Full version: Insider.
Pjater
Avel har gått överstyr......

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/stor...,895135,00.html
malin72
mmmm jag såg att det skulle vara känner mig lite osäker...jag vill se det men vet att jag kommer att storgråta sad.gif sad.gif sad.gif
ester
Basset finns med på listan sad.gif

Min basset har på sina snart 8 år aldrig varit sjuk. Hon har aldrig haft problem med leder, övervikt, skinn etc. Öht har hon fram tills nu på äldre dagar varit svårfödd. Hon har alltid varit en väldigt pigg och aktiv hund. Envis som synden, men inte någon sjuk eller monsteravlad hund.

Fast jag har varit på utställningar, för att titta på och jag förstår nog varför "min" ras hamnat på listan över monsterraser. Fast det har ju inget med rasen som sådan att göra. Det har med hundhållningen att göra. I utställningsringen ska hunden vara övergödd och extremt skinnig för att vinna pris. För att ha en sund basset behöver man bara bortse från de nya idealen och föda upp sin hund som den jakthund den är. Med lagom mycket mat och en hel del motion. En helt vanlig valp har inte så mycket skinn så att det hänger ända ner till marken. En helt vanlig hund känner man revbenen på om man stryker över sidan på den.

Labradorer blir också allt fetare på utställningar. Man vill ha stora och maffiga hundar och har de inte mycket muskler och grov benstomme kompenseras det gärna med en rejäl övervikt.

Det är ju utställningarna som det är fel på. De nya, hemska idealen som vill göra hunden till något annat än det den är menad till.
malin72
jaha nu är det reklam och jag är redan upprörd....hunden ska vara vacker sen om den lider livet igenom det spelar ingen roll mad.gif mad.gif
jag kan inte ens förstå hur man kan tycka att det är vackert wink.gif
askar
Varför skaffar man sig en hund?

Är det för att man vill ha en som sällskap/familjemedlem och för att man älskar
just den rasen man valt. unsure.gif

Eller är det för att man vill tävla... gå på utställningar och få bevis
på att min hund är vacker/duktig. unsure.gif

Insider skulle aldrig haft stoff att göra kvällens program
om inte............. wink.gif sad.gif

Det är vi människor som av egen girighet skapat alla dessa mer eller mindre
missbildade. sad.gif
scorpan
CITAT (askar @ 28-09-2006, 23:00)
missbildade. sad.gif

jag håller med.

Såg inte programmet,men spelade in det...ska se det i morgon biggrin.gif
ester
CITAT (askar @ 28-09-2006, 23:00)
Varför skaffar man sig en hund?

Är det för att man vill ha en som sällskap/familjemedlem och för att man älskar
just den rasen man valt. unsure.gif

Eller är det för att man vill tävla... gå på utställningar och få bevis
på att min hund är vacker/duktig. unsure.gif

Insider skulle aldrig haft stoff att göra kvällens program
om inte............. wink.gif  :(

missbildade. sad.gif

De raser som avlas på ett sådant sätt att de blir sjuka eller inte längre kan användas på det sätt rasen är tänkt för bör ju utställningsbedömningen ändras på. OM man nu ska ha skönhetstävlingar där man piffar och puffar med hunden och bara använder den till uppvisning. Det kan ju inte vara så svårt att bestämma att nu gör vi inte så här längre.
En basset hound t.ex. (min ras) ska inte vara överviktig och så skinnig att hud och fläsk släpar i backen. Det SKA vara en lågställd jakthund och den ska vara i kondition för att kunna driva rådjur i skogen. Hundar med för korta ben, för tung kropp, för mycket skinn eller övervikt får helt enkelt en 0:a i bedömningen! Då tvingas de uppfödarna som avlar monsterhundar att tänka om - eller att skaffa sig en ny hobby!
Samma sak med de andra raserna som avlas sjuka och missbildade.

Friska djur ska heller inte kunna avlivas om inte särskilda skäl föreligger. Sälj dem som inte följer rasstandarden till lätt rabatterat pris istället. Det är ju ändå få hundköpare som köper hund för att ha till utställning eller avel. De flesta vill ha en trevlig familjemedlem. Och om den har svart eller leverfärgad nosspegel, vita tecken eller saxbett spelar ju inte den vanlige hundägaren någon roll. Vi väljer ju den individ vi tycker bäst om.

Det bör ju vara svårare att avla fram monsterhundar än att se till att aveln och utseendeindealen ändras till det bättre?
AnitaO
CITAT (ester @ 29-09-2006, 14:33)
OM man nu ska ha skönhetstävlingar där man piffar och puffar med hunden och bara använder den till uppvisning.

Att kalla utställningar för "skönhetstävlingar där man piffar och puffar med hunden" tycker jag kanske är lite nedvärderande.
Syftet med utställningar är att utvärdera ett avelsresultat.
Trots allt är det ju så att dom flesta raser inte har dom problem som framställdes i Insider.
Det finns en viktig koppling mellan exteriör och funktion. Inte minst när det gäller jakthundsraserna.
Det är faktiskt inte för skojs skull som det finns en rasstandard.

Att det sen finns avarter (vilket jag är den första att beklaga) bör ju inte användas som slägga mot utställningar i allmänhet,
för dom har definitivt sitt syfte för att bevara exteriören hos våra olika raser.

Att en hund kan få en 1:a en dag och en 2:a nästa dag är faktiskt inte så konstigt som det låter.
Det handlar ju om att olika domare har lite olika tolkningar på begreppen bakom prisvalörerna.
Det viktiga är ju att det är konsekvent under en och samma bedömning.
Vad som är ett "mycket gott" respektive "gott" avelsresultat kan ju faktiskt olika personer ha olika uppfattningar om.
Förmodligen skiljer sig inte kritikerna åt särskilt mycket om man läser och jämför mellan olika domare.

En hund som har en rakställd överarm har ju en rakställd överarm.
Om nu en domare kan överse med det i högre grad än en annan domare, är ju egentligen inte så konstigt.
Det är ju ingen större skillnad mot någon annan bedömningssport.
ester
CITAT (AnitaGg @ 29-09-2006, 14:44)
CITAT (ester @ 29-09-2006, 14:33)
OM man nu ska ha skönhetstävlingar där man piffar och puffar med hunden och bara använder den till uppvisning.

Att kalla utställningar för "skönhetstävlingar där man piffar och puffar med hunden" tycker jag kanske är lite nedvärderande.
Syftet med utställningar är att utvärdera ett avelsresultat.
Trots allt är det ju så att dom flesta raser inte har dom problem som framställdes i Insider.
Det finns en viktig koppling mellan exteriör och funktion. Inte minst när det gäller jakthundsraserna.
Det är faktiskt inte för skojs skull som det finns en rasstandard.

Att det sen finns avarter (vilket jag är den första att beklaga) bör ju inte användas som slägga mot utställningar i allmänhet,
för dom har definitivt sitt syfte för att bevara exteriören hos våra olika raser.

Att en hund kan få en 1:a en dag och en 2:a nästa dag är faktiskt inte så konstigt som det låter.
Det handlar ju om att olika domare har lite olika tolkningar på begreppen bakom prisvalörerna.
Det viktiga är ju att det är konsekvent under en och samma bedömning.
Vad som är ett "mycket gott" respektive "gott" avelsresultat kan ju faktiskt olika personer ha olika uppfattningar om.
Förmodligen skiljer sig inte kritikerna åt särskilt mycket om man läser och jämför mellan olika domare.

En hund som har en rakställd överarm har ju en rakställd överarm.
Om nu en domare kan överse med det i högre grad än en annan domare, är ju egentligen inte så konstigt.
Det är ju ingen större skillnad mot någon annan bedömningssport.

Det var inte meningen att vara nedlåtande ang. utställningar. Men jag tycker ibland att det går lite överstyr. Inte alls hos alla, men hos vissa som bara har sin hund för uppvisning.

Självklart är exteriören lika viktig som mentaliteten hos en frisk hund och med hjälp av exteriörbedömningar och MH-tester kan man kontrollera att aveln håller en hög klass.

Klumpigt uttryckt av mig!
zaaritha
En hund; är en kompis att gå o vandra med!
En hund; är INTE en konstig, märklig varelse, som ej kan fungera normalt!
Jag avskyr dessa "bestämmelser" om hur en hund "ska" se ut!
Så dumt!
man ska väl ha en hund som sällskap--inte som en själlös utställningsvarelse....
AnitaO
CITAT (zaaritha @ 29-09-2006, 23:34)
man ska väl ha en hund som sällskap--inte som en själlös utställningsvarelse....

Vad man ska ha en hund till är väl olika.
Det utbildas jakthundar, räddningshundar, eftersökshundar, ledarhundar, polishundar ..... o.s.v.
Förutom att vara familjemedlemmar och vänner så finns det också många saker som hundar kan göra för oss människor.

Att bevara en ras är ett intresse och många människor och klubbarnas målsättning är att befrämja avel på sunda och funktionsdugliga hundar.
Förstår inte att du tycker att det intresset är nåt sämre än något av dina egna intressen.

Såna där nedvärderande kommentarer säger egentligen mer om dig än det säger om andra. sad.gif
Vore intressant att veta vad du grundar din åsikt på.
Varför saknar en hund själ om dess husse eller matte tar in den i en utställningsring ibland?
Senare samma dag springer den väl i skogen som vilken hund som helst.
zaaritha
Nu överdriver du väl mitt inlägg!?
Vad anser du om hundar som avlas så hårt att de har svårt att föda, svårt att andas, o s v.
AnitaO
CITAT (zaaritha @ 30-09-2006, 21:49)
Vad anser du om hundar som avlas så hårt att de har svårt att föda, svårt att andas, o s v.

Vad är det du tycker att jag överdriver?
Jag tycker det är du som överdriver!

Vad jag tycker om det skrev jag i mitt förra inlägg unsure.gif

ester
CITAT (AnitaGg @ 01-10-2006, 06:46)
CITAT (zaaritha @ 30-09-2006, 21:49)

Vad är det du tycker att jag överdriver?
Jag tycker det är du som överdriver!

Vad jag tycker om det skrev jag i mitt förra inlägg unsure.gif

Vad som eg. är fel med utställningarna är ju inte utställandet som sådant utan när man helt enkelt frångår rasbekrivningen för att sträva efter mer spekatkulärt utseende. Skapar ideal som inte alls finns. Som hos oss människor att vackra kvinnor ska ha jättebröst och vara supersmala.

Av din användarbild kan jag gissa att du har golden. När jag hade golden på 80-talet ställde jag ut honom en del och vad som ofta kom på bedömningen var domarens bedömning om hunden kondition. "För dagen något fet, tunn, omusklad osv." En fet hund eller en som inte var i kondition fick en 2:a så det var bäst att hålla sin hund i kondition om man ville få röda band.
Det är långt ifrån alla raser som har sådana bedömningar. Och det är ju en del av hundens exteriör. Hur kan man rättvist bedöma exteriören hos en kraftigt över- eller underviktig hund?

Och det är skillnad på "folk & folk". De flesta som ställer ut sin hund, framförallt privatpersoner, gör det för att det är roligt. För att visa upp sin hund, få den bedömd och beundrad och för att äta kanelbullar ihop med andra hundägare med samma ras. Sen finns det de som ställer ut för att vinna.

Man bör väl ta ett bättre tag i bedömningen. Att samtliga raser bedöms på samma vis och efter rasens bästa. För om monsteravlade hundar inte vinner priser alutas det avlas på dem.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon