Full version: Näckrosen i spannen
ester
Har köpt en jättefin, rosa näckros som jag haft i en zinkbalja i sommar. Den ser väl inte så pigg ut just nu, men den har blommat fint i sommar.
Har ingenstans inne att övervintra näckrosen och baljan är inte speciellt djup.
Kan jag gräva ner näckrosen i en bäck i skogen och få den att överleva? Vattnet i bäcken är porlande och inte forsande.
cato
Jag brukar lägga min näckros i en hink bland fuktig torv. Hinken ställer jag på ett frostfritt svalt ställe under vintern. Det har fungerat bra under några vintrar.

Hälsningar
Cato
ester
CITAT (cato @ 27-09-2006, 21:20)
Jag brukar lägga min näckros i en hink bland fuktig torv. Hinken ställer jag på ett frostfritt svalt ställe under vintern. Det har fungerat bra under några vintrar.

Hälsningar
Cato

Jag har ingen frostfri plats att ställa näckrosen på. Inomhus vill jag inte ha den och det är dessutom väl varmt.
KURT
Jag skulle nog hellre gräva ett frostfritt förvaringsutrymme, på samma sätt som man göra en stuka att förvara grönsaker i. Den måste nog också skyddas från gnagare under vintern, näckrosens rot innehåller mycket näring som den lagrat upp.
ester
CITAT (KURT @ 28-09-2006, 10:51)
Jag skulle nog hellre gräva ett frostfritt förvaringsutrymme, på samma sätt som man göra en stuka att förvara grönsaker i. Den måste nog också skyddas från gnagare under vintern, näckrosens rot innehåller mycket näring som den lagrat upp.

Kan jag gräva ner den i gödselhögen kanske??? Det är ju torv (och lite hästskit) och den är ganska djup.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon