Alpiner i Halmstad
Efter Brita Johanssons genomgång i Hemträdgården har vi dragit 7 buskar av svampens vintervärdväxter. Vi tänker inte bara på vårt enda päronträd. Vi misstänker också att andra arter kan få angrepp.
Jag har tagit några bilder på de oönskade höstfärgerna.
Vi vänder på bladet.

M.v.h. Bernt
Susanna
Huh vilka otäcka saker. Hoppas ni får bukt med det hela. Räcker det med att ta bort vintervärdväxterna eller behöver ni göra mer?
Cilla
Mycket fina bilder Bernt!
Japp, päronrosten värdväxlar ju med kinesisk en, sävenbom och en del andra arter. Jag känner inte till att den skulle gå på andra lövträd än de från pyrussläktet, men vem vet.

Under somrar då vissa svampar fått bra fäste är det ofta också gott klimat för andra. Det kan göra att man förväxlar svampangreppen.
Hannele
Kul bilder. Det där är ju naturligt, en del av livet.
Cilla
Generellt håller jag med, Hannele. Men just päronrosten är lite för naturlig för tillfället... Det går knappt att sätta ett nytt päronträd i Stockholm innan rosten stoppat förutästtningarna för att det ska kunna växa upp. Jag har fällt alltför många päronträd i år som varit kraftigt rostangripna och fruktlösa i mer än 5 år. Och jag har sett alltför många nysatta träd som aldrig kommer att bli stora.

Om jag minns rätt av egna observationer så var rosten inte så här utbredd och livlig i Sörmland/Uppland som den är nu. Jag såg mycket mer av det i Skåne. Nu är många träd här lika drabbade som söderöver. Vem är det som skickar sina sporer uppåt landet? smile.gif
Big Gardener
Nu ska vi lugna oss lite vad gäller värdväxlingen. Päronrost (Gymnosporangium fuscum) värdväxlar mellan arter av släktet Pyrus och sorter av arterna Juniperus sabina (Sävenbom) samt Juniperus chinensis. Inga andra arter smittas så vitt vi vet av denna svamp.

Sen ska vi komma ihåg att det finns väldigt många andra värdväxlande rostsvampar som angriper vedartade växter, men alla är specifika för sina värdväxter. Exempel på andra är rönnrost, hagtornsrost, björkrost och poppelrost m.fl. För fördjupning i detta ämne rekommenderar jag Faktablafd om växtskydd i Trädgård som utges av SLU eller Växtskydd i trädgård av Maj-Lis Pettersson och Ingrid Åkesson.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon