Full version: Rododendron
Hellen
sad.gif

Har en rododendron som inte alls ser glad ut, bladen blir bruna från kanterna och in mot mitten. Den började se ut så här redan i vintras.. Knopparna ser dock ut som vanligt - de kommer säkert att blomma senare men varför är bladen så fula. Är det någon allvarlig sjukdom eller något jag kan göra något åt. Någon som har några idéer? Tacksam alla råd jag kan få!

/Hälsn Hellen
Fialotta
Jag vet inte...men har du provat med rododrenron
gödsel...finns speciel till dom o azalea...mina såg lite
ledsna ut efter den kalla vintern men nu har dom tagit sig...
är det bara vissa kvistar som är bruna så gallra bort dom!
Hoppas den tar sig rolleyes.gif
KURT
De flesta vintergröna växer har haft det svårt under vårvintern/våren. Tjäle + sol + torka gör att växterna förlorar en massa vätska genom klyvöppningarna på bladen, och p g a tjälen så kan de inte fylla på med vatten.
Trädgårdsmannen
Du kan nog inte göra så mycket åt det nu - men det verkar ju på vad du skriver som om dom inte är alltför illa däran.

Tänk i fortsättningen på att du kan lindra torkskadorna under våren genom att vara noga med att verkligen vattna dem rejält under hösten innan frosten kommer - då är dom förberedda på bästa sätt inför kombinationen av sol tidigt på våren och tjäle i marken som är värst för dem.
Helen i Skåne
Sådär såg mina ut också. Jag gödslade ordentligt med rhoddisgödsel och vattnade. Men det behövs kanske inte vatten just nu efter allt regnande... smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon