Full version: Körsbärsförslag?
kerstine
ska plantera ett körsbärsträd och vet inte vilken sort jag ska välja. mitt enda önskemål är att bären ska vara söta och ätbara direkt från gren så att säga. har ni några tips?
Nuttan
Alla körsbär jag smakat har varit goda, bara surkörsbär kan vara FÖR sura att äta naturella.
Kolla hur stort träd du får plats med, körsbär beskär man ju inte. Kanske storleken på trädet avgör vilket av alla goda sorter du bestämmer dig för.
Cilla
Jag tycker om körsbär som har mörkrött fruktkött och som blir svartglänsande i träden.
Fågelbär och Skuggmorell är nog mina favoriter.

Ebe Plant har ett stort sortiment med beskrivningar av olika körsbärsträd.
Hasse_h
Vi har fyra sorters körsbär, men det är bara en som är god att äta direkt. Någon sorts gulröd bigarrå med en frisk söt smak. De andra sorterna är bra till sylt o saft, men är för sura att äta direkt för min smak iaf. Har dock ingen aning om vad de heter... men bigarråer är väl i allmänhet söta o goda. Tror jag.
KURT
Stora körbärsträd + söta bär brukar inte vara någon bra kombination, eftersom bären inte hinner mogna innan fåglarna tar dem. Det kan vara tämligen hopplöst att täcka ett större träd med nät och kajor och trastar kan rensa ett träd på några timmar!
Kerstin i Malmö
Jag köpte ett "Stella" pysslingträd i fjor och redan i år så är där massor av körsbär! Det blir inte så stort så vi kan täcka det med nät för att få bären för oss själva samt alla jag hört säger att det är en god sort.

Kerstin
Jan af Lisö
Det kommer säkert många olika svar på denna fråga men det finns en sort jag skulle vilja göra reklam för och det är BURLAT på Gisela 5 grundstammen (sk. pysslingsträd).

Burlat är en tidig sort och i fjol gav den bär redan till midsommar i Stockholmstrakten. Det blir nog något senare i år pga den sena våren, men Burklat är den bästa tidiga sorten. Det är kul att få frukt redan vid midsommar eller början på juli med tanke på att annars så kommer det mesta av frukten under hösten.

Jag köpte trädet i Uppsala (fick åka till Rosendals Trädgårdar, tror jag det heter) och redan det året gav trädet 66 stora, mörkröda, saftiga och söta bär.

Just nu håller trädet på och blommar vid min sommarstuga på Lisö i Stockholms skärgård.

Letar man på olika web-sidor för mera information om Burlat (kallad ofta Early Burlat) så brukar det vara genomgående positiva recensioner. Enda minus är att bären spricer lätt vid regn, men det tycker jag har mindre betydelse när man själv plockar sina bär direkt från trädet.

Vad gäller pollinering så är det svårt att få en helt enhetlig bild, den verkar pollineras av de flesta sorterna, men har även hittat web-sidor
http://www.rodsgarden.50megs.com/fruittips.htm
som hävdar att sorten är självfertil.

Av någon anledning är Burlat inte så vanlig i svenska plantskolor, men jag ser den som en av mina absoluta favoriter i trädgården.
Ingrid på Västkusten
Ja fast jag undrar verkligen om Gisela är en pysslingstam som den marknadsförs. Har hört upprörande saker om denna grundstam av en person versam i ' gebitet' om att man efter ett antal år inte ser skillnad på Gisela och den vanliga grundstammen m a p storleken på trädet. Och att den kommer igång för tidigt på vårenoch man får frostskador.

Hur är dte med Ditt träd Jan?

Nån som har nån bra info om Gisela grundstammen att dela med sig av? Är det sant att den endast har provodlats i Sverige i en fyra år?
kerstine
hur stort blir ett sk pysslingträd? det får gärna bli högt, men också tåla lite sidobeskärning.
Jan af Lisö
Jag har köpt min Gisela förra året och den startade inte på våren tidigare än något annat körsbärsträd jag har (jag har även Van på Colt och Sam på Prunus Avium). De bägge andra växte ca 70 resp 30 cm var i fjol, Gisela bara 10 cm. Giselas grenar växer dessutom utåt, inte snett uppåt. Fina grova grenar.

Träden på Gisela lär bli ca 3 meter höga, vilket är precis lagom så att man kan skydda dem mot fåglarna. Ytan de tar är 10-15 m2, vilket motsvarar en ring med diametern mellan 3 och 4 meter.

Jag har tidigare surfat på nätet efter Gisela5, men har inte hört något, varken om frostskador eller att träden blev större än tänkt. Man ser tydligt på trädet att grundstammen är mycket smalare än stammen, vilket tyder på svagväxande grundstam.

Men jag är också intresserad av andras erfarenheter av Gisela5, då jag hade tänkt införskaffa några träd till på Gisela5.

Sen kan man ju undra att om det var något enstaka träd som var stort, kan det ha varit en förväxling i plantskolan eller trädgårdsshoppen ?? Det är ju lätthänt. Det är viktigt att titta på förädlingsstället och kolla att grundstammen verkligen är smalare än den förädlade stammen.
Ingrid på Västkusten
Nej - det var inte en förväxling i plantshoppen utan ifrån ägare till en grossistplantskola som handar träd i tusentals - nån som säljer vidare till gardencenters etc. Insidan av 'the trade' m a o, och en bit uppåt i ledet. Därav min oro - jag ahr också tänkt insförskaffa Gisela-träd nämligen.

Hälsar Ingrid
kerstine
men är det inte så att ett träd där västsättet mellan grundstam och förädlingsstam skiljer sig, inte blir särskilt långlivat? någon sa att dylika träd får man byta ut efter 10-15 år, och jag vill att mina ska leva längre....

Vad finns det för gamla körsbärssorter som inte är alltför sura och som gärna har upprätt växtsätt på grenarna? Som sagt - det gör inget om det blir stort, men det bör för säkerhets skull också tåla viss (sido)beskärning.

Och en annan sak - prydnadskörsbär som bergskörsbär, har ni nån erfarenhet av sådana?
Charlotte V
Själv tänkte jag försöka prova med Dönnissens (stavningen?) gula bigarrå. Finns hos Zetas i Stockholm och de har gett den högsta betyg. Det sägs ju att fåglarna inte ser gula bär lika bra som de ser röda och att man därför får behålla mer bär själv.
Charlotte
Johan.S
CITAT (Charlotte V @ 30-05-2003, 13:20) *
Själv tänkte jag försöka prova med Dönnissens (stavningen?) gula bigarrå. Finns hos Zetas i Stockholm och de har gett den högsta betyg. Det sägs ju att fåglarna inte ser gula bär lika bra som de ser röda och att man därför får behålla mer bär själv.
Charlotte
Hej!
Förvisso en gammal tråd, men jag tänkte ändå ta upp ändan och försöka spinna vidare på ämnet Dönissen (Dönissens gula bigarrå, även kallad Stark's Gold).
Enligt pollineringstabellerna i Sveriges Pomologiska Förenings ströskrift nr.6, Sortkombinationer i fruktträdgården, pollinerar Dönissen och Frogmore varandra och är därför en bra kombination.

-Hur stora kan man förvänta sig att Dönissen, respektive Frogmore -träd blir (i antal meter räknat)?
Zetas säljer som sagt var Dönissen... -Men var köper man Frogmore?

Vänliga hälsningar

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon