Full version: Jord till gräsmatta
bquist
Vi håller på att anlägga en gräsmatta. Vi hade beställt matjord men det har levererats åkerjord. Leverantören hävdar att det är samma sak och att man alltid levererar åkerjord till gräsmattor.

Kan det vara korrekt eller har vi blivit lurade?
Betty
När jag skickade iväg min man för att hämta hem ett släpvagnslass med matjord för två år sen så kom han hem med vad de kallade för åkerjord. Han fick samma info som er; att men alltid levererar åkerjord till gräsmattor.
Hoppas kvaliteten på er jord är bättre än vad den var för oss... jag har nämligen aldrig förr sett en så torr och dammig trist jord, den var dessutom full av ogräsfrön.Jag har ännu inte lyckats få bort alla hundratals maskrosor, tistlar, röllika och annat ogräs som tycks vara det enda som vill växa i den eländiga jorden vi fick...
mad.gif
olgak
CITAT (bquist @ 29-09-2006, 10:57)
Vi håller på att anlägga en gräsmatta. Vi hade beställt matjord men det har levererats åkerjord. Leverantören hävdar att det är samma sak och att man alltid levererar åkerjord till gräsmattor.

Kan det vara korrekt eller har vi blivit lurade?

Hu. Det där låter inte bra wacko.gif . Men som Betty säger, den kan ju vara bättre än man befarar.

Hur ser jorden ut?
bquist
Jorden är grå/ljusbrun och kompakt. Samma färg och kosistens som moränen under tomten. När det regnade fick den konsistensen av välling där det var dålig avrinning pga felaktig planering. Vi har varit tvugna att drännera halva tomten för att överhuvudtaget kunna gå på den.

Vi beställde två lastbilslass från en annan leverantör och han skrattade och undrade vad det var för "slem" på tomten... sad.gif (Den jord som låg där vi har drännerat ligger i högar nu.)

Grannar som köpt jord av samma leverantör har väldiga problem med sina gräsmatta, de är gulgröna och svajjiga. De som har köpt av den andra leverantören har gröna fina gräsmattor.

När vi köpte huset stod det i kontraktet att tomten skulle vara planerad och matjord skulle ligga på tomten. Nu känns det som inget av det är uppfyllt.

(Ogräs växer iaf bra....)
olgak
Det låter tråkigt det där. Svårt att veta om ni blivit "lurade", dock låter det ju som om ni köpt något som inte var så bra i alla fall.

Jag vet inte så mycket om gräsmattor, om du vill ha mer svar på någon specifik fråga, så kan du kanske pröva att ställa den i "småprat om trädgård", eller i alla fall gå in där och peppa för att folk ska läsa din fråga i "jord och kompost". Jag tycker det verkar som att besöksfrekvensen i den här avdelningen inte är så hög så här på hösten smile.gif.

Tyvärr har jag hört många som blivit besvikna när de köpt jord på lass, oftast har de nog inte riktigt vetat vad de ska fråga efter eller vilken sorts jord de ska ha och så har de fått dålig jord. Jättesynd. Själv har jag dock haft tur, vi köpte matjord på lass förra året, och den var jättefin.
cia73
Åkerjord är matjord. Matjord är det skikt som ligger ovanför alven. Matjorden kan delas upp i flera olika grupper, mullrik mellanlera, mullfattig moig sand, morän-sand, mulljord, mo, mullrik mycket styv lera osv. Så om du beställer matjord kan du egentilgen få vad som helst. Det finns de som levererar ogräsfri jord men det måste men då nämna när men beställer. wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon