att tvätta håret med öl? Joo, öl och äggula blandat som inpackning.  Och då får man världens gladaste mjäll!
Hannele
28-09-2006, 13:32
CITAT (Reserv @ 28-09-2006, 12:40) Joo, öl och äggula blandat som inpackning. Har du testat det? Jg har nått bra resultat utvärtes.
Boken måste jag hitta! Tack för alla jättebra tips! Ägg är jättebra om jag inte sade det i första inlägget:) Inget som får håret så rent och fint. Men det känns lite märkligt...och dessutom nästan lite slösaktigt (tycker iaf jag), det är ju mat egentligen.
CITAT (Carex @ 28-09-2006, 17:49) Ägg är jättebra om jag inte sade det i första inlägget:) Inget som får håret så rent och fint. Men det känns lite märkligt...och dessutom nästan lite slösaktigt (tycker iaf jag), det är ju mat egentligen. Inte då, använd äggulan till håret och gör maräng eller äggvitekaka av äggvitan så har du inte slösat nåt alls.
Rapchic
29-09-2006, 19:43
CITAT (Hannele @ 27-09-2006, 21:56) POtatismjöl - istället för dyr torrschampoo. Av såpnejlikerötter kan man göra bra schampoo för känslig hud. Vi hade detta upp tidigare med bra tips. jag har läst i nån bok om nått sånt man har hemma som man kunde använda som torrscampo, mins inte vad det var.. men det är bara att kolla i huskurs/natur kosnetika böcker
Jag personligen har väldigt torrt hår som sällan blir fett, på sommaren tvättar jag det knappt alls eftersom det bli dagliga dopp i en sjö nära hemmet. MEN, det värsta jag vet är hår som luktar.. tja, hår. Fjantigt, jag vet, men jag vill att mitt hår ska lukta gott. Tycker något av det härligaste som finns är silkigt nytvättat hår som doftar gott. Så, nu till frågan, hur luktar egentligen håret efter äggula och öl?
Äggulan luktar inte, men det är nog en fördel om du tycker öl doftar gott  Ingen har sagt nåt om att det slulle dofta gott, bara va´effektivt
CITAT (Carex @ 27-09-2006, 00:17) För tillfället letar jag efter alternativa sätt att tvätta håret, dels för att min hårbotten blir torr och kliar av vanligt schampoo, och dels för att skona naturen. Jag har skiftat från vanlig hårfärg till henna vilket jag är mycket nöjd med, slutat med silikon i balsam (allt som slutar på cone eller conol är silikoner) och använder håroljor (i mitt fall jojoba) nu är det bara tvättningen som är problemet. Jag har upptäckt att ägg är jättebra, men det känns lite dumt att använda varje gång håret behöver en tvätt. Läste på ett hårforum att citronsyra skulle vara bra, men det torkade ut den delen som är mest skadad av tidigare färgning så jag blev tvungen att använda massor av olja...resten av kalufsen verkar dock ha mått bra av det. Så nu undrar jag om det är någon här som har några bra tips att dela med sig av? Alla förslag mottages tacksamt!:)
Stavade fel i rubriken, så slarvig man kan vara! Tror inte att naturen tar så stor skada av att du tvättar håret med shampoo. Det finns speciellt shampoo för kliande, torr hårbotten
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|