Elisabeth P
Min stamros verkar hr gjort sitt för i år sad.gif . Den ser jätterisig ut, blivit aldeles brun på bladen sad.gif .
Brukar de bete sig så den här tiden på året?
Kan man rädda den så att den klarar en övervintring?

Jag hade lobelia runt om. Det var jättefint i sommras, men är nu givetvis helt nervissnat.
Ska jag gräva bort den gamla lobelian när jag ställer in rosen för övervintring, eller ska jag plantera om rosen i stället?

Lisa
sudden
mina stamrosor har jag tagit in nu eftersom det inte blev av att göra iordning trädgården i år så de blev aldrig planterade. mina har även de fått gula blad som de tappat så den ser riktigt risig ut. stamros (vad jag förstått) skall planteras och stå där året om och är svår att övervintra inomhus. men jag tänker iaf försöka.
kerstin z5-6
den håller väl på att vintra in -då tappar den alla blad , vilket bara är en fördel om du ska ta in den i svalt förråd eller liknande,

eller är det svartfläckssjuka ?? i så fall behandla enl annan tråd
Kajsa
Jag plockar bort samtliga blad på stamrosorna innan dom åker in i garaget i nov. men dom börjar bli gula nu som det ska vara vid denna tid. Ta bort lobelian men plantera inte om rosen förän i vår. Bäst är om stamrosen står på sparlåga svalt +2-5 grader gärna mörkt så dom vilar och lite vatten några ggr. i vinter. Klipper in dom gör man på våren ca 1/3.
Skulle man se ohyra på stamrosen i vinter kan man stoppa i några Provadopinnar i jorden, det är lätt att ohyran följer med in.
Elisabeth P
Tackar smile.gif

Så den ska alltså stå mörkt?
Jag hade annars tänkt att både stamrosen och änglatrumpeten skulle få stå under lampa 8 timmar om dagen i mitt garage ca 5 grader.
Är det mörker som gäller även för änglatrumpeten?

Lisa
Kajsa
Om man har ett svalt uterum, orangeri ihop med huset kan jag tänka mig att man kan ha krukrosor, medelhavsväxter där över vintern. Själv har jag en massa växter, knölar, lökar i garaget som vintervilar och en lampa där skulle stressa allt så det börjar växa, rosorna har en lång vintervila i trädgården, bättre att dom startar om tidig vår, dom klarar mörkret hur bra som helst då dom går i vila. Jag sätter in alla växter i okt/nov och glömmer sedan bort dom i mörkret, bara en vattenskvätt ibland på krukrosor, fuchsior. Änglatrumpeter har jag haft i ett varmt förråd över vintern, det gick bra men visst växer dom en del då när ljuset kommer igen, har inte testat garaget på änglatrumpeter. Dom blev tokstora och jag gav bort dom med åren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon