|
Jag har problem med mina garderobsblommor. De gulnar och tappar bladen, en "kvist" i taget.. Vattnar de sällan, de står i väster-fönster. Är det någon som har någon tips på vad jag ska göra för att få de fina igen?
Tycker ändå att det låter som för mycket vatten Eva St
Blomsterkisen
29-09-2006, 19:41
Min garderobsblomma fick vatten (ca 0,5 dl) varannan dag i somras när den stod i österfönster. Nu när den står lite längre in får den ungefär lika mycket varje vecka. Under sommaren fick den även växtnäring en gång i veckan. Inte ett gult blad ännu. Bara nya friska.
När jag var hemma och tittade till min vinterboning fick jag se att en stjälk av Garderobsblomma som jag satte i vatten i våras innan jag flyttade till stugan hade fått hur mycket rötter som helst ska bli kul att se hur den tar sig när den kommer i jord Eva St
Oh, kan man sätta bladen i vatten för att få rötter, det var bra att få veta. Jag har också fått ett gult blad, men jag trodde att den kanske hade fått för lite ljus, för vatten får den väääldigt lite av...
tycker också det låter som övervattning... jag vattnar min kanske en gång i månaden. För att må så av för lite ljus måste den stö kolmörkt läääääääääääääänge. Är det länge sedan du planterade om den? Annars kan den säkert kvickna till av ett jordbyte.
Eten/etylen eller näringsbrist
Om man misstänker att det är övervattning och sedan torkar upp den och bladen inte slutar att falla är eten/etylen en stark källa till gula och fallande blad. Får jag fråga på vilka delar av växten som bladen faller???
Ciczi
I mitt fall så gäller det 2 hela stjälkar...Först trodde jag att det kanske var gamlingar, men nu har jag sett på kort att det inte är...
Testa med att ta upp växten och ta bort all jord. Peta bort allt från röttterna (bulberna) också... spola sedan hela växten med ljummet vatten och plantera om i ny kruka. Vattna mycket sparsamt... jag vattnade ungefär 1gång/månad och den växte hur bra som helst.
det finns bara två saker som kan döda en garderobsblomma för mycket sol...och för mycket vatten.... ju mörkare den står...ju mindre vatten behöver den.... ingen sol...men gärna lite dagsljus
CITAT (pejori @ 04-11-2006, 19:11) det finns bara två saker som kan döda en garderobsblomma för mycket sol...och för mycket vatten.... ju mörkare den står...ju mindre vatten behöver den.... ingen sol...men gärna lite dagsljus  Nähädu... det finns en till dödare Spinn höll på att ta död på min... tills jag spolade bort all jord och bytte till ny kruka.
Min överlevde att stå i ett ganska soligt fönster (morgonsol), men det gjorde den säkert bara för att jäklas (jag försökte ta livet av den). Den är ful och spretig och växter åt alla håll, men nu har jag inte hjärta att kasta den, när den kämpat och tuffat till sig så. En gren dog, men så fort den fick vatten sköt den två nya armar. Så nu får kämpen vatten en gång i veckan, men flytta den törst jag inte!
 Kan det vara vatten ändå ?? Den hade varit utan i 1 månad, men den stod på stenar i en ytterkruka. Stenarna var lite mörka, men jorden var verkligen snustorr. Eftersom alla säger att den är svår att avliva så brydde jag mig kanske inte tillräckligt...
ser ut som vatten ja...den har sugit vatten från stenarna och haft det för fuktigt...den ser fin ut för övrigt, så den kommer sig igen
Det är första gången jag har en garderobsblomma, och den pryder verkligen sin plats, jag tror inte att någon annan växt skulle klara av det en längre tid, så det gläder mig att höra att den inte kommer att fortsätta att tappa blad och kvistar så länge den får ännu mindre vatten. Jag kanske rentav borde ta bort stenarna om det nu är dom som är boven i dramat?? Oförklarbart att den verkligen klarar av att vara snustorr så länge..
Mia, zon 3
07-11-2006, 14:10
Jag måste bara påpeka att min garderobsblomma står i en ganska mörk hall, och det händer både nu och då att jag får tömma ut överskottsvatten för att det nästan står upp till kanten (har inget hål i botten). Så har den stått i flera år, och mår toppen. Så det är inte säkert att övervattning heller tar död på dem...
Jag börjar tro att det fattas vatten, stjälkarna börjar bli lite slaka..den kanske får för lite ljus rentav...jag försöker exprimentera så får vi se
Lemonne
08-11-2006, 00:01
När min saknade vatten började bladen längst ner på stjälken gulna, aldrig hela stjälken, och tro mig - mina får torka ut ganska bra emellanåt. Snustorrt är bara förnamnet. Och trångt har den dessutom. Man skulle nog kunna kalla mig en riktig krukväxtplågare
 Mina är mörka från början  och nu har jag klippt bort dom gula stjälkarna och gett den lite vatten. Den stackarn har inte fått så mycket som en halv liter, snarare en deciliter och hoppas på tillväxt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|