Full version: Råd ang. rosor
anneli85
Tjena alla vänner,
Kan börja med att berätta att jag bor i Södermanland.
Tänkte köpa lite rosor här på Odla.
Jag ska göra en rosrabatt vid en husvägg som mestadels står i sol, ganska varmt ställe. Väljer mellan Zepherine Drouhin eller Alchymist. Vilken tycker ni passar bäst i färg till ett falurött hus?Hur många behöver jag per meter för att det skall bli riktigt fylligt?Vad bör jag tänka på vid plantering.
Ge alla råd ni kan, Jag är en riktig amatör!
Kerstin är duktig har jag hört!! rolleyes.gif
anneli85
Petar upp mig lite, jag är ivrig! biggrin.gif
Kajsa
Båda blir höga buskrosor eller klätterrosor ca 2.5 m höga och Alchymist kan bli lika bred, den blommar 1 ggn och skulle grenarna frysa till marken en vinter får man inga blommor den sommaren, zon 4.
Zephirine Drouhin är ceriserosa så den skulle skära sig i färgen mot en röd vägg, den blommar om zon 3.
Avstånd mellan rosor beror på sorten, men vanliga rabattrosor ca 1 m höga, avstånd 50- 60 cm. Klätterrosor ska inte grävas ner för nära väggen, där blir det för torrt/ varmt. Plantera i djupa gropar ca 50 - 70 cm i bästa jorden, inga billiga säckar 5 st/100 kr, mest torvmull, gärna kompostjord, lägg en näve benmjöl i botten för varje ros, vattna mycket, aldrig gödsla rosorna på hösten när dom ska gå i vintervila.
kerstin z5-6
Zepherine Drouhin tveklöst till falurött, jag tycker inte att det skär sig smile.gif
...hur många haha ..vänta du bara

men till att börja med
Z är nästan taggfri vilket kan vara trevligt med höga rosor -klätterrosor är ofta smala nertill -en ros och två clematis blir väldigt fint ihop + kanske något lågt vid fötterna
Z remonterar så den är trevlig på många sätt -minst en ros/m skulle jag ta

Alchymisten är jättesnygg , men mot falurött borde den nog hellre vara citrongul , än orangeaprikos -men det är min smak det

Fast allra snyggast vore en vit :)kanske White Nights z3-4 remonterar doft snygg blomma blanka blad frisk
Här kan du kolla och bli fast i träsket -lika lätt att beställa från som annat .. bara ett tagenttryck .. så är man fast smile.gifsmile.gifsmile.gif

Rosenposten
Färgen på Z varierar som vanligt med jordmån temperatur osv
här är en
anneli85
Tack Kerstin för svar.
Jag kanske ska ta Z.
Har hört talas om en vit finlandsros som ska vara fin, vad tror du?
Var kan man köpa den isåfall?
kerstin z5-6
tja nog är den fin , vackra blommor och urhärdig , men blommar snabbt över om det är varmt -och ingen klättrare P Plena
Du frågar om rosor för väldigt kalla zoner -bor du i en sådan ?
har du kollat mina rosalbum
tex

kanadensare
Här kan du läsa om Findlands vita ros
anneli85
nja jag bor i södermanland ort Flen, vet inte riktigt vilken zon jag tillhör
kerstin z5-6
zonkarta smile.gif
bättre än jag har du
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon