Mattsson
Jag har tänkt att göra ett litet uppbyggt trädgårdsland mha en mur i tegelsten. Muren blir väl kanske 0,5 meter hög och sedan någon form av sten ovanpå. Jag har tänkt att göra den ca 2-3 m x 2-3 m. Däri ska jag ha rabarber, lite kryddor och kanske nåt annat beroende på vad som får plats.

Nu till mina frågor: hur grundar man? Räcker det med att gräva ut en fåra i gräset och fylla på med sand och jämna ut?

Blir det risk att murbruket spricker när jorden tinas och fryser? Måste man ha nåt slags stöd i botten?

Tacksam för hjälp!
cato
Du måste nog lägga ner lite mer arbete på din mur om den skall hålla.

Jag skulle gräva lite djupare. Kanske minst 30 cm. Rännan skulle jag fylla med grus c:a 20 cm. Sen skulle jag göra en armerad betonggrund c:a 10 cm. På denna skulle jag mura med lecablock till önskad höjd.
Tegel kommer att vitra sönder och bör ej användas för detta ändamål.
Även min konstruktion kommer att röra sig p.g. frosten, men armeringen håller ihop bygget så det har ej så stor betydelse.
Lycka till!
Cato
Mattsson
Stort tack för svaret!

Lecablock är inte så snyggt, tycker jag, så då lägger jag ner planerna och hittar på nåt annat projekt i trädgården i stället! smile.gif
tina82
du kan ju alltid putsa upp ytan för att få en jämn sida om du tycker det. det finns ju i olika grovheter på bruket så man kan få en helt slät yta eller en väldigt skrovlig yta, detta kan man ju sedan m,åla med silikatfärg om man vill. //tina
kerstin z5-6
Pallkrageodling i stället ?
uno
Lägg en kallmur av kullersten. Några stenar fryser väl u, men med 0,5 meter höjd är det lätt att putta in dessa igen.
Mattsson
Vad betyder kallmur?
Lena N
CITAT (Mattsson @ 27-10-2006, 20:32)
Vad betyder kallmur?

Kallmur görs utan att stenarna sammanfogas med cement. Staplas med omsorg och när man får nya planer kan muren enkelt demonteras och återanvändas. smile.gif
Men nog tycker jag att det borde vara enklare att göra en kallmur av sprängsten än av kullersten.
Mattsson
CITAT (kerstin z5-6 @ 16-10-2006, 10:52)
Pallkrageodling i stället ?

Hade tänkt nåt mer permanent som dessutom matchar husets tegelfasad. Annars har jag varit inne på pallkrageodling, och det kanske blir där jag hamnar när min idé om en låg tegelmur föll...

(Egentligen drömmer jag om ett växthus där väggarna är murade med tegel en bit upp... så otroligt snyggt och så otroligt dyrt....)
cato
Du kan använda speciell marktegel om du måste ha tegel.
Men underarbetet får du inte missa!
Hälsningar
Cato
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon