Full version: Banan
mars146
Hur har ni andra lyckats med att sätta bananfrö?
testade att sätta frön av Musa Ensete la dem i blöt enligt intruktioner men de ville ej gro
kerstin z5-6
Ja det gick bra -tog ca 1 månad med undervärme
Micke32
Har också lyckats dra fram från frö, men säkert på fel sätt eftersom inte fler grott. satte dom i krukor med såjord.
Alexander-VG-zon3
jag har satt frön alla kom upp efter en tid .
men jag gjorde inget exktra emd dom mer än la i vatten sen tittade dom alla upp efter en tid
Micke32
inte bara i vatten väl?
mars146
ser ut som man måste ha tålamod och vänta, innan de kommer upp något
Alexander-VG-zon3
CITAT (Micke32 @ 29-09-2006, 17:39)
inte bara i vatten väl?

la dom i vatten först sen planterade dom i jord
lissa
Jag hade min också i vatten , menkommer inte ihåg hur lång tid den tog på sig att gro..men inte såå lång tid..

Passar på att fråga Kerstin ...vad gör du för att bladen inte ska gå av??? Den har aldrig mer än 4 blad, sen går dom sönder av vikten trots att bladen är uppbundna..... ohmy.gif
kerstin z5-6
vattnar kanske mer sparsamt än du -men största orsaken är nog att det inte blåser inne i min vinterträdgård-men visst tar jag av knäckta blad då o då ..
lissa
Njaa, det där med vatten..den är nog mer torr än blöt stackarn , tongue.gif Den har nog aningen för liten kruka. Idag tog jag lite finmaskigt plastnät som jag sattmpå så högt upp jag kunde för att bladen inte ska gå av så fort. Det där med att aldrig ha mer än högst 4 blad samtidigt, är lite tråkigt..speciellt när det kommer nya hela tiden är inte så kul. Vanliga uppbindningstrådar gör att dom bryts alldeles för tidigt...
Tack för ditt svar Kerstin
Purple Heart
Måste bara fråga Kerstin: Hur gammal är din bananplanta på bilden? Den är ju enorm!!! wub.gif
kerstin z5-6
3-4 år -den är ännu större idag smile.gif
Purple Heart
Vad är det för sorts banan du har Kerstin? De jag har heter Etiopisk banan, köpte frön ifrån Impecta för två år sen och 1/3 grodde... Den klarade sig bra under hela växtsäsongen men under vintern ramlade alla bladen utom ett av trots att den stod i ett prima ljust söderfönster. Jag tänkte då: Jaha nu är det väl bara att slänga eländet. (Jag hade ändå sått en ny omgång banan men likaså där hade bara ett frö av tre grott. Förstår inte varför det blir så? Jag gör precis som beskrivningen på fröpåsen ( hälla nästan kokvarmt vatten över fröerna i en mugg, sen ska de stå i samma vatten tills det svalnar och blir rumsvarmt och sen sår man dem precis under jordytan i krukor men ändå är det bara ett frö som gror.) Men så när vintern passerade tittade där fram ett kraftigt sidoskott ur den "gamla" enbladiga bananen som nu har fått leva och växa som den vill under sommaren, först ute i friska luften, sen i växthuset under sensommaren/hösten.. Den har fått en rejäl kruka och mycket vatten och näring (Hästgödsel ger underverk) samt fått duscha varje dag. De fina röda nerverna längst ut på bladen blir inte bruna som de brukade bli. Just nu står den sedan 2 veckor under lysrör i västerläge tillsammans med "ett-åringen" och där kanske de kommer klara sig hela vintern ut. Hoppas jag iallafall. wub.gif
Jag ska försöka lägga upp en bild på bananerna så ni får se hur de ser ut i nuläget. smile.gif
kerstin z5-6
Lägga i blöt gör jag ev i rumstempererat vatten ett par timmar ... sedan tror jag att undervärme tex ett varmt golv -har större effekt på banan frö än annat -+ tid

Fönsterljus -nov-mars är lika med mörker sad.gif de lux ett fönster producerar den årstiden kan förbises
Ska man odla exoter kan ett lysrör, göra hela skilnaden mellan att få dem att växa och trivas -eller existera på en rätt eländig nivå ... så du är på rätt spår ! smile.gif
Lycka till
Min banan är en Musa sort -jag rek fröna i Granngårdens exotsortiment som brukar finnas på våren -det är bra grobara frö
Purple Heart
Tack för ditt svar Kerstin.
Nej precis, det var det jag också tänkte... För den här gången ska inte min bananplanta tyna bort i samma fönster som föregående år när det finns chans att ett lysrör kan hålla den vid liv. Bara den inte växer för mycket, för då har den snart växt upp i lysröret. Växer de på som vanligt under lysrör eller behöver jag inte oroa mig för att den ska växa ur sin lampa?
Btw, jag ska hålla utkik efter Granngårdens exotfröer nästa år... Det är ett som är säkert. smile.gif
mars146
har någon här lyckats få några bananer på sina plantor?
jennyp
CITAT (Purple Heart @ 12-10-2006, 13:45)
Tack för ditt svar Kerstin.
Nej precis, det var det jag också tänkte... För den här gången ska inte min bananplanta tyna bort i samma fönster som föregående år när det finns chans att ett lysrör kan hålla den vid liv. Bara den inte växer för mycket, för då har den snart växt upp i lysröret. Växer de på som vanligt under lysrör eller behöver jag inte oroa mig för att den ska växa ur sin lampa?
Btw, jag ska hålla utkik efter Granngårdens exotfröer nästa år... Det är ett som är säkert. smile.gif

jag läste nånstans att man kan plantera ner en liten bit banan i en kruka annars, tydligen fungerar själva frukten lite som näringsbomb till fröerna... däremot ska man nog passa sig för att vattna för mycket så att det inte ruttnar...
lissa
Jag la också mitt musa ensete frö i ljummet vatten över natten , och sen fick den stå över elementet. Läste att den kommer igen om man klipper ner den, och åtminstonde i mitt fall gjorde den det. Hade en larv som åt på flera blad och ett som inte hade öppnat sig ännu såg ut som tårt papper när den vecklade ut sig tongue.gif Eftersom bladen väger så mycket gick det naturligtvis av.
När jag fick fröt varnade dom mig för att ha stor kruka eftersom den växer väldigt mycket...nu är det nog dags att byta kruka för man ser ingen jord längre..men det vill till att man har plats om man vill ha en ensete.. smile.gif
Christer i Falköping
CITAT (mars146 @ 12-10-2006, 20:02)
har någon här lyckats få några bananer på sina plantor?

En av mina kunder har en banan som ger frukt varje år. Det är den sorts banan som växer på kanarieöarna. I år blev det bara ett sjuttiotal bananer, så hon var lite missnöjd. Jag var där och kollade i våras och fick reda på att om den skall ge frukt måste den ha stort utrymme för rötterna (hennes är planterad i marken inne i växthuiset) och jättemängder med näring. Hennes växthus är en fortsättning på huset, så det är väldigt högt dessutom. Jag tror knappast den ger frukt om den står i kruka.
Christer.
kerstin z5-6
3 1/2 meter har jag i tak -men det dröjer ett par år innan den når de höjderna -det finns mer lågvuxna sorter -Så länge den bara har konstljus är tillväxten måttlig
jag har det största kruka som går att uppbringa -så jag hoppas på frukt smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon