västerbottenskatt
27-09-2006, 15:43
Hej, Jag har en sommarstuga på en skogstomt och undrar hur jag bäst kan plantera in nya trädslag på denna tomt. Nu är det mest gran och björk och även tall. Föregående ägare har hyggit ur en del så det skulle rymmas fler träd. Jag skulle vilja ta bort lite fler granar och istället plantera in asp och rönn. Kan jag ta dessa ur naturen, kommer de att trivas i jordmånen eller ska jag gräva ur och blanda med vanlig matjord? En annan undran är tips om trädgårdsväxter som inte harar gillar! Tack på förhand.
kerstin z5-6
27-09-2006, 16:55
Men varför asp o rönn ? ok du tänker ta små och flytta .. men asp kan bli ogräsaktig ..
Glöm inte alla fina lönnar som trivs bra i Västerbotten
Acer ginnala tex
och alla fina Malus sorter
Trädet (ZonV)
27-09-2006, 20:32
Jag har för mig att Poppel är inte så populär för Hare, men inte så roligt som träd tycker jag. Du kan kolla upp det!
Eller varför inte: Hästkastanj
Aesculus hippocastanum L. (Zon 5)
Rödlönn, Acer rubrum räknas som Zon 4. men vet av flera som har den i zon 5.
Olika Pruns sorter t ex av Honugshägg Prunus maackii H,VIRGINIAHÄGG, BERGKÖRSBÄR
Björk :Betula ruba, Betula papyrifera
Magnolia som klarar Zon 4....kolla upp det! Har själv Magnolia Merril.
Inte asp, min mamma jagar aspar överallt och de förökar snabbare än vad hon hinner jaga (de bor på landet med stoooor trädgård)
Jag håller med om olika lönnar med fina stammar hade jag hellre satsat på och någon rönn. Tyvärr har jag ingen koll på vad som trivs så långt norr ut...
kerstin z5-6
28-09-2006, 20:26
alla rönnar ! rek dodong
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.