catlady
Var på härlig helgpromenad nere på Näset häromveckan och kom förbi ett stort vildpäronträd med massor av god frukt! Vi plockade väskan full, men nu tänkte jag att man kanske skulle passa på att sätta en stickling eller gro några frön?
Frön/kärnor finns ju i de päron vi har kvar, men jag får åka tillbaka om jag ska ta en stickling. Fungerar fröna som äpplekärnor - torkas ett par dagar, läggs i blöt jord och ska helst stratifieras i ett par månader för att komma igång? Om man tar en stickling - hur ofta fungerar det, ska det vara färska eller halvförvedade grenar, hur stora "bitar"?
Tacksam för svar! smile.gif
scorpan
förlåt mitt namn är plåt! wub.gif
jag förstår inte vissa ord...vill någon snäll hjälte förklara för mig?

"stratifieras" och "halvförvedade"??

Tack.
KURT
Tar man kärnor så är det bara att plantera flera i kruka, och sedan gärna gräva ner den skyddat (från gnagare) utomhus, så gros det till våren. Det är svårt att sticklingsföröka fruktträd, det är betydligt lättare att ta ympkvistar och ympa på en grundstam (t ex ett frösått päron).
catlady
Ok ,tack Kurt! Då blir det till att sätta frön alltså.
Stratifieras är att låta fröet/kärnan gro kallt, t.e.x. ha en påse med blöt jord i kylen i en månad eller så. Vernaliseras är när fröet vill frysas ett tag för att kunna gro.
Förvedning är vad som händer med grenar när de blir äldre. Färska grenar här grön färg och böjs lätt. Äldre grenar är gråa och bryts av istället. Grenarna blir typ "ved" alltså. smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (catlady @ 29-09-2006, 20:43)
Ok ,tack Kurt! Då blir det till att sätta frön alltså.
Stratifieras är att låta fröet/kärnan gro kallt, t.e.x. ha en påse med blöt jord i kylen i en månad eller så. Vernaliseras är när fröet vill frysas ett tag för att kunna gro.
Förvedning är vad som händer med grenar när de blir äldre. Färska grenar här grön färg och böjs lätt. Äldre grenar är gråa och bryts av istället. Grenarna blir typ "ved" alltså. smile.gif

Vernalisering är väl när växter kräver en period med kyla för att bilda blomknoppar ex. julkaktus om jag inte minns helt fel så det har inget med frön att göra. (även nationalencyklopedin säger att vernalisering är köldbehandling som stimulerar gräs och örter att blomma så jag har nog inte lärt mig fel)
Ciczi
Åsa har rätt om vernalisering.

Ciczi
catlady
Jaha... men jag fick ett råd här inne i våras att vernalisera mina äpplekärnor för att få dem att gro, så det finns folk som använder det om frön/kärnor också. Men det kanske inte är rätt?
hansen
hej

har satt frön från päron och jag satte bara ner de i så jord och lät de stå under plast.. det tog inte länge förrän jag hade två plantor spm stack upp.
Dessa har nu fått stå ute under sommaren, men nu har jag tagit in dom... rolleyes.gif / hansen
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (hansen @ 05-10-2006, 10:08)
hej

har satt frön från päron och jag satte bara ner de i så jord och lät de stå under plast.. det tog inte länge förrän jag hade två plantor spm stack upp.
Dessa har nu fått stå ute under sommaren, men nu har jag tagit in dom... rolleyes.gif / hansen

Hoppas du inte tagit in dem i bostadsvärme för det är nog tveksamt om päron klarar det, päron vill tappa bladen och gå in i vila så förvaringsstället ska nog bara vara runt frostfritt inte så mycket varmare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon