boss t
Jag är galen i cyklamen, men lyckas aldrig få dem att klara sig. Alltid för varmt. I år satte jag dem i blomlådorna som hänger utanför fönsterna. Blandat med silverek blev det jättefint, vad ger ni dem för chanser att klara sig. Bor i zon 4
Boxer
Menar du i vinter, när det är frost?
sudden
det är en bergsblomma från början och den vill bli vattnad med iskallt vatten helst underifrån. ge den iskallt vatten så klarar den sig nog några veckor till i din låda
Carex
de är inte frosttåliga, har ett minne av att det kanske finns sådana som är lite mer härdiga.
Boxer
Läs detta!
Gillan
Hur de klarar ett liv i blomlådorna vet jag inte. Men lite OT kan du få.

Jag kan personligen inte köpa " Julstjärnor ", eftersom jag har ett alldeles för "svalt" klimat. Och om jag då har turen att hitta Cyklamen som är riktigt röda , så köper jag det istället. De stormtrivs. De får vatten endast på fatet ( underifrån alltså ). För vått, tycker de inte om, samtidigt som de avskyr torka. Näring får de nån gång ibland wink.gif .

Men, för att göra "romanen" lite kortare, så planterar jag ut dem i apr/maj, och de fortsätter enträget att blomma fram till nästa vinter. Sen säger de "tack och adjö" wub.gif . Nog är det lite fascinerande tycker jag smile.gif
Ophelia
Cyklamen finns i många olika varianter. Finns även de som är härdiga som hederifolium, coum (även repandum, purpurascens och några till som är svåra att hitta i Sverige) utomhus men kräver lite pyssel och VÄLDRÄNERAT.

På balkongen klarar cyklamen (typ persicum) svalare temperaturer men ej frost. Det är en växt som passar i tidiga höstplanreringar men inte när det kallnar på för mycket.
anna_rispan
å, jag frågade om det här när jag var ny här. har tappat bort den tråden som jag hade spara för jag ville prova att odla cyklamen utomhus.

kan det ha varit kerstin med lökarna som svarade då??? hmmmm
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon