Full version: Honungsmelon
Smuttan
Satte massor med kärnor i söndags, idag är det fullt i min karott.
Hur gör jag nu för att de inte ska växa ihjäl sig, har satt flera ggr förut men fått kastat då de nästan invaderat hela huset då de växer så fort, de blir ju bara långa stänglar.....

Tacksam för svar då jag nu gärna vill få till lite fina blomster.....
Smuttan
Så ser det ut nu efter 3 dagar, kärnorna satta i en stor eldfast form

Melonkärnor
KURT
Du har ju i alla fall börjat i god tid! Meloner har mycket lång utvecklingstid, normalt sår man dem i februari-mars. Det kräver mycket sol och värme. Ett problem att ta kärnor är att man inte vet om de är sortäkta eller F1-hybrider, har man lagt ned 6 månaders jobb så kan det vara värt att veta om man överhuvudtaget kan få några ätbara frukter.
Smuttan
CITAT (KURT @ 28-09-2006, 06:42)
Du har ju i alla fall börjat i god tid! Meloner har mycket lång utvecklingstid, normalt sår man dem i februari-mars. Det kräver mycket sol och värme. Ett problem att ta kärnor är att man inte vet om de är sortäkta eller F1-hybrider, har man lagt ned 6 månaders jobb så kan det vara värt att veta om man överhuvudtaget kan få några ätbara frukter.

biggrin.gif det ska börjas i tid det som krokigt ska bli.

Frukter är jag inte så intresserad av utan jag vill ha gröna växter och träd.

Frågan är hur jag ska bromsa ner den snabba växtligheten.

Jag har testat nu med att ha dom i nedre delen av kylskåpet, dör dom så finnd det mer meloner på bua.
Gåsis
Jag tror inte melon är riktigt vad du vill ha. Den växer efter marken och fläker ut sig i långa rankor liksom. Dessutom tror jag inte du kan ha det nog ljust inomhus på vintern för att den ska trivas. Kanske vindruva vore ett alternativ, eller passionsfrukt.

Typ så här växer melon.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon