Karrolina
Japp. I vårat villaområde har vi problem med rävar. Dom har tagit MASSOR av skor och bajsar överallt. Jag kände att måttet var rågat imorse när jag gick utanför dörren och klev i en stor bajshög på varandan. mad.gif

Är det någon som har något tips på hur man kan skrämma bort dom blir jag glad. Eller är stammen för stor och måste skjutas av? Jag tycker inte att det känns riktigt normalt att det är såhär?
zaaritha
Skjutas--ska de då inte! unsure.gif
Snöflinga
Om det bara är nattetid kanske en sådan där rörelsedetektorbelysning skulle funka wub.gif
Karrolina
Oj! Jag märker att jag lät mer militant än jag är.. biggrin.gif

Jag är inte alls insatt i hur det fungerar med rävar. Om dom är fridlysta eller om stammen måste hållas efter som med älgarna. Jag hade inte tänkt skjuta nånting faktiskt, inte ens mängderna av rådjur vi har som grannarna vill reducera i antal. Jag måste ha varit väldigt upprörd när jag skrev inlägget..

Det jag var ute efter var tips att få dom att hålla sig borta. Tyvärr funkar inte lampa med rörelsedetektor för det har vi redan. Synd. Det var ett bra tips annars!
Snöflinga
Jaha... kanske att fästa snören i en sko med skrammelsaker ... eller, kommer inte ihåg hur man gjorde men det finns ett enkelt sätt att tillverka typ smatterflingor som smäller när de trampas på ohmy.gif kanske någon annan vet ...
Gossen Ruda
Förmodligen är det årsungar som ställer rill ofog, dom har ännu inte lärt sig att människor skall undvikas. Hur man skämmer dom till det vet jag inte, vet inte om hagelgevär laddat med grovt salt kan hjälpa till. rolleyes.gif

Räven är fredlös hela året utom under yngeltiden mars-juli. Avskjutningen varierar mellan 40 och 80 tusen om året. Nån mer eller mindre kan väl kvitta. Låter man bli att hålla nere stammen kommer den att öka ofantligt innan rävskabben tar kommandot och återställer ordningen. Om det nu är bättre att djuren långsamt plågas ihjäl av skabben.

Att sätta upp lampor med varselvakt är meningslöst, djuren struntar totalt i om en lampa tänds.
Karrolina
Hm.

Det är säkert årsungar. Vi såg ungar busa utanför fönster en natt i försomras. Det konstiga är att alla i hela villaområdet (ca 50 hus med skog bakom) har problem med rävar och det brukar visst vara så.

Vi får väl se hur det hela utvecklas då. Det verkar ju inte vara någon som håller efter stammen och jag tycker inte att skabbalternativet lät så trevligt.

Jag hade hoppats på något enkelt sätt att få dom att hålla sig borta. Det verkar ju inte finnas något universalknep. det var ju synd!

Tack för hjälp iallafall.
Maggan H
Snubbeltråd vid ingången, fäst i nåt som skramlar till ordentligt. Fast då måste man som människa komma ihåg att det finns där... biggrin.gif Annars står man nog på huvet och har du trappor upp så kan det faktiskt gå riktigt illa! blink.gif
scorpan
Jag skulle rekomendera dig till att låna någons hund under nån natt....även om du inte vill ha en egen hund så låna någons bara så att räven vet att "jaha, här var det upptaget"....hoppas på att det är en hund som skäller på rävar och inte leker med dom som i barnfilmen "micke & molle" biggrin.gif
Tala om i god tid för grannar att det är så ni tänkt göra så är de berredda på ifall hunden/hundarna skäller nattetid....det bästa vore om alla kunde göra lika samtidigt...
vet inte om det funkar,men rent teoretiskt så borde det ju göra det wub.gif
Lemonne
jo, jag håller med föregående talare, inget är så effektivt som hundlukt. Här hos oss kryllar det av rävar, men ingen vågar ta sig in i trädgården...
Karrolina
Hund alltså.. Jag har två katter. Jag tror inte att dom skulle uppskatta hundsällskap. Och jag tvivlar på att det hjälper att låna en hund en helg. Lukten av den försvinner ju snabbt. Men det kanske ändå är värt ett försök..

Men konstigt nog tycker jag att rävarna har lugnat ner sig sen jag skrev inlägget! Skumt. Jag kanske bara behövde skriva av mig lite? biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon