Zarah P
Ja... Som rubriken sger - hur rotar man en kltterhortensia? blink.gif
cato
Enklast r att bja ner en gren, som hlles fast med i jorden s att rtter bildas.
Jag frmodar att det var ny planta du ville ha.

Hlsningar
CATO
Zarah P
Tack!
Jag sg en orotad Kltterhortensia p Tradera och blev fundersam p hur man skulle bete sig - men jag avstod frn att bjuda. Tack nd!
Eva St
Jag har stuckit ner grenar som jag klippt direkt i jorden och vissa har haft svrt att ta sig och vissa har blivit riktigt fina. Vill du ha orotade grenar att prva med s skicka mig ett Pm
Eva St
Big Gardener
CITAT (Zarah P @ 29-09-2006, 23:09)
Jag sg en orotad Kltterhortensia p Tradera

Vem i h---- sljer orotad kltterhortensia p tradera?? Det lter mindre bra....
Zarah P
Tack, Eva - vad supergulligt av dig - men min kompis mamma hade en jag kunde f sticklingar av, s det lste sig. Jag uppskattar dock tanken, enormt! biggrin.gif
Zarah P
Uschans - nu har jag beslutsngest...
Trs jag verkligen ha kltterhortensia, eller sliter det vldigt p fasaden?
Hur fr man bort den sen? Vad gr jag nr vi ska mla om?

...och har ni ngra bra frslag p alternativa klttrare som trivs i skugga och har vita (eller ljusa bl/lila/rosa) blommor...?

wacko.gif
emmapemma
Jag har tv skenhortensior (klttrar p samma stt som kltterhortensia, med sugrtter lngs grenarna), som jag frsker spaljera mot ett armeringsnt. Jag planterade dem fr precis tv r sedan, nu brjar den bli uppmot 1.5 meter. Jag har under hela denna tiden tvingat grenarna ut mot armeringsntet, och knutit fast dem dr, men s fort jag vnder ryggen till, suger grenarna fast i fasaden och fastnar.

Den fastnar vldigt hrt p en gng, och frsker jag lossa grenarna gr den grna av, alternativt fryser grenen under vintern, dr sugrtterna lossnat. I r har vldigt mnga grenar brjat fastna p vggen, och nu har jag i princip trttnat p att tvinga ut den till ntet. Nr vi ska mla om fr jag klippa ner den. Grannarna mlade runt sin kltterhortensia istllet, och samma r som de mlade var ju hortensian lite frgprickig, men jag antar att ssongen efter ser den bttre ut, nr nya blad har vuxit fram.

S - jag har inget tips p annan klttervxt, men jag skulle nog undvika ha kltterhortensia p trvgg. Dessutom lste jag att en kltter- (och frmodligen sken-) hortensia mste knna att den sitter vl fast p underlaget fr att blomma. Mina har aldrig blommat, och frmodligen kan det ha att gra med att den inte knner att den sitter riktigt fast p underlaget nr den inte kan suga sig fast sjlv.

/Emma
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon