Full version: Änglatrumpet
Grodden
Har aldrig tidigare varit intresserad av blommor och trädgård men innan jag blir alldeles för gammal(är nu 70) vill jag ägna lite tid åt odling. Jag tror det är något som håller mig ung ett tag tilkl. Nåväl hur gör jag bäst med några "bitar" änglatrumpet för att de skall blomma nästa sommar? Tack för alla tips jag kan få.
Gillan
Många sätter dem i vatten för att de ska bilda rötter. Själv planterar jag dem direkt i jord som jag håller fuktig, men inte allt för blöt. Det lyckas för det mesta riktigt bra. Lycka till! smile.gif
Merlin
Ursäkta om jag blandar mig i - men hur övervintrar man sticklingar av änglatrumpet?
kerstin z5-6
Som krukväxt -försiktighet med övervattning innnan rötterna etablerats ordentligt -ett litet lysrör /alt energilampa över sticklingen kan göra mycket för lyckat resultat
Jonas70
Skulle det vara ok att ta stickling av Änglatrumpet så här dags på säsongen (bor i zon 1)?
kerstin z5-6
Ja särskilt om du efter rotning i varmare temp kan ha den ute i ditt nya växthus smile.gif
De tål inte frost men är inte så kinkiga när de väl rotat sig +8 räcker -blir knubbiga o fina av ljuset
Jonas70
Hur tar man stickling av Änglatrumpet då?
Morsan har en stor fin som jag skulle kunna knycka ett par sticklingar från.
Jonas70
Igår planterade jag sticklingar av två olika sorters Änglatrumpet och dessutom Spikklubba. Planterade i en blandning av planteringsjord och sand, och nu står de på fönsterbrädan i vårt arbetsrum. Tar det sig, så tar det sig smile.gif
kerstin z5-6
och fördelen med sticklingar är att de blommar rätt snabbt eftersom de är från de yttersta delarna av grenen smile.gif
Jonas70
CITAT (kerstin z5-6 @ 30-10-2006, 11:29)
och fördelen med sticklingar är att de blommar rätt snabbt eftersom de är från de yttersta delarna av grenen smile.gif

Tror du att de kommer ta sig vid den här årstiden då?

Ps. Servern där detta forumet är på verkar tro att det fortfarande är sommar mad.gif
kerstin z5-6
ja, de brukar inte vara så kinkiga alls ...smile.gif
Jonas70
Vad skönt att det finns hopp då.
Just nu är de flesta rätt så hängiga.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon