Full version: alliumlökar
guntil3
jag har tänkt att plantera låga alliumlökar i en kruka för att ha på verandan till våren men hur gör man på bästa sätt? Har läst att man ska ha en frostfri kruka men vad är det? Ska den vattnas och ska den täckas med något?
Karrolina
Jag tror att dom menar att det ska vara en frostsäker kruka.. Dvs att den tål att stå ute på vintern utan att frysa sönder. Jag har ibland sett att krukor har varit märkta att dom klarar kyla när man köper.

Annars gör man nog som man brukar när man planterar lökar.
-Jord. Och så gräva till rätt djup skúlle gissa på 10-12 cm. Men det står på påsen.
-Lite benmjöl i gropen.
-Lägg i löken med den toppiga sidan upp och fyll igen
- vattna flera gånger så dom rotar sig ordentligt

Och jag skulle inte täcka. det gör man ju inte i rabatten. smile.gif
Ciczi
Glöm bort benmjölet nu... löken kan ändå inte ta upp näringen du ger så det är bara meningslöst. Näring ska man i så fall ge när de tittar upp ur jorden. Då kan den ta upp det och har även behov av det.

Vet att det står så på lökpåsarna men det är fel.

mvh Ciczi
Tesla
CITAT (ciczi @ 29-09-2006, 23:17)

"Glöm bort benmjölet nu... löken kan ändå inte ta upp näringen du ger så det är bara meningslöst. Näring ska man i så fall ge när de tittar upp ur jorden. Då kan den ta upp det och har även behov av det.

Vet att det står så på lökpåsarna men det är fel."

Är det så?
blink.gif
Jag som blandat benmjöl i jord o sand... Har så svårt att komma ihåg att gödsla tidigt på våren!
Ciczi
Företagen som prånglar ut lök till oss vill sälja mer saker än bara lök, och de vet att gemene man glömmer bort att gödsla på våren, så därför skriver de att det ska gödslas när man planterar.

Ciczi
Åsa, mälardalen zon 2
Det gör inget om man gödslar på hösten när det gäller benmjöl, benmjöl är långsamverkande det måste brytas ner först innan växterna kan ta upp näringsämnena så det tar ett bra tag innan det kan tas upp av växten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon