Köpte en Ormhassel på trädgårdsmässan i Örebro i våras den har nu satt fart att växa men funderar på varför de nya grenarna är alldeles raka. Har jag planterat fel eller blir de böjda så småning om
Eva St
Dom raka grenarna kommer kanske från originalroten? Ormhasseln är ju ympad på vanlig hassel så det är bara att klippa bort dom raka.
Vet du, jag har fått nötter på min i år. Väntar med spänning på att dom ska bli mogna. Fast jag vet inte hur dom blir det, om jag ska göra på nåt särskilt sätt?
Inga från Närke
29-09-2006, 21:16
Klipp bort de raka stammarna om de kommer hela vägen ner från roten (jorden) de skall inte vara kvar.
Angående nötterna. Vi får ofta nötter och jag försöker att låta dem sitta så länge som möjligt innan frosten sedan plockar jag dem och lägger in dem, efter ett tag så äter gubben upp dem.
Jag tjuvar den här tråden lite!

Upp till vilken zon klarar sig ormhassel?
Åsa, mälardalen zon 2
30-09-2006, 14:16
Det brukar stå zon 4 på ormhasseln men det finns folk som lyckas odla den i högre zoner.
Monarda
30-09-2006, 15:59
Jag hakar på med en fråga - vilken årstid kan man beskära ormhasseln?
kerstin z5-6
30-09-2006, 16:06
Den klarar sig i 5-6 hur bra som helst:)
CITAT (kerstin z5-6 @ 30-09-2006, 17:06)
Den klarar sig i 5-6 hur bra som helst:)
Det låter bra! Jag har varit sugen på att skaffa en sådan sedan jag såg någons bilder här på Odla.

Kom på nu att det var Inga från Närke som visade bilder på hennes hassel förut som gjorde att jag blev sugen på att köpa en sådan!
Aha ska genast ge mig ut och klippa de raka grenarna. Men har jag gjort något fel vid planteringen när det blir så tex att jag inte satt den tillräckligt djupt eller så. Satte den på samma djup som den stått i i krukan
Eva St
Jag vill också ha men jag undrar
Trivs ormhasseln i skugga?
Hur ög blir den och hur snabbt?
Går den att beskära och hålla lägre?
När det talas om beskärning här så skulle jag vilja tipsa om uppstamning. Det kan med tiden bli ett mycket vackert litet träd med krona. Gör sig bäst på vintern, bladlöst.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.