Full version: Skugglilja
Karin M i zon 5-6
Hej!
Nu finns ännu ett skäl till att rådfråga er som vet! Har några få "egna" frön från Tricyrta hirta - Skugglilja, vilka jag så gärna skulle vilja få att gro, när det är dags för det. Nu undrar jag förstås, hur de vill ha det? Tid för sådd? Ljusgroende? Stratifiering?
Alldeles säkert finns det någon som kan hjälpa mig?!
Tack på förhand!
Hälsningar Karin M
kerstin z5-6
Färska frö ska tydligen fungera bäst ,de behöver även en lång kallperiod så och ställ ut sådderna.
Gror till våren -tar ett par år till blombara lökar

smile.gif
Agneta z5-6
N yfiken, hur ser skuggliljan ut? antar av namnet att den trivs bäst där det inte är så soligt......
Gåsis
Tja, jag fick fröer av Margith. Hystade ner dom i såjord och ställde inne. Det grodde snällt. Kanske ska man inte veta för mycket wacko.gif

Den är bara för snygg wub.gif

Hm, det här är inte min. Den är jätteliten ännu och har inte blommat.
Xelma
Jag sådde av Tricyrtis hirta, dvs den rena arten som jag fått frö av en som bara har den plantan, i höstas enl Kerstins anvisning. De har blommat i år, men är bara 10 cm höga plantor. De är väldigt lika min T. Raspberry Mousse, moderplantan ser ut som Gåsis bild.

Jag har en väldigt vacker vit sort T. White Towers

kerstin z5-6
hemfrö är färska -då gror de lättare direkt i rumsvärme -värt att testa med många " kallsorter :9
Agneta z5-6
Väldigt vacker lilja men... klarar den verkligen vintern ute eller måste den tas in? //Agneta
kerstin z5-6
den är som de flesta liljor, fullt härdig i z6
Agneta z5-6
Toppen, då skall även den med i min lista. //Agneta
Karin M i zon 5-6
Hej!
Min skugglilja ser ut som Gåsis i mönstret, men färgen är gul-grön-vit-lime... Hm... wink.gif Den är läcker den med, så nu får ni vara snälla och hålla tummarna för att deta ska fungera till sommaren. Hysstar alltså ut den under snön nu i vinter, om jag har fattat detta rätt?! Tack för hjälp och råd!
Hälsningar Karin
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon