Hej
Har sökt på Internet utan att bli nåt klokare så nu tänkte jag prova här hos er om det går bra.
Jag har precis blivit med trädgård för första gången, mycket spännande och mycket att klura på.
Det jag funderar mest på just nu är två äppelträd som står i trädgården som har spruckit längs hela stammen. Den tidigare ägaren har stöttat upp träden och spikat igen med bräder vilket jag tycker ser helkonstigt ut. Är det nån mening att satsa på dem eller är det kanske bättre att hugga ner dem och börja om på ny kula med nya träd? De är rätt så vildvuxna (som resten av hela trädgården) och inte beskurna på många år som det ser ut.
MVH Carina i Söråker
Äppelträd kan ha helt ihåliga stammar och leva i många år. Det träden behöver för överlevnaden är tillräckligt stor sildel för näringstillförseln, dvs det tunna skikt som sitter strax under barken. Denna behöver inte ha ett helt stamomfång för att försörja trädet tillräckligt.
Däremot behöver ju träd med helt ihåliga eller halverade stammar ofta någon sorts stöttning. Igenlappning med brädor, cement, lacbalsam eller annat är livsförkortande, men stöttning under grova krongrenar kan behövas.
Man måste se för att kunna avgöra det.
Att man vill behålla äldre fruktträd även om de är krumma, ihåliga och behöver visst stöd är för att de dels ger karaktär åt en tomt, att de är satta på fröstammar som är ovanliga idag, att de ger god frukt, att de kan leva länge även som pensionärer.
Ett nyplanterat äppelträd tar ca 20 år innan de börjar ge hinkar med frukt, och det tar åtminstone 10 år innan man börjar uppleva det som träd mer än som liten spenslig sak. När äppelträd nåt 40-årsåldern är de som bördigast om de är ympade på en frögrundstam, rot, som man gjorde förr, och sedan kan de leva i flera hundra år.
De vanliga äppelträden vi köper i handeln idag har inte alls samma livslängd. Exakt hur gamla de blir, 50 eller 100 år, vet vi inte eftersom man började ympa dem på sk A2 grundstam först på 1960talet.
Finns det endast ganla fruktträd i en trädgård brukar jag rekommendera att man planterar nytt men behåller det gamla om det fortfarande är fruktbärande och friskt.
Lite mer om detta här www.juniper.se/tradvard