Katti med torpet
Var på Bauhaus igår och kom hem med två kål och 4 st Carex.
Det är Carexen som ger mig lite huvudbry. Den var busbillig, 8kr krukan men det finns inget mer namn utöver "carex star" och jag undrar om det möjligen är svart ormgräs jag fått tag i?
Har i alla fall sett bilder på något som liknar mitt gräs och har för mig att att det kallades Svart ormgräs men jag hittar inget alls på nätet när jag söker på det.
Någon som vet något?

kerstin z5-6
det är inte carex utan orphiopogon planiscapus -svart)Mörkt ormskägg -som brukar kosta 145 kr o mer för en planta .Det är inte ens ett gräs utan en liljesläkting .. men vad gör det
Bahaus har blandat ihop sorterna
Lyllos er med ett sådant varuhus i närheten ....
( 8 kr ... duns ...jag tuppar av av avund wacko.gif wacko.gif wacko.gif laugh.gif laugh.gif
diskuterades nyss på Aot och alla där är också
överens om att det är mörkt ormskägg....snyft var är närmsta Bahaus ..?
ewa zon 3
Läste just om mörkt ormskägg i går och tänkte -den var fin - den kanske man skulle kunna ha i höskrukorna. Och så skriver du det här om 8 kr på Bauhaus ohmy.gif Hoppas det finns några kvar när jag kommer smile.gif

Får man fråga vilket Bauhaus?

/Ewa
Katti med torpet
Jamen, OrmSKÄGG heter den förståss!
Det är dock en sändning från Timmermann (ett danskt odlarföretag se www.50471.dk) och plantorna är uppmärkta med deras etiketter.
Har odlaren märkt fel tro eller finns det en carex som ser ut som mörkt ormskägg?
Jag hittade mina på Bauhaus i Länna (sthlm) Jag lämnade kvar ca 4st svarta i går kväll. Men även om de svarta är slut fanns det massor med andra sorters Carex för 8 pengar, dock även de namnlösa.
Är alla Carex vinterhärdiga tro?
Katti med torpet
Va, 145 spänn plantan!! Då har jag tjänat 548 kr laugh.gif

Borde jag kanske inte ha dem som slit och släng i en höstkruka där de kan frysa bort. Får nog lyfta in krukan i växthuset i vinter...
De verkar föröka sig, krukorna var proppfulla med rötter och en del bebisar.
Kanske kan börja sälja ormskägg om det andra leverbrödet skulle gå åt pipan tongue.gif
malin72
CITAT (Katti med torpet @ 27-09-2006, 14:56)
Va, 145 spänn plantan!! Då har jag tjänat 548 kr laugh.gif

Borde jag kanske inte ha dem som slit och släng i en höstkruka där de kan frysa bort. Får nog lyfta in krukan i växthuset i vinter...
De verkar föröka sig, krukorna var proppfulla med rötter och en del bebisar.
Kanske kan börja sälja ormskägg om det andra leverbrödet skulle gå åt pipan tongue.gif

jag ska ta en sväng imorgon och se vad jag kan hitta...hoppas dom inte sett felet och rättat till det tongue.gif tongue.gif
jag sökte lite om dom och det ska tydligen vara en härdig växt och ska sprida sig med utlöpare smile.gif
får se imorgon om det finns några kvar rolleyes.gif
ewa zon 3
Har också varit på Bauhaus nu och köpt några plantor av Carex 'Star'. 17 kr ville dom ha i Barkarby. Ser ut som dina Katti. Lägger in lite bilder och hoppas på att mina också är mörkt ormskägg istället. Bilderna blev lite blå men jag upplever bladen som svarta ovanifrån. Har ormskägg ränder under bladen?

/Ewa
kerstin z5-6

tongue.gif
ewa zon 3
laugh.gif Precis samma bilder som jag också satt och Googlade på men tyckte det var lite svårt att se/veta. Har aldrig tittat närmare på Mörkt ormskägg "in real life".

Hur tänker du göra med dina Katti, vågar man plantera dom ute?

/Ewa
malin72
i bladet står det carex olika varianter...flerårig så det ska väl gå att plantera ut unsure.gif unsure.gif
ewa zon 3
CITAT (malin72 @ 28-09-2006, 18:04)
i bladet står det carex olika varianter...flerårig så det ska väl gå att plantera ut unsure.gif  :unsure:

Men nu var det ju inte carex/starr utan Ophiopogon planiscapus nigrecens/mörkt ormskägg laugh.gif
Men har fått rekommenderat av Kerstin att den ska gå att ha ute i upphöjd dränerat och skyddat läge med grusblandad jord. JAg ska i alla fall läsa på lite mer

Tack "Katti med torpet" för att du tipsade wub.gif

/Ewa
malin72
ja det ger mig huvudbry wink.gif var och handlade idag och ja det kostade 8 kr st man fick leta bland större carex och där under stog dom....
det här kom jag hem med

den ljusa ser väl ut som carex unsure.gif unsure.gif unsure.gif och hur var det nu om det nu är mörkt ormskägg kan jag plantera ut dom och dom ska klara sig eller ska jag göra en höstkruka bara unsure.gif
kerstin z5-6
ja se mitt förra svar .. hos mej behöver de särskild uppvaktning smile.gif men de är de värda smile.gif
malin72
men Kerstin!!! jag letar men jag hittar inte att du skrivit hur man ska pyssla med dom tongue.gif jag ser att du har dom utplanterade men har jag förstått rätt med att dom ska vara stenparti??????? hur vill dom sitta, sandblandat eller
jag hade tänkt sätta ner dom med lite jord,grus och sten blandning eller är det fel??????
vad måste du göra för att uppvakta dom tongue.gif
kerstin z5-6
aha -sorry -ingen vidare bild men

Ormskägget överst tv i bild
malin72
ja men då har jag ju tänkt rätt då lite som stenparti med grus mm...vad kul tack igen smile.gif
malin72
så här bidde det hos mig med gräset wub.gif sen ska det göras iordning en plats för dom ute smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon