stina
Går det? Är det någon som provat? Behöver ett råd. Jag har flera stycken och inte så många stora krukor. Dessutom inbillar jag mig att dom kanske inte skulle torka ut så fort i rabatetten. Men det kanske inte funkar som sagt?
belle
hej. Vet att jag har sett någon på internet som hade sina änglatrumpeter i rabatten. Givetvis krukade hon in dem om hösten. Så jag antar att det funkar. Hennes var stora och fina!!
Karin i Småland
Det går jättebra att plantera dom i rabatten, jag har gjort så ett par år nu och oj vad de växt (kolla på min Hemsida) http://w1.472.telia.com/~u47203405/
När du ska ta in dem för vintern gräver du bara upp dem och sätter jordklumpen i kruka. Ett tips! När du planterar dom så stoppa samtidigt ner Petflaskor som du gjort småhål vid botten ca 2-3 cm upp på bottenkanten, sätt flaskorna vid rötterna med bara halsen ovan jord så vattnar du däri, Änglatrumpeten får på det viset bra med vatten direkt till rotsystemet.
annchapanncha
Ka´rin. Vilka tjusiga Fuchsior
Jag har ALDRIG lyckats med att få dem att övervintra.
Jag köper nytt varje år men dom bara vissnar, har en bra sval matkällare där dom får stå men ack nej. Är det fel att dom skall stå svalt och mörkt???

Lyllos Dig

Annchapanncha. biggrin.gif
peter abrahamsson
köp små skott eller få av någon.dom som säljs i handelsträdgårdar och blomsteraffärer och har kommit upp i storlek är som regel hårt drivna. hälsn peter abrahamsson i malmö blink.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Fuchsior går mycket bra att övervintra mörkt och svalt ca +5. Viktigt vid övervintringen är att plantorna hålls ganska torra. Innan man ställer in plantorna mörkt plockar man bort bladen, jag brukar låta mina fuchsior stå ute ganska länge på hösten så att de kan få mogna av åtminstone lite. Efter vintervilan ser plantorna ofta ut som bruna torra pinnar men de brukar grönska när de får se vårsolen. Det är inget bra att ta in plantorna från vintervila in i stugvärmen det är för varmt + torrt inne så plantorna kan få svårt att slå ut, men vill man driva tidigare inomhus kan det fungera ifall man duschar grenarna och lite på jorden och sätter en plastpåse över så att det blir hög luftfuktighet.
Pema
Plantera änglatrumpeten i en liten kruka, precis bara så att rötterna får plats. Skär sedan stora hål i krukans sidor så att rötterna kan växa ut och få näring i den mycket större du stoppat ner i jorden och satt ner den mindre i. till hösten plockar du upp den mindre krukan och skär av rötterna på utsidan, blir mycket lättare att förvara och krukan blir ju bara större för varje år om man inte gör det.
M.V.H Peter
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon