Full version: Rotspärr
Karrolina
Hej!

Jag håller på och gräver upp en gammal rabatt i vår trädgård som är invaderad av alla sorters tänkbart ogräs. T ex kirskål och klöver.

Jag tänkte att jag efter att jag rensat bort precis allt ur rabatten så måste den omgärdas av en rotspärr/ rabattkant så det inte sprids in igen från omkringliggande områden. (Jag ska åtgärda dom också, men senare.)

Har ni något bra tips på vad jag kan använda? Jag funderade på att gräva ner tjärpapp runt rabatten men det kanske inte håller så länge?

Sen undrade jag lite om det är bra att täcka hela rabatten med geotextil och täckbark för att förhindra ifall det finns rotogräs kvar. Men det kanske bara är dumt? Bättre att vänta till våren och se vad som kommer upp och rensa igen kanske?

blink.gif blink.gif blink.gif
KURT
Har det varit rotogräs där så har du säkert inte fått bort allt, det blir alltid rotbitar kvar. Så det kommer säkert tillbaka.

Antingen får man rena regelbundet och trötta ut dem, eller byta all jord, eller lägga duk.

Har du ogräs runt om som kan sprida sig in med rötter i rabatten?
sudden
gräv upp hela rabatten, lägg i tidningspapper och fyll på med ny jord. borde hålla ogräset ute till våren smile.gif
ewa zon 3
I senaste Söderläge visade de en variant på rotspärr, bild en bit ner på hemsidan. I programmet sa dom att man skulle tänka på att rotspärren gick ned tillräckligt djupt i hela matjordslägret.
Om du gräver ned en rotspärr så har du ialla fall ett begränsat område att "trötta" ut ogräsen på tongue.gif ska man ta död på ogräs som kirskål med täckning tror jag att man måste täcka med svart plast eller likande en hel odlingssäsong. Fröa av sig kan de ju göra också
Hade du tänkt täcka med markväv och bark för att sen plantera i slitsar i väven? Aldrig provat men finns säkert någon på forumet som vet mer smile.gif

/Ewa
Karrolina
Hej!

Vill förklara lite till.. smile.gif Rabatten jag grävt upp var helt igenväxt. Eftersom ingen rabattkant fanns hade gräs och ogräs vuxit in. (Ingen har tagit hand om trädgården de senaste 10 åren eller mer.)

Kirskålen tror jag spridit sig ut från rabatten till omkringliggande områden. Jag tror nämligen att föregående ägare någon gång jordförbättrat med kompostjord full med kirskålsfrön.

Så jag hade tänkt ha någon slags rotspärr runt om så det blir ett mindre område att trötta ut. Och senare kanske anlägga gräsmatta runtomkring som kan konkurrera ut kirskålen.

Rotspärren från Söderläge var ju asfaltspapp! Det var något sånt jag hade tänkt men det där kanske var något som var framtaget speciellt för ändamålet.. Jag hade tänkt takpapp. Får kolla runt lite.

Och Ewa, det var precis så jag hade tänkt göra med markväven och barken. Men jag tror det är en dum idé nu faktiskt. Tror det bara funkar mot fröogräs.. wink.gif

Funderar nu på om det bästa inte är att gräva bort all jord och lägga som ett "badkar" av markduk som jag fyller med ny jord. Då kan det ju omöjligt sprida sig in igen hur djupa rötter det än är. Om det är en bra idé hur djupt ner ska jag gräva?

huh.gif
Gossen Ruda
Som rotspärr använder jag en typ av plastmatta man har som fuktspärr för husgrunder. Vet inte vad den heter men det är en brun plastfolie med utstående nabbar. Tror den är ganska billig men jag har inget att jämföra med. Tjärpapp går ju också att använda men den är inte så hållbar om man inte använder armerad papp.
ewa zon 3
CITAT (Karrolina @ 29-09-2006, 19:20)
Och Ewa, det var precis så jag hade tänkt göra med markväven och barken. Men jag tror det är en dum idé nu faktiskt. Tror det bara funkar mot fröogräs..  ;)

Ingen dum idé. Det finns markväv som hindrar oönskat från att komma upp. Så det borde ju fungera mot rotogräs som vill upp. Frön som självsår sig överallt är ju däremot svårare att stoppa, det kommer ju med vinden, fåglar mm tongue.gif

/Ewa
Lena N
När jag tog bort en plastmatta för att lägga klickgolv tog jag tillvara plastmattan för att använda som ogrässtopp i trädgården. Har använt två bitar för att täcka mark full med ogräs och som jag planerar att ta itu med till nästa år. Hoppas att plastmattan då har kvävt det mesta av ogräset och på så sätt underlättat arbetet.
Karrolina
Jättesmart Lena! Varför tänkte inte jag på det när vi rev ut alla plastmattor förra sommaren..?

Vi använde den sista biten att åka på i pulkabacken på nyårsnatten rolleyes.gif . Det kan jag oxå rekommendera!
linvik
CITAT (Karrolina @ 29-09-2006, 19:20)
Funderar nu på om det bästa inte är att gräva bort all jord och lägga som ett "badkar" av markduk som jag fyller med ny jord. Då kan det ju omöjligt sprida sig in igen hur djupa rötter det än är. Om det är en bra idé hur djupt ner ska jag gräva?

huh.gif

Jag grävde en rosrabatt i våras och gjorde precis så som du beskriver. Eftersom det var rosor så grävde jag djupt, ca 70 cm. Är det bara perenner så kanske 40 cm räcker. Mitt stora hot var åkervinda som växer in från sidorna. Jag ville inte ha vinda i mina rosor! Efter att ha rensat jorden så gott jag kunde, hällt tillbaka tillsammans med jordförbättring så planterade jag och täckte jag med täckbark.

Det har funkat hela säsongen! Inget rotogräs ha kommit upp och inget fröogräs har rotat sig i täckbarken. Dessutom har barken hållit fukten bra denna torra sommar. Men jag litar förstås inte på att jag verkligen rensade bort alla rötterna i den jorden som jag la tillbaka i gropen. Jag kommer att hålla uppsikt. Jag inbillar mig att det är lättare att komma tillrätta med ett ogräs som finns inom en begränsad yta...

Men det var ett hästjobb att gräva! Jag skriver om det här:
Nästan klart
Den nya rosrabatten
Två månader senare

Lycka till!
Karrolina
Jättefint Linda!
Det var så jag hade tänkt fast inte med rosor. Det ser ut som att du har någon rotspärr runt? Eller är det bara markduk?
Våt katt
Det finns geotextil du kan lägga under. Vattnet går igenom net men ogräset kan inte komma upp. 23:-/löpmeter, 2m brett på granngården! tongue.gif

Fungerar superbra!

/Kisan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon