Vet inte riktigt i vilken avdelning det här inlägget passar, så det får hamna här.

Jag har fått erbjudande om att ta över en kolonilott från 1 oktober. Jätteskoj! Men jag kan inte så mycket om utomhusodling så det blir till att börja från ruta ett.

Lotten är dock väldigt välskött och ganska uppvuxen: lite hallonbuskar, ett träd, en bit gräsmatta, blomrabatter och två kala jordytor/grönsaksland där jag tror att det har vuxit potatis, squash och liknande. Detta är ganska nyligen påkommet så jag har inte inventerat ordentligt ännu. Vi tänkte i första hand satsa på att odla lite grönsaker och sådant. Kanske lite fler bärbuskar, som krusbär och vinbär. Prydnadsväxter tycker jag känns knepigare att planera för innan jag har sett vad som redan växer där.

Min fråga är väl egentligen: Vilken ände ska jag börja i? Finns det något särskilt jag borde sätta igång med nu på hösten så fort som möjligt? Jag tänker på gödsling och sådant, kanske. Det vore även skoj att tjuvstarta med förodling och sådd inför nästa säsong redan nu.

Alla råd mottages tacksamt! Kanske finns det någon bra och grundlig bok jag borde läsa java script:emoticon(':P')
smilie