Sidor: 1, 2
Reserv
Va´för ett tag sen iväg med några bekanta på en Ålandskryssning, på båten va´det mer fylla än nykterhet som gällde för dom övriga passagerarna verkade det som. sad.gif Va´jag har förstått på mina barn så får inte yngste grabben åka båten utan målsmans sällskap, han är 19 år, men det gick bra att ta med sig barn i den miljön. blink.gif Det jag närmast Tänker på är en kvinna som hade med sig sin jänta, 11-13 år, kvinnan verkade va´ensamstående för hon flirtade loss med hela orkestern och andra män som bjöd på drinkar, jänta såg mest besvärad ut av mammans beteende. huh.gif Själv reagerade jag mycket starkt på hur illa mamman betedde sig gentemot den lilla tösen, flirtandet och drickandet, och alla tafsande karlar som va´på den lilla utan att mamman märkte nåt, för hon va´fullt upptagen med att flirta. Det händer tydligen nån gång då och då att barn ses på dom här kryssningarna, själv anser jag det fel att över huvud taget dra med sina barn på fester där alkohol ska förtäras, åtminstånde i större mängder, och allrahelst där barnen riskerar utsättas för mer eller mindre sexuella övergrepp. mad.gif Är jag ensammen om att va´kanske för överbeskyddande mot mina barn? Dom har aldrig sett sina föräldrar onyktra, men det är dom glada för. Nu vill grannarna dra med mig på en danskryss igen, men jag fasar för resan utifallatt nåt stackars barn finns inblandat som sist, jag skulle inte kunna tiga en gång till, såna mammor borde bli av med vårdnaden anser jag. Eftersom jag arbetar med ungdomar som hamnat på glid i livet så vet jag att det är typ såna uppväxtförhållanden dom haft, sorgligt säger jag bara, och vill veta om ni skulle kunna tänka er att ta med en 11-13 årig jänta på danskryssningar där fylla och bråk är mer regel än undantag? unsure.gif
Leia
mad.gif mad.gif mad.gif FY säger jag bara!!!!!! Om det du skrev!!!!
J**la människor som utsätter sina barn för sådant!!!!!!

Själv har jag sett min pappa riktigt onykter EN gång i mitt liv. Jag var 12 år, det var midsommarafton, min mamma var med och var helt nykter så egentligen var det ingen fara med mig.
MEN jag kommer aldrig glömma hur obehagligt jag tyckte att det var att se honom så förändrad. Det där var inte min pappa! Jag lovade då mig själv att aldrig dricka alkohol när mina barn var med. Vilket jag inte heller gjort, förutom en öl, eller ett glas vin till maten vid enstaka tillfällen.
Kan då tänka mig hur den där flickan som du såg kände sig..... Hon hade ingen annan nykter vuxen att ty sig till sad.gif sad.gif mad.gif Och förmodligen var det inte första gången det hände heller........ sad.gif
Ophelia
Ungar har inget på fylleriresor att göra.
askar
CITAT (Reserv @ 29-09-2006, 07:09)
såna mammor borde bli av med vårdnaden anser jag.

Barn har så klart inget att göra på fylleresor mad.gif

Men jag undrar... Reagerar du lika starkt om det är ett par föräldrar
och pappan super sig full inför barnet medan mamman kanske är nykter?

Ska den pappan då mista vårdnaden?

Oftast tolereras karlarnas superier mer än kvinnors...för mig är bägge lika vidriga. mad.gif sad.gif
Gillan
Att barn inte skall följa med på "fylleresor", det säger sig ju självt. Men, sen håller jag inte med om att barn inte skall " få se " sina föräldrar dricka alkohol. Det är attt hårddra saken lite grann tycker jag wink.gif
Reserv
CITAT (askar @ 29-09-2006, 08:59)

Oftast tolereras karlarnas superier mer än kvinnors...för mig är bägge lika vidriga. mad.gif sad.gif

Okay, skulle formulerat mig bättre, såna föräldrar skulle det naturligtvis va´. Och ja, jag skulle reagerat lika starkt om det vart ett föräldrapar, en 11-13 åring är bara ett barn och har inte på såna tillställningar att göra. Jag har sett på nära håll i mitt arbete med ungdomar va´såna förhållanden kan ställa till med. Jag anser att varken kvinnor eller män behöver supa, och anser inte att det är mer tillåtet för den ena än den andra, är själv uppvuxen med en alkoholist till pappa och en kuvad nykterist till mor. sad.gif
askar
CITAT (Evgeni @ 29-09-2006, 09:03)
Att barn inte skall följa med på "fylleresor", det säger sig ju självt. Men, sen håller jag inte med om att barn inte skall " få se " sina föräldrar dricka alkohol. Det är attt hårddra saken lite grann tycker jag wink.gif

Håller med dig i det... men jag uppfattade som att det gällde
"fyllesvin"... alltså supande... inte att man tar en drink eller ett par glas vin
i barns närvaro. Det har väl aldrig skadat någon.
askar
CITAT (Reserv @ 29-09-2006, 09:06)
CITAT (askar @ 29-09-2006, 08:59)

Okay, skulle formulerat mig bättre, såna föräldrar skulle det naturligtvis va´. Och ja, jag skulle reagerat lika starkt om det vart ett föräldrapar, en 11-13 åring är bara ett barn och har inte på såna tillställningar att göra. Jag har sett på nära håll i mitt arbete med ungdomar va´såna förhållanden kan ställa till med. Jag anser att varken kvinnor eller män behöver supa, och anser inte att det är mer tillåtet för den ena än den andra, är själv uppvuxen med en alkoholist till pappa och en kuvad nykterist till mor. sad.gif

Ok. smile.gif
Gillan
CITAT (askar @ 29-09-2006, 09:07)
CITAT (Evgeni @ 29-09-2006, 09:03)

Håller med dig i det... men jag uppfattade som att det gällde
"fyllesvin"... alltså supande... inte att man tar en drink eller ett par glas vin
i barns närvaro. Det har väl aldrig skadat någon.

Absolut, det är två skilda saker smile.gif
Bettson
Nej ungar har inget på fylleresor att göra. Så jag håller med dig Reserv.

Fast vi har åkt båt med sjörövartema. Ungarna älskade det. Vi höll oss i en helt annan del av båten än fyllisarna. Vi ville bara komma bort ett tag och slippa laga mat och titta på allt vi borde göra hemma. Det fanns gott om aktiviteter för barnen och de var väldigt förtjusta när rövarbandet var uppe och kapade bryggan och surrade kaptenen i en stol.Ja de trodde det var kaptenen i alla fall. Så mitt i vintern var det ett gott och billigt alternativ för en liten vilopaus.

Fast inte ska man behöva vara nykterist för att man har barn. Men om man däremot blir berusad och full i barnens sällskap då bör man ifrågasätta sin relation till alkoholen överhuvudtaget. Jag tycker också man bör ifrågasätta sin roll som förälder.

Det är självklart förälderns roll att skydda sina barn. Inte ska en trettonårig flicka behöva utsättas för sånt som denna flicka fick utstå.

Fast i begreppet skydda sina barn ingår att inte överbeskydda heller. Håller man ungarna allt för hårt så kan de inte sortera och säga nej eller hålla sig ifrån sådant som inte är nyttigt för dom den dag man inte har den juridiska makten över dom längre. Då kan de råka väldigt illa ut.
sudden
jag tycker inte att barn ska behövas utsättas för såt där... jag tycker inte ens att barn ska vara med om man tänker sätta igång och dricka hemma utan att man då ska se om man kan ha barnen hos någon annan för den natten...

jag saknar ord
Farbror Blå
Näe det låter kass.. alla vet att barn inte gör som vuxna säger, barn gör som vuxna gör.

dvs: allt de vuxna sen försöker säga till barnen om "komma hem tidigare" "inte dricka" alkohol är farligt" är helt värdelöst, för de har ändå sett vad mamma och pappa gör.

Sen tror jag att föräldrarna som har så dåligt omdöme, dom kommer sen inte heller att bry sej om ungarna dricker på stan, för dom kommer ändå att vara fulla samtridigt som barnen, bara nån annanstans.

Mina kompisar och jag stoppade en gång en medelålders man från att bära med sej en 16-årig, halvt medvetslös tjej hem.
(han hade ingen koppling till henne, bara "tyckte synd om "henne..)
När vi och ambulanspersonalen försökte nå föräldrarna, gick inte detta, då dom var på fest....
Ewa L
Stackars flicka!! sad.gif mad.gif

Har sett liknande beteende på semesterorter typ Rhodos. Finns inte ord för att uttrycka den ilska man känner.

För många år sedan innan Ålandsbåtarna var de förhållandevis lyxkryssare de är idag utan rena lastfartygen, åkte vi redan då åtskilliga gånger per år. (Hade sommarställe på Åland.)
Vid ett tillfälle var det ett äldre par, modell mor- eller farföräldrar som hade med sig en tvååring och en 4-åring. De satt i den lilla "kafeterian" och söp skallen av sig. Till saken hör att lejdaren (trappan) ner var rent livsfarlig och det var där de små barnen höll till.
Tack och lov var vi några stycken som hade civilkurage nog att slå larm till personalen. Vet inte om barnen hade speciellt roligt i de sk fyllecellerna resten av resan, men de överlevde i alla fall.
Bettson
CITAT (sudden @ 29-09-2006, 10:57)
jag tycker inte att barn ska behövas utsättas för såt där... jag tycker inte ens att barn ska vara med om man tänker sätta igång och dricka hemma utan att man då ska se om man kan ha barnen hos någon annan för den natten...

jag saknar ord

Fast fortfarande, Vad är att sätta igång och dricka?

Är det att supa sig full redlös, eller bli arg aggresiv osv. Då håller jag med dig.

Fast om de vuxna tar sig ett glas vin till maten en helgkväll. Inte tycker jag det är att supa sig full.

Att supa mig full har jag inget som helst behov av antingen jag nu har vuxna barn eller som förr småbarn.
Bettson
CITAT (Farbror Blå @ 29-09-2006, 11:07)
Näe det låter kass.. alla vet att barn inte gör som vuxna säger, barn gör som vuxna gör.

dvs: allt de vuxna sen försöker säga till barnen om "komma hem tidigare" "inte dricka" alkohol är farligt" är helt värdelöst, för de har ändå sett vad mamma och pappa gör.

Sen tror jag att föräldrarna som har så dåligt omdöme, dom kommer sen inte heller att bry sej om ungarna dricker på stan, för dom kommer ändå att vara fulla samtridigt som barnen, bara nån annanstans.

Mina kompisar och jag stoppade en gång en medelålders man från att bära med sej en 16-årig, halvt medvetslös tjej hem.
När vi och ambulanspersonalen försökte nå föräldrarna, gick inte detta, då dom var på fest....

Jag håller med dig Farbror blå.

Ungar gör som föräldrarna gör eller också gör de precis tvärtom.

Själv så har jag alltid klivit upp mitt i natten och hämtat hem mina ungar, vilket gör att alkoholkonsuntionen för min del är ganska låg. Den har aldrig varit speciellt stor.

Fast inte tror jag att man behöver vara nykterist bara av den anledningen att man skall vara ett gott föredöme för barnen.

Av alla ungar jag ombetts skjutsa hem genom åren så har de som haft heltyktast föräldrar varit fullast. Inte vet jag om det är revolt mot föräldern eller om det är det faktum att de inte haft någon att smygspana på för att veta hur man gör. Vilka mängder man tål och att man ska sätta en gräns för konsumtionen för att fortfarande kunna ha trevligt.

Och mina ungdomar har varit de fräschaste när jag har hämtat. Men att skjutsa ungarna är konstigt nog inte så vanligt. Det finns föräldrar som sitter hemma och super själv. Och så finns det föräldrar´som inte tror det behövs.

Inte är jag nykterist men inte har ungarna sett mig berusad heller. Så jag håller med dig. Ungarna gör som föräldrarna gör. Och jag har inte behövet ta hand om mina egna ungdomar för att de har varit fulla. Bara andras ungar.
pejori
förstår inte riktigt det där med att ta med barnen på sådana resor heller smile.gif smile.gif
har sett dom på båten här, och det är föräldrar, som inte super sig redlösa, men som ägnar sig åt att flirta och glömma av att dom har ett minderårigt barn med sig.
oftast är det inte frågan om en överresa, utan en tur och retur på kvällsbåten utan avstigning på vägen....tycker nog att ungarna ska vara hemma på föräldrarnas nöjesresor smile.gif smile.gif
det är ingen skillnad att ta med dom på dnaskrog eller på dansbåt...fyllan är lika stor, även om det är paren vid grannbordet som spyr...det är ingen miljö för barn att vistas i... smile.gif wub.gif
Bettson
Det är visst länge sedan jag var på båtarna.

Det låter som om så fort båten lägger ut från kaj så stjälper folk i sig sprit till redlöst tillstånd. De som inte lyckats fixa barnvakt tar ungarna med sig.

Potentialen för sexuella äventyr väldigt stor och att man glömmer ungarna totalt.

Är det så? wacko.gif

Det är väl ett konstigt sätt att ha trevligt på.
sudden
CITAT (Bettson @ 29-09-2006, 11:36)

jag saknar ord

Är det att supa sig full redlös, eller bli arg aggresiv osv. Då håller jag med dig.

Fast om de vuxna tar sig ett glas vin till maten en helgkväll. Inte tycker jag det är att supa sig full.

Att supa mig full har jag inget som helst behov av antingen jag nu har vuxna barn eller som förr småbarn.

ett glas vin till maten har jag inga problem med när det gäller att dricka något i barns närhet. då lär man snarare barn att man kan dricka ett glas till maten för att det är gott och att man sen ställer undan flaskan. dricka ansvarsfullt.

det är när man tömmer flaska efter flaska och blir full som jag börjar känna avsky över att barn är närvarande.
Gillan
CITAT (Farbror Blå @ 29-09-2006, 11:07)
När vi och ambulanspersonalen försökte nå föräldrarna, gick inte detta, då dom var på fest....[/b]

Det är sånt där bl.a. som gör att jag tycker ( jag vet att alla inte håller med och det respekterar jag ) att det är allas våra ansvar att vara nattvandrare. Inte bara för att våra egna barn skulle befinna sig på stan, utan även för alla andras barn skull. Till er som aldrig har gjort det, kan jag tala om att man får ett helt fantastiskt utbyte. Man kommer ungdomarna väldigt nära och de i sin tur lär sig att lita på dig. Mina egna har dessutom varit väldigt stolt över morsan som alltid finns där när det behövs. Och hur många redlösa tonåringar jag har skjutsat hem, det har jag ingen koll på.

Det värsta som kan hända är ju när föräldrarna, istället för att bli tacksamma, ställer sig och skäller ut en, som om det vore jag som hällt i dem alkoholen wacko.gif
Bettson
CITAT (sudden @ 29-09-2006, 12:19)
CITAT (Bettson @ 29-09-2006, 11:36)

jag saknar ord

ett glas vin till maten har jag inga problem med när det gäller att dricka något i barns närhet. då lär man snarare barn att man kan dricka ett glas till maten för att det är gott och att man sen ställer undan flaskan. dricka ansvarsfullt.

det är när man tömmer flaska efter flaska och blir full som jag börjar känna avsky över att barn är närvarande.

Då är vi överenns. wub.gif
kristerh
Jag tycker att man inte ska ta med barn på allt, speciellt på fyllefester,
kan man inte skaffa barnvakt tycker jag faktiskt att folk kan stanna hemma sad.gif
netaave
Vet du att jag tror jag vet vem du skriver om.
Åkte du med Birka Paradise? Var mamman ljus hade glasögon och var lite rund?

Ja alla vet ju att vi också åker, men åker bara i veckorna då fylleriet är lite mindre utbrett, men visst ser man ett och annat då också.
Vi kom hem från en kryss igår och åkte hella familjen eftersom skolorna är lediga to-fre denna vecka.
Min 13-åring är också med, hon blir uppbjuden och dansar. Men hon har inga fulla föräldrar med sig och vi har stenkoll om hon dansar med någon vi inte känner.
Nu kan det inte hända så mycket olämpligt i bugg, och foxar gör hon mest med pappa.
Men jag har också sett och vet vad du skriver om, tycker visst du ska fortsätta åka Reserv, du kan inte ta hand om alla. Låt var och en ta hand om sin skit.
Blir det alltför djävligt så gör personalen medveten om det.
Annars kan jag rekommendera onsdagskryssningarna som är fukuserade på just dansen, det är t.o.m. dans hela em dagen efter, om du nu gillar att dansa.
Vem vet man kanske t.o.m. kan få fördelen att bjuda upp dig någon gång.
netaave
Jag måste också få skriva en sak till. Att per automatik likställa Ålandsbåtarna med fylla och slagsmål är helt fel.

Jag åker ju flera ggr per månad och enda gångerna jag skulle kunna hålla med om detta är när jag åkt fredagar eller lördagar.

Det är skillnad som natt och dag att åka i veckorna mot helgerna.
Visst dricker folk, men oftast är det yngre s.k. discofolk som ballar ur.

Vill inte alls skriva under på Reservs formulering om att fylla och slagsmål är mer regel än undantag alltså.

Redigerat: Förlåt såg nu att det inte var du som formulerade dig så.
Betty
CITAT (kristerh @ 29-09-2006, 13:41)
Jag tycker att man inte ska ta med barn på allt, speciellt på fyllefester,
kan man inte skaffa barnvakt tycker jag faktiskt att folk kan stanna hemma sad.gif

Instämmer!
Magdis
Det är absolut inte okej att ta med barn på en sån resa! mad.gif Jag orkar inte ens tänka på vilken mardröm det måste ha varit för flickan att se sin mamma så där, för att inte tala om vad hon kunde ha råkat ut för.
netaave
Om det är den kvinnan vi såg i somras så klev hon på båten tisd och åkte till torsd 3 veckor i rad. Det var hennes semester.
Vi pratade med henne för min flicka var lite med dottern på dagarna när vi åkte dubbelkryss och försökte även lära henne dansa lite.
Vi såg också till att dottern fick mat vid ett tillfälle när mamman var försvunnen, men mamman kom faktiskt och betalade oss sen.

Vi har sen sett henne även mitt iveckan någon gång och när jag frågat dottern har hon varit "ledig" från skolan.
Vet inget annat om dom än att dom bor i en förort och att mamman är arbetslös.
Rapchic
för att va ärlig... så vänjer man sig...
när jag var liten (ca 10 gissar jag)
sov jag och min syster i tält (när pappa och hans flickvän sov i husvagn)
på ett fylle/dans ställe...
ett sånt som finns på tex midsommarafton som det var då
man hörde killar pissa nån meter från tältet (om inte på
wacko.gif )
vi var också på en sån dä båt, en gån... det var mest roligt...
jag fick en alkoholfridrink som var jättegod tongue.gif ......
sånt är inte det värsta när det gäller att vara alkisbarn...
det är värre med vardagen .. eller jul ock sånt
Hannele
Är jag ensammen om att va´kanske för överbeskyddande mot mina barn? Dom har aldrig sett sina föräldrar onyktra, men det är dom glada för. Nu vill grannarna dra med mig på en danskryss igen, men jag fasar för resan utifallatt nåt stackars barn finns inblandat som sist, jag skulle inte kunna tiga en gång till, såna mammor borde bli av med vårdnaden anser jag.

Tja, själv har jag åkt med som (nykter) föräldrer på skolresor, Tysklandsfärja, Danmarksfärja och med eget barn på Finlandsfärja. Inte kan jag väl säga till alla passagerare, att nu ska ni hålla er nyktra, för här kommer jag med ungdomar? unsure.gif

Inte sitter vi hemma på Valborgsmässoafton heller, när barnen ska titta på Cortegé,
klart det finns några onyktra på stan också.
Man ska ge barn självförtroende, att de kan säga "nej", både till tafsande och alkohol.

Att barn och ungdomar ska jämnt hållas inom hemmets fyra väggar för att det finns fylla människor ute på stan är också lite överdrivet. Då skapar man bara onödig rädsla och osäkerhet - och tror på allt skräp som står i tidningarna. sad.gif
Lagom är bäst.
lilla mamma
nattvandring.. Sportklubbar o dyl imin hemkommun måste ställa upp och nattvandra för att få sina föreningsbidrag är det upp till förslag.
Mest protesterar de stora klubbarna inom fotbollen.

Jag tycker det är ett jättebra förslag, om mina småkillars klubb ska vandra följer jag gärna med. Spelar ingen roll om det inte är de som är på stan, de är ju bara 5 och 7 men blir ju stora de med.
Gillan
Det här blev ju helt OT utifrån Reservs frågeställning. Men det här med nattvandring. Vad jag tycker, det vet ni redan. Och jag tycker att det är sorgligt att inte fler gör det (nattvandrar altså). Det finns en hel del föräldrar där ute som har den allt för vanliga inställningen ; " Mina barn och andras ungar ". Föräldrar som tror på allt deras barn säger och invaggas i tron att de inte befinner sig på stan, medans de defacto gör det. wink.gif

Jag menar absolut inte , att man inte ska ha tillit till sina barn, men det innebär inte att man får vara mer än lovligt dum wub.gif

Vi har väl alla varit barn och vet hur det går till rolleyes.gif . Att det är hur lätt som helst att luras om man vill tongue.gif

Nu har jag sagt det igen rolleyes.gif

Men att gå så långt som att dra in bidragen för idrottsklubbar eller andra, om inte föräldrarna ställer upp, det är att gå ett steg för långt.
sudden
CITAT (Rapchic @ 01-10-2006, 23:17)
wacko.gif )
jag fick en alkoholfridrink som var jättegod tongue.gif ......

och nu är du deprimerad.... det gick ju bra...

även om barnen vänjer sig (vilket de inte ska behöva göra) så måste man tänka på framtida konsekvenser
lilla mamma
det är lätt att peka med hela armen och säga fyyyy, vilken dålig förälder du är som gör så och så.
Klart att inte ungarna ska med på fylleresor, men att då säga att barnen inte ens ska få vara med när föräldrarna har kalas för att barnen inte ska få se när föräldrarna dricker, nej det håller jag inte med om.

När min mor och far har haft kalas vid jämna år, då har det varit över 100 pers och hälften var från Finland. De tycker svenskarna är oerhört löjliga med sitt moraliserande.

Jag skulle gärna vilja veta hur fortsättningen går för kvinnan med flickan som Reserv skrivit om och varför det är som det är. Sedan kanske vi får veta sanningen
sudden
CITAT (lilla mamma @ 02-10-2006, 10:03)
det är lätt att peka med hela armen och säga fyyyy, vilken dålig förälder du är som gör så och så.
Klart att inte ungarna ska med på fylleresor, men att då säga att barnen inte ens ska få vara med när föräldrarna har kalas för att barnen inte ska få se när föräldrarna dricker, nej det håller jag inte med om.

När min mor och far har haft kalas vid jämna år, då har det varit över 100 pers och hälften var från Finland. De tycker svenskarna är oerhört löjliga med sitt moraliserande.

Jag skulle gärna vilja veta hur fortsättningen går för kvinnan med flickan som Reserv skrivit om och varför det är som det är. Sedan kanske vi får veta sanningen

det anser jag vara en helt annan sak!

att kalasa med vänner jämna år är inte samma sak som att åka båt varje helg å supa till eller festa varannan helg och bli drösfulla.... och även om man dricker så ska man kunna hålla ansvaret uppe - se till så att barnen inte råkar ill ut och att det inte blir fylleslagsmål. just med tanke på framtida konsekvenser - alkoholism i tidig ålder, depressioner och sneda verklighetsuppfattningar... jag har själv sett det alldeles för många gånger
Magdis
CITAT (Hannele @ 02-10-2006, 09:05)
Tja, själv har jag åkt med som (nykter) föräldrer på skolresor, Tysklandsfärja, Danmarksfärja och med eget barn på Finlandsfärja. Inte kan jag väl säga till alla passagerare, att nu ska ni hålla er nyktra, för här kommer jag med ungdomar? unsure.gif

Inte sitter vi hemma på Valborgsmässoafton heller, när barnen ska titta på Cortegé,
klart det finns några onyktra på stan också.
Man ska ge barn självförtroende, att de kan säga "nej", både till tafsande och alkohol.

Att barn och ungdomar ska jämnt hållas inom hemmets fyra väggar för att det finns fylla människor ute på stan är också lite överdrivet. Då skapar man bara onödig rädsla och osäkerhet - och tror på allt skräp som står i tidningarna. sad.gif
Lagom är bäst.

Detta tycker jag är stor skillnad motför att en ensam mamma tar med en 11-åring på en resa och dricker sig onykter och inte kan ta ansvar för sitt barn. mad.gif Det går väl inte att jämföra med att gå på majbrasor med familjen med två nyktra vuxna.
Hannele
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 02-10-2006, 11:09)
Det går väl inte att jämföra med att gå på majbrasor med familjen med två nyktra vuxna.

Jag var ensam på olika båtar med min dotter, utan make.
Svarade mest på undringen:

Är jag ensammen om att va´kanske för  överbeskyddande mot mina barn? Dom har aldrig sett sina föräldrar onyktra, men det är dom glada för. Nu vill grannarna dra med mig på en danskryss igen, men jag fasar för resan
Leia
CITAT (Hannele @ 02-10-2006, 11:14)
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 02-10-2006, 11:09)
Det går väl inte att jämföra med att gå på majbrasor med familjen med två nyktra vuxna.

Jag var ensam på olika båtar med min dotter, utan make.
Svarade mest på undringen:

Är jag ensammen om att va´kanske för  överbeskyddande mot mina barn? Dom har aldrig sett sina föräldrar onyktra, men det är dom glada för. Nu vill grannarna dra med mig på en danskryss igen, men jag fasar för resan

Fast jag antar att du var nykter då Hannele? Det är ju´en helt annan sak att se sina egna föräldrar stup fulla, mot att vara tillsammans med sina nyktra föräldrar och se andra människor fulla. smile.gif
Magdis
Men jag har full förståelse för att man är överbeskyddande mot sina barn om man själv har vuxit upp med en eller båda föräldrarna alkoholiserade. Jag har inte gjort det själv, men ändå skulle jag inte vilja att min dotter såg mig redlöst berusad i knät på nån okänd man.

Hon har åkt på en båtresa mellan Kapellskär och Mariehamn med mig, mormor och styvmorfar en gång men då var det mitt på dan och ingen fylla. Jag skulle ha tyckt det vore mycket obehagligt att ha henne med i en miljö där folk ramlar om varandra, spyr och skriker.
askar
Öht skulle jag aldrig åka på en sådan resa med barn i följe,
alltså på båt där fylla förekommer.
Då bör de vara minst 15 år.
Mer än en gång har man ju på TV sett från dessa båtar...
folk raglar till höger o vänster. Inte många är nyktra.

För att slippa ev. missförstånd...
jag tycker visst att man kan ta alkohol i barns/ungdomars närvaro
men det är stor skillnad mot att ta med dem på "fyllebåtar"
Magdis
CITAT (askar @ 02-10-2006, 11:44)

Och om man åker på en kryssning med barn så skulle åtminstone inte jag uppehålla mig i baren tillsammans med dem, vi skulle nog befinna oss i godisshopen, bollhavet eller nåt annat ställe anpassat för barn.
askar
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 02-10-2006, 11:54)

Och om man åker på en kryssning med barn så skulle åtminstone inte jag uppehålla mig i baren tillsammans med dem, vi skulle nog befinna oss i godisshopen, bollhavet eller nåt annat ställe anpassat för barn.

Precis. smile.gif
Reserv
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 02-10-2006, 11:54)

Nu är juh kanske inte en 11-13 åring så intresserad av bollhav kanske rolleyes.gif Men jag tycker absolut att om man nu nödvändigtvis ska dra med minderåriga så är det restaurangavdelningen och annat man får uppehålla sig i, istället för i baren och på dansgolvet sad.gif Inte meningen att en sån ung människa ska få en snedvriden uppfattning av vuxna som är fulla och beter sig minst sagt smaklöst blink.gif Jag är förmodligen något för överbeskyddande....men jag är ta mig tusan en ansvarsfull förälder också, jag har sett alldeles för många urspårade ungdomar för att tycka att det är okay. Fester med familjen och släkten, det jämställer jag inte med att ha fest med bekanta, mina barn har bara fått va´med på familjefester. Känns som att svaren visar hur vi alla haft det själva i vår uppfostran med våra barn och hur vi ser på alkoholens inverkan på våra arvingar. unsure.gif
Hannele
CITAT (Reserv @ 02-10-2006, 12:03)
Nu är juh kanske inte en 11-13 åring så intresserad av bollhav kanske rolleyes.gif Men jag tycker absolut att om man nu nödvändigtvis ska dra med minderåriga så är det restaurangavdelningen och annat man får uppehålla sig i, istället för i baren och på dansgolvet sad.gif Inte meningen att en sån ung människa ska få en snedvriden uppfattning av vuxna som är fulla och beter sig minst sagt smaklöst blink.gif

Det måste vara något nordiskt, för ute i kontinenter är man mer ute familjevis,
men då ser man väl inte fulla vuxna heller på samma sätt som här.
netaave

Då undrar jag från vilken båt det tv-programmet var?

Just hemkommen från en båt, (utan barn) såg jag faktiskt inte en enda som raglade, ingen som spydde och ingen som ramlade.
Däremot såg jag folk från 20-90 år som hade trevligt, åt och drack gott.
Fast det är klart jag kan bara beskriva hur det var i restaurangen och danssalongen, inte i puben eller på discot, det kanske var där dom filmade.
Rapchic
CITAT (sudden @ 02-10-2006, 10:59)
CITAT (Rapchic @ 01-10-2006, 23:17)
wacko.gif )
jag fick en alkoholfridrink som var jättegod   tongue.gif ......

och nu är du deprimerad.... det gick ju bra...

även om barnen vänjer sig (vilket de inte ska behöva göra) så måste man tänka på framtida konsekvenser

jag sa alldrig att det var det som fick mig deppad
askar
CITAT (netaave @ 02-10-2006, 19:40)

Då undrar jag från vilken båt det tv-programmet var?

Just hemkommen från en båt, (utan barn) såg jag faktiskt inte en enda som raglade, ingen som spydde och ingen som ramlade.
Däremot såg jag folk från 20-90 år som hade trevligt, åt och drack gott.
Fast det är klart jag kan bara beskriva hur det var i restaurangen och danssalongen, inte i puben eller på discot, det kanske var där dom filmade.

Oj, det har jag ingen aning om... mer än att det var "Finlandsbåtar"
Det visades från dansgolv och barer och hytter... pratades med passagerare,
en del nyktra men många påtagligt påverkade/berusade,
pratades också med någon/några i besättningen plus kapten på båten.
(jo jag vet att också han tillhör besättningen tongue.gif )
En del satt och sjöng i fyllan, andra grät.... det var otäckt att se
tyckte jag, fastän man aldrig såg några barn.

Det var det senaste progr jag minns. Tror att det var någon sorts undersöknings unsure.gif Handlade om folk som åkte tur o retur
och hade några (3-4tim) i land innan båten vände hemåt.

Frågade maken om han minns programmet och vart båtarna for.
Javisst minns jag... de åkte till Åland säger han.
netaave
Jag är bara så ini he----e trött på fördomarna om Ålandsbåtarana.
Försök att fatta att det inte är några fyllebåtar
Du får ursäkta Agneta men till skillnad från dig och många andra så åker jag dom där båtarna och vet hur det är.

Okey att det är fler som dricker mer på helgresorna, men dom kan man ju välja bort.
Men å andra sidan dricks det mer i varenda vardagsrum och på varje krog också på helgerna.
So what!
Extremiteter finns överallt, och har då en person åkt en resa och sett något som Reserv såg, så vips är det så på samtliga båtar jämt.
Jag har också sett det ibland, på båtar och även på andra ställen det är inget båtsyndrom.
Snarare ett samhällsproblem.
Jag tror ingen som inte är nykterist, går och äter på restaurang utan att ta lite vin eller en öl till maten.
Varför skulle man då avstå från det på en båtrestaurang, därmed inte sagt att det blir fylleslag.
Jag har åkt på danskrysser i flera år, flera ggr per år, ja ibland flera ggr per månad. Dom gånger jag sett det Reserv beskriver handlar om två eller tre. Ett av dom är den här mamman.
Jag är inte ett dugg rädd för att åka båt med varken barn eller barnbarn, det finns ju t.o.m. speciella kryssningar bara för dom på loven.
askar
Som sagt... jag har aldrig åkt på de båtarna...
kan bara referera till det som TV visat.

Ang gå på restaurang utan att ta vin el öl till maten.
Kanske är maken och jag unika...
men vi har aldrig intagit vare sig det ena eller andra
fastän vi inte är nykterister.
Snöflinga
Får nog säga att jag håller med netaave här ... även om jag inte åker ofta så har jag inte, de gånger jag åkt, upplevt någon vara stötande berusad unsure.gif Utan alltid upplevt kryssningen positivt, trevliga människor, god mat och dryck, bra underhållning och dansmusik smile.gif
Såg inte TV.programmet, men kan tänka mig att inspelningsteamet säkert åkte ett antal gånger och filmade det mest negativa, intervjuade negativa människor för att sedan klippa ihop ett reportage, som skulle ge sken av att vara EN resa wink.gif
askar
CITAT (Snöflinga @ 02-10-2006, 22:17)
Får nog säga att jag håller med netaave här ... även om jag inte åker ofta så har jag inte, de gånger jag åkt, upplevt någon vara stötande berusad unsure.gif Utan alltid upplevt kryssningen positivt, trevliga människor, god mat och dryck, bra underhållning och dansmusik smile.gif
Såg inte TV.programmet, men kan tänka mig att inspelningsteamet säkert åkte ett antal gånger och filmade det mest negativa, intervjuade negativa människor för att sedan klippa ihop ett reportage, som skulle ge sken av att vara EN resa wink.gif

Som sagt.. har jag ingen erfarenhet av de båtarna...
Bara det jag sett på TV.

Men då vi åkte från Gbg till Danmark... då var det en jämrans massa
folk som bara satt och drack.
Såg ut som de ville tjäna så mycket som möjligt på resan. sad.gif

Faktiskt så var det pinsamt att se alla fyllon.
pejori
CITAT (askar @ 02-10-2006, 22:26)
Men då vi åkte från Gbg till Danmark... då var det en jämrans massa
folk som bara satt och drack.
Såg ut som de ville tjäna så mycket som möjligt på resan. sad.gif

Faktiskt så var det pinsamt att se alla fyllon.

instämmer där... smile.gif smile.gif
åkte ofta den båten och har samma erfarenheter som du askar... rolleyes.gif
det hade ingen som helst betydelse, vad det var för veckodag..... smile.gif smile.gif
det söps bra på dom båtarna.... smile.gif smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon