villeplum
29-09-2006, 14:24
Hejsan!
Jag har ett tio år gammalt äppelträd av sorten "Gravensteiner" som aldrig satt frukt. Några meter bort står ett ungefär lika stort träd av sorten "Aroma" som ger mycket frukt varje år.
Hur ska man åtgärda detta?
Åsa, mälardalen zon 2
29-09-2006, 16:50
En del sorter tar lång tid på sig att sätta frukt men efter 10år borde man ju fått några.
Blommar trädet på våren?
Står trädet soligt eller skuggigt?
Hur har trädet beskurits?
Ser trädet i övrigt friskt ut och har tillväxt?
Finns det andra äppelträd i området mer än Aroman?
Gravesteiner tar längre tid på sig att sätta frukt än Aroma, men jag har i övrigt samma frågor som Åsa, och vill också fråga
- hur stor är tillväxten på trädet?
Träd som beskärs eller gödslas så att de växer med någon meter per år brukar strunta i att utveckla frukten. Träd som står på en plats där de bara kan växa lite per säsong brukar helelr inte kunna utveckla frukt.
Men det vanligaste är beskärningssättet som orsak till att träd inte bär frukt.
villeplum
30-09-2006, 16:56
Hej!
Tack för bra svar!
Trädet har inte beskurits knappt alls förrän nu i våras/vintras. Det har något skevt växtsätt och därför lade vi lite extra tid på det när vi beskar. Det beskars inte särskilt mycket och inga stora snittytor uppkom.
Trädet har nu satt en del vattenskott, antagligen svar på beskärningen, och fruktskotten ser friska ut.
Jag antar att det blommade i våras, är inte helt säker dock. Ska kolla upp det.
Det står i ett relativt öppet läge med ett par timmars full sol varje dag. Det har heller inte gödslats.
Men jag ska kolla upp den där med blommningen.
Åsa, mälardalen zon 2
30-09-2006, 17:12
Hm.... Det verkar ju stå ljust för jag antar att det inte är en massa skugga de timmar det inte är full sol så brist på ljus är det nog inte och insekter borde det finnas i området med tanke på att Aroman sätter frukt. +Du har ju inte klippt så mycket så du har troligtvis inte klippt bort alla blivande blomknoppar. Trädet står öppet skriver du, är det ett blåsigt ställe trädet står på eller är det mera vindstilla? På blåsiga ställen kan det bli dålig pollinering, insekterna trivs inte så bra där som de gör på mer vindstilla ställen.
Ifall det blommar och det inte är så väldigt blåsigt kan det saknas lämplig pollinatör, sorter som pollinerar Gravenstein är: Gyllenkroks astrakan, Oranie, James Grieve, Transparente blanche, Mio, Katja, Alice, Åkerö, Filippa, Maglemer, Stenbock, Sävstaholm (en del av dessa sorter är dock vanliga i många bostadsområden så har du grannar som har äppelträd tycker jag att någon av dem borde ha någon av dessa äppelsorter).
Om beskärningen lett till vattenskottsbildning har den varit för häftig. I ett ungt träd kan man beskära proportionellt sett mycket innan vattenskott bildas. Skär man mer än mycket bildas vattenskott som trädet satsar på att utveckla istället för att utveckla andra fruktgrenar och sina fruktanlag.
Vattenskottsbildning är ingen naturlig del av beskärning. Den är en följd av för mycket borttagen gren- och bladmassa så att trädet upplever sig hotat och måste rädda sig med sin snabbast växande nödgren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.