Zarah P
29-09-2006, 18:15
Ja... Som rubriken säger - hur rotar man en klätterhortensia?
Enklast är att böja ner en gren, som hålles fast med i jorden så att rötter bildas.
Jag förmodar att det var ny planta du ville ha.
Hälsningar
CATO
Zarah P
29-09-2006, 22:09
Tack!
Jag såg en orotad Klätterhortensia på Tradera och blev fundersam på hur man skulle bete sig - men jag avstod från att bjuda. Tack ändå!
Jag har stuckit ner grenar som jag klippt direkt i jorden och vissa har haft svårt att ta sig och vissa har blivit riktigt fina. Vill du ha orotade grenar att pröva med så skicka mig ett Pm
Eva St
Big Gardener
01-10-2006, 19:53
CITAT (Zarah P @ 29-09-2006, 23:09)
Jag såg en orotad Klätterhortensia på Tradera
Vem i h---- säljer orotad klätterhortensia på tradera?? Det låter mindre bra....
Zarah P
01-10-2006, 23:37
Tack, Eva - vad supergulligt av dig - men min kompis mamma hade en jag kunde få sticklingar av, så det löste sig. Jag uppskattar dock tanken, enormt!
Zarah P
03-10-2006, 21:46
Uschans - nu har jag beslutsångest...
Törs jag verkligen ha klätterhortensia, eller sliter det väldigt på fasaden?
Hur får man bort den sen? Vad gör jag när vi ska måla om?
...och har ni några bra förslag på alternativa klättrare som trivs i skugga och har vita (eller ljusa blå/lila/rosa) blommor...?
emmapemma
05-10-2006, 07:15
Jag har två skenhortensior (klättrar på samma sätt som klätterhortensia, med sugrötter längs grenarna), som jag försöker spaljera mot ett armeringsnät. Jag planterade dem för precis två år sedan, nu börjar den bli uppmot 1.5 meter. Jag har under hela denna tiden tvingat grenarna ut mot armeringsnätet, och knutit fast dem där, men så fort jag vänder ryggen till, suger grenarna fast i fasaden och fastnar.
Den fastnar väldigt hårt på en gång, och försöker jag lossa grenarna går den gärna av, alternativt fryser grenen under vintern, där sugrötterna lossnat. I år har väldigt många grenar börjat fastna på väggen, och nu har jag i princip tröttnat på att tvinga ut den till nätet. När vi ska måla om får jag klippa ner den. Grannarna målade runt sin klätterhortensia istället, och samma år som de målade var ju hortensian lite färgprickig, men jag antar att säsongen efter ser den bättre ut, när nya blad har vuxit fram.
Så - jag har inget tips på annan klätterväxt, men jag skulle nog undvika ha klätterhortensia på trävägg. Dessutom läste jag att en klätter- (och förmodligen sken-) hortensia måste känna att den sitter väl fast på underlaget för att blomma. Mina har aldrig blommat, och förmodligen kan det ha att göra med att den inte känner att den sitter riktigt fast på underlaget när den inte kan suga sig fast själv.
/Emma