Kathy
SSU-basen Anna Sjödins festkväll slutade med fylla och bråk. Idag börjar rättegången. Bland annat är hon misstänkt för våld mot tjänsteman, ett brott som kan ge fängelse.
– Jag tror att hon kommer fällas för det här, säger åklagare Per Lindqvist.

Hela artikeln.
kristerh
Ska bli intressant att följa rättegången wink.gif undrar varför rättegången sattes till just 1 vecka efter valet wink.gif
LadyG
Är inte det uppenbart? tongue.gif
krellus
Blir hon inte fälld så kan vi ju nästa lägga ner domstolarna.
Hon bör inte bli friad men är ju ändå en politiker så vem vet...
KURT
CITAT (krellus @ 27-09-2006, 13:16)

Var du själv där, eller har du bara andrahandsuppgifter från vittnen?
AnitaO
CITAT (KURT @ 27-09-2006, 13:28)
CITAT (krellus @ 27-09-2006, 13:16)

Var du själv där, eller har du bara andrahandsuppgifter från vittnen?

Håller faktiskt med.
Man räknas som oskyldig till dess man är bevisat skyldig.
Att döma folk med ledning av kvällstidningsrubriker känns inte helt rätt wink.gif
askar
CITAT (kristerh @ 27-09-2006, 13:12)
Ska bli intressant att följa rättegången wink.gif undrar varför rättegången sattes till just 1 vecka efter valet wink.gif

Anna Sjödin (sossarna) bad om att få rättegången förlagd
till efter valet och myndigheten gick dem tillmötes.
AndreasBlomquist
Oj, det var inte dåligt av Anna Lind att klara av något sånt..
askar
CITAT (AndreasBlomquist @ 27-09-2006, 14:30)
Oj, det var inte dåligt av Anna Lind att klara av något sånt..

Skyller på att jag är nyvaken laugh.gif
nu är det ändrat.
cosmos
Fadde Darwich: Dörrvakterna har ingen trovärdighet

27 september 2006

Tänk dig en vanlig lördagskväll. Du dricker lite alkohol och går på krogen för en trevlig kväll med dina vänner. Alla är glada. Men allt går snett. En stirrig krogvakt irriterar sig på dig. Du kanske är för ful, för fet, för kaxig, för högljudd, spenderar för lite, är för mycket lantis eller har utländsk bakgrund. Då kan du kastas ut. Makten finns i vaktens bricka. Längst ut på teleskopbatongen finns en stålkula som kan knäcka ben. Är han ett rötägg kan han i stort sett bruka så mycket våld han önskar. Hans omdöme påverkas alltför ofta av droger som efedrin vilket gör att han får mer energi men också blir lättretad och våldsbenägen.
Som kille kan du få stå maktlös och se din flickvän få ansiktet kört i gruset utanför restaurangen, få blusen uppsliten samtidigt som någon med ett hånflin kallar henne hora och studerar hennes bröst. Oavsett om du är kille eller tjej kan den trevliga kvällen sluta med att du får ansiktet sönderslaget och för första gången i ditt liv får känna smaken av ditt eget blod.
När polis anländer hoppas du på upprättelse. Glöm det. I stället är huvudregeln att polisen "köper" vakternas berättelse. Sedan fortsätter helvetet. Dina kramper, chock och rödgråtna ögon iakttas och beskrivs som rejäl berusning. Du kan lika lite få polisen att kolla vaktens eventuella missbruk som du kan freda dig själv med blodprov. Du hamnar i arresten.

Mardrömmen fortsätter. Åklagaren litar på vakt och polis. Du åtalas men din anmälan mot vakten läggs ned. I rättssalen har krogpersonalen synkroniserat sina berättelser. Det som hänt blir ditt fel. Ett trick för att få bort onödiga vittnen är att omedelbart släppa in kön så att de är borta när polisen kommer. Inte sällan finns stamgäster eller kompisar till vakterna bland de så kallat opartiska vittnena.
Du har alla odds emot dig. Som kroggäst dricker du sällan vatten och är helt nykter. Vakterna förväntas däremot vara nyktra på jobbet. Det gör att deras trovärdighet värderas högre.
Samhället måste upprätthålla respekten för vaktbrickan.
Jag påstår inte att alla vakter är banditer. Tvärtom finns det många fantastiska krogar och krögare. Det finns många entrévärdar och krogvakter som gör ett strålande jobb och ger den service kunderna förtjänar. Jag påstår inte heller att alla gäster är änglar.
Men jag vet att krogpersonalen ofta bär ansvaret för onödig våldsanvändning. Det tråkiga med krogvärlden är den mörka baksidan. Under mina totalt 24 år i bevakningsbranschen varav nio som vaktchef har jag sett det mesta som går att se. Jag har varje dag bevittnat en bransch full av lögner, ytligheter, droger, korruption, rasism och diskriminering. För mig blev det vardagsmat.

Under mina år som krogvakt var jag ständig gäst i rättegångssalarna. Precis som mina kolleger lärde jag mig systemet. Jag har hört vakter ljuga om gästernas beteende för att motivera diskriminering och övervåld.
Denna vecka är det dags för en ny rättegång. SSU:s ordförande Anna Sjödin möter krogpersonalen i rättssalen. Troligt är att flera ur personalen ska vittna och jag vet av erfarenhet att de vittnesmålen inte är något man slarvar med. Jag blir inte förvånad om Sjödin döms på samtliga åtalspunkter även om hon skulle vara fullständigt oskyldig.
Hur kan det få fortsätta så här? Jag hoppas att uppmärksamheten kring Anna Sjödin leder till en offentlig debatt och nödvändiga förändringar så att inte fler drabbas.
Jag är ledsen. Jag hade också velat veta vad som hände natten före jag fick se Anna Sjödin sönderslagen i tv. Men det kommer aldrig att ske.
FADDE DARWICH
Fadde Darwich har jobbat som dörrvakt sedan 1982. Mellan 1997 och 2006 vaktade han Spy Bars port. På 80-talet var han medlem i SSU i en månad.

Av FJÄRDE SIDAN fjarde.sidan@expressen.se

--------------------------------------------------------------------------------

Publicerad:
2006-09-27 09:39
LadyG
Fadde är ju verkligen ett karaktärsvittne också... blink.gif

Hur får man en hel restaurang att synkronisera sina historier, det finns gott om vittnen att välja och vraka mellan. Inte alla vittnen "köpta" eller anställda för den delen.

I dag gör Babak Jamei sin AT-tjänst på Danderyds sjukhus i Stockholm och jobbar som underläkare på S:t Görans sjukhus länsakut. Det känns inte som att han har något att vinna på att ljuga men allt att förlora.

Anna Sjödin har väl egentligen inte gjort något annat än blivit full och dum. Hade hon haft vett att be om ursäkt direkt istället för att slinga sig och skylla ifrån sig hade hela historien varit ur världen nu.

Nu kommer det nog aldrig att få fram sanningen, historien har tagit för många varv i meida. För många minnen har påverkats av kvällspressens skriverier och spekulationer, men jag tror inte Anna Sjödin är oskyldig. Men jag tror inte heller hon är så skyldig som hon utmålas som, kom ihåg att det är kvällspressen som skrivit mest. De älskar saftiga skandaler och berättar inte hela sannningen om det skulle ta must ur historien.

Sanningen ligger nog någonstans mitt emellan deras versioner, som vanligt.
Farbror Blå
pinsamt i alla fall, som det stod i tidningen:

Experterna är ense om EN sak!
Vanliga krogbråk av denna art tar två timmar i vanliga fall att prata igenom, med två-tre vittnen.
Detta kostar oss en massa bara för att det är en kändis! wacko.gif mad.gif
sad.gif
LadyG
CITAT (Farbror Blå @ 28-09-2006, 15:29)
pinsamt i alla fall, som det stod i tidningen:

Experterna är ense om EN sak!
Vanliga krogbråk av denna art tar två timmar i vanliga fall att prata igenom, med två-tre vittnen.
Detta kostar oss en massa bara för att det är en kändis! wacko.gif mad.gif
sad.gif

Ja, det är det som är det sura. sad.gif
Snöflinga
Med den besservisser attidyd hon visade under valet så kan jag mycket väl tänkamig att hon gjort allt det som hon har anklagats för unsure.gif
*Molly*
Tyvärr så finns en hel del ordningsvakter på krogen och i tunnelbanan som inte klarar av sitt jobb.
Använder övervåld och ljuger sedan friskt i rätten med hjälp av vaktkollegor som vittnen.
Tesa
Har ju hört från folk som känner Anna Sjödin att hon skall vara ganska ödmjuk..men "tar inte skit"

Sen tycker jag att det bara är bra att politiker hamnar i situationer som vem som helst kan hamna i...det bevisar bara att dom är som alla andra...människor..
Snöflinga
Tycker nog inte att det är "bra" att SSU ordförande, som ändå skall vara ett föredöme, super sig full på krogen, slåss, skriker svartskalle och till slut hamnar i fyllecell ... sådana politiker betackar jag mig för mad.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Snöflinga @ 29-09-2006, 17:16)
Tycker nog inte att det är "bra" att SSU ordförande, som ändå skall vara ett föredöme, super sig full på krogen, slåss, skriker svartskalle och till slut hamnar i fyllecell ... sådana politiker betackar jag mig för mad.gif

Håller helt och hållet med dig
cosmos
Visst är det tur att vi har dom här ordningsvakterna som ser till att bara dom mest ängsligt välanpassade får komma in och ta sej en öl!
Hur skulle det se ut om krogarna var fulla med frimodiga människor som vågade käfta och debattera!
Ja,jag är ironisk!! tongue.gif tongue.gif tongue.gif

Jag har råkat ut för såna här vakter en gång..för att jag ifrågasatte deras behandling av andra i kön...det var förfärligt...det fanns inget utrymme för diskussioner...i och med att jag opponerade mej så blev jag också fienden..tack och lov så lyckades jag fly därifrån..så rädd har jag aldrig varit nån gång!!
Och jag jobbar med psykotiker...paranoida är dom ofta..dom skrämmer en del men inte mej...det går alltid att hitta ett förhållningssätt som fungerar!
Men med dom här vakterna kände jag att det fanns"ingen där" att förhandla med!
Monica i Nässjö
Nu var det ju länge sen jag var ute i krogsvängen så jag kanske inte ska uttala mig här men... jag jobbar med ett transportföretag som ofta och speciellt på helgerna kommer i kontakt med folk som antingen förfestat eller är på väg hem från krogen och jag vet hur vanliga sunda medelsvenssons förvandlas efter ett par glas innanför västen. Så i det här fallet om jag får välja att tro på en nykter människa som studerar till läkare eller någon som är så full att hon måste tas om hand så vet iaf jag vem jag tror mest på. Och jag är faktiskt så naiv så jag tror inte att det finns så elaka människor så dom tar anställning som dörrvakt bara för att få terra andra människor men ssv... vad vet jag?
cosmos
Men,monka...vem är det som avgör att hon var så full att hon måste tas om hand..jo det är vakterna och dom kan säga vad som helst för att rättfärdiga sitt beteende!
Och vad är det som säger att bara för att en person går läkarlinjen så är han ett exempel på sanningsenlighet och moral?????
Monica i Nässjö
Vem som sa att hon måste tas om hand? Poliserna som kom till platsen. Och dom har vi väl inte skäl att betvivla?
cosmos
Jo då..jag betvivlar dom också!!!!
Dom litar mycket mer på vakterna än den personen som blir utsatt för vakternas angrepp!
Monica i Nässjö
Stackars dig Cosmos! Det måste ju vara hemskt för dig att anlita antingen sjukvården eller polismyndigheten när du har såna förutfattade meningar! Vem litar du igentligen på??
askar
CITAT (cosmos @ 29-09-2006, 19:24)
Men,monka...vem är det som avgör att hon var så full att hon måste tas om hand..jo det är vakterna och dom kan säga vad som helst för att rättfärdiga sitt beteende!
Och vad är det som säger att bara för att en person går läkarlinjen så är han ett exempel på sanningsenlighet och moral?????

Polisen vittnade
Litet citat ur artikeln
Han pratade först med vakterna och sedan med Anna Sjödin.
- Hon luktade alkohol, vinglade och sådär.
Vad betyder "sådär"?
- Ja, allt som kommer till en riktig praktfylla. Hon var högljudd och gapig. Krängig och slängig i kroppen.
Enligt honom var det svårt att förhöra Anna Sjödin, vilket berodde bland annat på den kaotiska situationen på platsen.
LadyG
En polisman som kom till platsen och också vittnade i rättegången talade om SSU:arnas dryga sätt. När han stod utanför krogen och försökte få klarhet i vad som hänt upplevde han framförallt en viktig sak i den allmänna villervallan: SSU:arnas nedsättande beteende mot personalen. Det vittnade han om under ed. Och häri ligger med största sannolikhet svaret på varför det gick som det gick på Crazy Horse.

En episod som bara togs upp i förbigående under rättegången kan vara nyckeln: SSU:arna hade beställt in en omgång tequila till sitt bord, men när glasen kom ville man av någon anledning ändra beställningen.
Servitrisen som var inblandad förklarade i rätten att hon möttes av hånfullhet och nedlåtande attityd när hon förklarade att det inte gick. En stund senare ropade SSU:arna på henne igen. På bordet stod ett tomt tequilaglas. Bredvid låg en öppnad saltpåse och en tuggad citronklyfta.
– Vi har spillt ut den. Ge oss en ny.

Hon vägrade. Naturligtvis.
Ytterligare en stund senare stod Anna Sjödin och hennes väninna i baren och vägrades att köpa mer sprit. När vakten Babak Jamei kom dit för att tala med dem nonchalerade de honom helt. Sedan fanns det ingen återvändo. Situationen eskalerade snabbt med våld, hysteri, tårar och möjligen också lagbrott.
(Källa: Aftonbladet)
cosmos
CITAT (monka @ 29-09-2006, 19:54)
Stackars dig Cosmos! Det måste ju vara hemskt för dig att anlita antingen sjukvården eller polismyndigheten när du har såna förutfattade meningar! Vem litar du igentligen på??

Jag jobbar lugnt ihop med både sjukvård och polis dagligen!
Det jag diskuterade här var det fallet att poliser har en förkärlek att tro på vakter istället för den enskilda medborgaren!!
Monica i Nässjö
Det tror jag inte ett dugg på!Jjag tror poliser har bättre utbildning än så.
Pirum
Utbildning har inte mycket med moral och etik att göra, inte därmed sagt att jag misstror läkare eller poliser generellt sett. Däremot har jag svårt för många dörrvakter/säkerhetsvakter. Häromdagen kom en rapport om att dopning dödar hjärnceller, och många vakter verkar tyvärr försöka dopa bort de få hjärnceller de trots allt har. Många vakter är bra, andra är vakter av egoskäl och sådant är sällan bra.
Ofta är det ju så att personer som eftersträvar någon maktposition egentligen är de sista som hör hemma där. *generalisera*

Jag tror för övrigt att Anna Sjödin var full som ett troll, vilket inte är olagligt, men hela rättegången är intressant eftersom det i vanliga Svensson-fall hade blivit antingen ingen rättegång alls (saken hade 'talats igenom') eller så hade det väl blivit självklar dom.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon