scorpan
För känsliga personer! hoppa över den här tråden!

stackars hundar

man vågar inte läsa tidningen idag!

stackars igelkottar
KURT
Eller varför inte bara hoppa över Expressen och Aftonbladet direkt?
Whiskuchi
CITAT (KURT @ 28-09-2006, 14:47)

Slutar uppfödarna avliva valpar med skönhetsfel då?
scorpan
CITAT (KURT @ 28-09-2006, 14:47)

Uppfödarna slutar inte med avlivning bara för att man inte läser tidningarna......tänk om det var så lätt som att bara blunda för verkligheten....då skulle ju inget sådant inträffa.
stina
När tidningarna skriver om sånt här tycker jag vi ska vara glada att dom finns!
Pjater
Fattar inte hur de kan bete sej så iheller, vad får de för straff igentligen? Nån som vet? Men ikväll går det ett program om de förbannade svinen på Tv3 Insider. *Ursäkta ordvalet*
Bjäbban
kENNELKLUBBENS SVAR:
(urklippt från SKK`s hemsida)

En ledare i Svensk Veterinärtidning angående den svenska hundaveln har lett till stora rubriker i flera tidningar och inslag i såväl radio som teve. Johan Beck-Friis, som är informationschef på Sveriges veterinärförbund (SVK) och ordförande i SVFs djurskyddskommitté, skrev att extrema avelsideal fått fotfäste i landet och att Svenska Kennelklubben inte gör tillräckligt för att motverka dessa trender.
Svenska Kennelklubben (SKK) är mycket medvetna om de hälsoproblem som är förknippade med rashundsaveln och är starkt självkritiska till att vi inte nått längre. Vi anser dock att oerhört mycket arbete har gjorts och görs inom organisationen för att aveln ska ge friska och sunda hundar. I målparagrafen i Svenska Kennelklubbens stadgar fastslås att organisationen ska främja avel av mentalt och fysiskt sunda, bruksmässigt, jakligt och exteriört fullgoda rasrena hundar. Arbetet med att främja en sund hundavel bedrivs på många plan inom organisationen. I de centrala utbildningarna av domare och uppfödare läggs stor vikt vid sundhet både vad gäller exteriörbedömning och i avelsarbetet. Detsamma gäller vid de domarkonferenser som arrangeras centralt eller av specialklubbarna och där domarna diskuterar uttolkningen av de rasstandarder som styr premieringen av hundar vid utställning. I samtliga rasstandarder påpekas att: Hund får ej prisbelönas om den är aggressiv eller har anatomiska defekter som menligt kan påverka dess hälsa och sundhet. I våra grundregler, som samtliga medlemmar ska följa, står också att uppfödarna ska följa SKKs hälsoprogram och i aveln endast använda hundar som inte uppvisar tecken på sjukdom, funktionshinder eller har känd genetisk belastning som innebär ökad risk för att avkomman ska bli sjuk eller uppvisa tecken på funktionshinder. SKKs hälsoprogram har i många raser gett mycket goda resultat vad gäller till exempel höftledsproblem. De senaste åren har också våra rasklubbar arbetat med att ta fram rasspecifika avelsstrategier där vikten av sundhet betonas starkt. Flertalet av våra klubbar är klara med detta och resten är på god väg. (Läs mer om rasspecifika avelsstrategier i faktarutan nedan).
Sammantaget anser Svenska Kennelklubben att det omfattande arbete som sker inom organisationen leder aveln åt rätt håll och bort från osundheter. Husdjursavel är dock en långsam process varför vi inte kan komma till rätta med problemen över en natt. Dessutom finns det ofta många faktorer att ta hänsyn till när man avlar. Samtidigt är vi medvetna om de problem som finns och är självklart intresserade av att finna lösningar på detta. Bland annat vore ett ökat samarbete med landets veterinärkår önskvärt på samma sätt som vi i dag har ett samarbete med det ledande djurförsäkringsbolaget Agria. Sammanställningar av de problem som veterinärerna möter skulle ge våra uppfödare och avelsråd fler instrument att arbeta med när de väljer djur för avel.

RAS
En rasspecifik avelsstrategi (RAS) är en handlingsplan för aveln inom en specifik ras. SKKs Avelspolicy anger målen, strategin beskriver vägen dit.
Läs mer om RAS och avel inom SKK på www.skk.se under rubriken Verksamhet.
SKKs hälsoprogram
I SKKs hälsoprogram ingår bland annat följande:
Höfledsdysplasi, armbågsledsdysplasi, knäledsdysplasi, patellaluxation, PRA, katarakt, PHTVL/PHPV, linsluxation, CEA, Renial dysplasi, PNP, Hemofili A, blåsljud på hjärtat, CLAD, Retinal dystrofi samt von Willebrands sjukdom
Några av hälsoproblemen, som höftledsdysplasi, finns i flera raser, medan andra bara finns hos enstaka raser.
Färg på hundvalpar
Svenska Kennelklubben har inga rekommendationer vad gäller valpar som föds med avvikande färg. Om de ska säljas eller avvlivas är upp till varje enskild uppfödare att ta ställning till.
sudden
detta har pågått under många många år och kommer förmodligen att fortsätta. boxrar som är helvita har alltid avlivats eftersom de inte är godkända inom utställning och därför inte kan bli meriterade och bli eftertraktade avelshundar. gula flattar och flattar med för många vita hårstrån har avlivats pga samma sak.
det finns exempel hos i stort sett alla raser tyvärr. SKK har aldrig gjort något för att förhindra eller ändra det här och det lär de förmodligen aldrig göra.

själv tänkte jag söka efter en helvit boxer när det är dax för att köpa hund nummer 2.
scorpan
CITAT (sudden @ 29-09-2006, 11:03)
detta har pågått under många många år och kommer förmodligen att fortsätta. boxrar som är helvita har alltid avlivats eftersom de inte är godkända inom utställning och därför inte kan bli meriterade och bli eftertraktade avelshundar. gula flattar och flattar med för många vita hårstrån har avlivats pga samma sak.
det finns exempel hos i stort sett alla raser tyvärr. SKK har aldrig gjort något för att förhindra eller ändra det här och det lär de förmodligen aldrig göra.

själv tänkte jag söka efter en helvit boxer när det är dax för att köpa hund nummer 2.

men måste just de hundarna som "inte duger" inom avel och utställningar avlivas då??
Kan inte människor som är ute efter den rasen få ta den hunden,kanske till en lite billigare peng.....oavsett färg eller "fel" så lär ju hunden funka bra som ett vanligt husdjur/familjemedlem!
tror inte för 5 öre heller att färgen skulle spela nån större roll om man bara vill ha hunden som ett husdjur/familjemedlem.....

min ena hane har lite för mycket färg på sig så han får jag inte heller avla på och inte ha på utställningar.....ska jag avliva honom då?!? nääää....han duger perfekt för mig!
------
missade visst din sista rad....biggrin.gif tummen upp.
Bettson
Måste säga att just utställningar av hund är något jag inte vågat mig in på-

Vi gör jaktprov, spårprov, röntgar armbågar, höfter, lyser ögon samt tänker göra mentaltest.

Egentligen så skulle vi ställa ut också innan vi tar några valpar, med att samla mod till det..........

Just utställningnsverksamhet präglas av stor konkurrens, avundsjuka, intriger, klagomål på domare osv. Samma hund kan få en etta ena dagen och en trea andra dagen och ändå så hinner den inte ändra sig speciellt mycket över en natt.

Det är en helt annan stämning på jaktpov. Alla vet att det ligger mycket abete bakom provet och den som lyckas få r mycket gratualitoner. Den som misslyckas får både stöd och uppmuntran och goda råd.
sudden
CITAT (scorpan @ 29-09-2006, 12:21)
CITAT (sudden @ 29-09-2006, 11:03)

men måste just de hundarna som "inte duger" inom avel och utställningar avlivas då??
Kan inte människor som är ute efter den rasen få ta den hunden,kanske till en lite billigare peng.....oavsett färg eller "fel" så lär ju hunden funka bra som ett vanligt husdjur/familjemedlem!
tror inte för 5 öre heller att färgen skulle spela nån större roll om man bara vill ha hunden som ett husdjur/familjemedlem.....

min ena hane har lite för mycket färg på sig så han får jag inte heller avla på och inte ha på utställningar.....ska jag avliva honom då?!? nääää....han duger perfekt för mig!
------
missade visst din sista rad....biggrin.gif tummen upp.

jag tycker oxå att detta är helt fel men uppfödare avlivar de felfärgade för att det inte ska synas i deras statistik. en hane som ger många vackra avkommor är eftertraktad men ger han ett antal felfärgade avkommor blir han mindre attraktiv på marknaden. samma med tikar.

helt åt helvete men det är tyvärr så det fungerar sad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon