Anki V
Jag har varit en snabbis upp till stugan och plockat hem lite av det som ska vinterförvaras. Förvånansvärt mycket blommar fortfarande.

Fortfarande blommar:Champlain, Adelaide Hoodless, John Davis, Mozart, Morden Centennial och Robin Hood. Enstaka blommor kan också ses på Henry Kelsey + att alla återblommande rosor som inte blommar har massor av knoppar. Det är väl ytterst tveksamt om de hinner slå ut

I Bergvallmorabatten blommar Ostronörten, Endless Summer och en liten rosa kärleksört som nästan kvävs av Lammöronen

Blå Salvian är så blå, så blå.

Ostronörten som har blivit en riktig favorit. Nästa sommar ska den flyttas så den mer ogenerat kan få välla ut över stenarna

Liljorna, orientaliska liljor "pastell mix" stod det på påsen.

Kaktusdahlia stod det på den här påsen. Stora blommor som står jättesnyggt till det faluröda huset.

Den här Dahlian blommar med lite mindre blommor men det kommer desto fler i stället.

Hortensian som jag brännde sönder i solen i våras har kommit igen och blommat på riktigt bra sedan mitten av juli

Sedan blommar fortfarande en hel del av Azurriddarsporrarna, Daggsalvian och flertalet av de andra sommarblommorna.
/Anki
kerstin z5-6
Snygga planteringar smile.gif Grattis
catlady
Så mycket vackert! wub.gif Hur varmt/kallt är det där uppe nu? Vi går runt och klagar på sommarvärmen som bara håller i... 20 grader idag igen. wink.gif
Margith
Oj så fint du har fått till det Anki wub.gif
Visst, självklart grattis, men mest är jag avis tongue.gif

PS. Har jag inte sagt förut att ni ska se upp med Lammöronen? laugh.gif DS.
Margith
Catlady, som svar på din lilla undran visar jag den här bilden, tagen genom mitt köksfönster i torsdags wink.gif
Prata inte om sommarvärme så att jag hör det wacko.gif

Men OK, jag försöker att överleva i z 6, Anki odlar ju i z 5 biggrin.gif
Anki V
Tusen tack…… men så fint är det verkligen inte. blink.gif

Jag har gjort massor av nybörjarfel och nästa vår börjar flyttkarusellen.

Men på det hela taget så är jag jättenöjd och är varje gång jag kommer till sommarstugan förundrat över hur mycket det växer och hur bra växterna verkar trivas. Jag har ju tidigare bara odlat ”sommarblommor” i lådor och krukor.

Som kallast har det varit +3 här och det är ganska ovanligt. Normala höstar brukar det kunna bli frost första halvan av september. Just nu visar termometern +7.

Inför nästa år så har jag flera projekt gång. Flera rosgropar är redan grävda och dränering är nerlagd (gammal sjöbotten som består av enbart blålera 30 cm ner). Jag har också planer på att göra en ”rododendronskog” eller kanske jag ska kalla det buskage

Jag tänkte rensa bort lite sly, bygga upp kanter med torvblock och fylla på med torv runt stenarna.

Sen var det ju det här med hjärtevännens gräsmatta kontra mina rosodlingar. Förhandlingar är påbörjade och kommer att fortsätta i kväll, det finns alldeles för mycket gräsmatta kvar . Eller hur?

Det är lika mycket åt andra hållet också.

För att ”mjuka upp lite” inför förhandlingen kommer det att serveras en creps med fyllning av svamp och skinka, en tomat /basilikasallad och till det en vältempererad ljus öl ( det godaste han vet). Efter maten kanske det serveras en singel malt whisky.

Med det upplägget går det inte att misslyckas.
laugh.gif laugh.gif

/Anki
askar
CITAT (Anki V @ 30-09-2006, 18:26)
Med det upplägget går det inte att misslyckas.
laugh.gif laugh.gif

/Anki

Torde väl vara nästintill omöjligt tongue.gif

Så fina rabatter du har smile.gif
ewa zon 3
CITAT (Anki V @ 30-09-2006, 18:26)
Sen var det ju det här med hjärtevännens gräsmatta kontra mina rosodlingar. Förhandlingar är påbörjade och kommer att fortsätta i kväll, det finns alldeles för mycket gräsmatta kvar . Eller hur?

Håller med alldeles för mycket gräsmatta. Vad ska han med den till? tongue.gif
Lycka till med förhandlingarna, smart upplägg.

/Ewa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon