Full version: Rockwool-kuber?
lovika
Är det någon som testat dem? Är de bra?
Gurkan
Har inte provat dem men vet att dom är bra till sticklingar.

Jag använder torvbriketter ibland, funkar ju ungefär likadant men har den fördelen att dom förmultnar och inte lämnar nåt obehagligt material i jorden.
marskattan
jag har inte heller testat Rockwool kuber men jag vet ju att massvis med kommersiella odlare använder det när dom odlar bla gurka och tomat. Så det fungerar ju helt uppenbart.

Däremot har jag testat sk Root Riot kuber och dom är helt suveräna. Jag körde innan med dom billigare torvbriketterna men efter att ha köpt Bröderna Nelsons variant där det inte fanns någon botten så blev jag så less på det att jag slängde alla jag hade kvar. Varje gång man försökte sätta en stickling så stack man ju ut hela innehållet så det trillade ner på marken. Och så tyckte jag att dom sölade/skräpade ner en del.

Men om du testar så får du gärna meddela resultatet!
lovika
Tänkte att de kanske kunde vara bra framför allt till sticklingar som tar lång tid på sig att få rötter. Som alternativ till torvbriketter/såjord. Jag tycker att det är svårt att rota många sticklingar i jord överhuvudtaget. Antingen torkar de och vissnar innan de fått rötter, eller så ruttnar de och möglar. Just svamp och mögel kan kanske rockwool hjälpa mig att undvika?

Och frösådd. Där är jag mest ute efter ett alternativ till såjord, som tyvärr ofta brukar innehålla sorgmyggelarver. Jag har provat att vattna med pyrex förebyggande innan jag stoppat fröna i jorden, men det stinker ju lacknafta och kan knappast hjälpa fröna att gro... Torvbriketter använder jag en del, och tycker att de är helt okej, men de torkar ut lätt.
kerstin z5-6
Det enklaste o bästa är väl att köra såjorden,i sitt såkärl av plast , lätt fuktad i micron , 2-3 minuter
Så gör jag om jag särdeles dyra , eller känsliga frö
Hasselfors såjord brukar vara ok -den med perlit , medan så och kaktusjord är förfärlig och ofta innehåller sorgmyggelarver sad.gif

Detta ger ingen absolut garanti -finns sorgmyggor i krukväxterna tex får man dem kanske ändå efter ett tag i sina sådder
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon