Full version: Trädgårdsplanering
Nila
Jag har äntligen blivit husägare! smile.gif Och nu skulle jag behöva lite tips på hur jag ska planera min trädgård. Den största delen av trädgården är på framsidan av huset, mot vägen. Mitt i alltihop är en stor bred grusgång (det svarta på bilden). Vid sidan av gången planteringar med massa olika växter. Cirklarna på bilden är träd som jag vill ha kvar.

Trädgården känns mest anpassad för att det ska bli enkelt att ta sig från gatan till huset. Jag vill ha en trädgård som är mysig och som man vill tillbringa tid i!

Någon sorts gång mot entrén måste man väl ha, men hur får man den mysig när den är så lång??

Tacksam för tips!

Nila
Whiskuchi
Måste gången vara rak? Jag tror det blir mysigare om den svänger en aning...
Näcken
Har du inte lite bilder så kanse det är lite lättare?
Nila
Har tyvärr inga bilder... än. (Köpet har just blivit klart, har inte ens flyttat in än.)

Jo, jag har oxå tänkt mig en svängd gång. Men vet inte riktigt hur jag ska göra det. Känns det inte lite omotiverat att ha en gång som börjar i mitten, svänger och sen återgår till mitten igen? Ett alternativ jag har funderat på är att flytta grinden åt höger, så att gången börjar där. (Bilden) Men hur gör man i så fall med rabatter? Ska man ha rabatter längs med? Eller utplacerat på olika ställen? Och i så fall var? Och hur?

Zarah P
Med tanke på att gången verkar vara så lång, hade jag nog gjort en ganska stor rund plantering i mitten, och låtit gången slingra sig på bägge sidor av den, och sen ihop igen - om du förstår hur jag menar?
Nila
Menar du något sånt här kanske?

blink.gif
kerstin z5-6
När du flyttat dit , börjat gå in " din trädgård så märker du hur du vill ha det -det tar lite tid

Lättare att överblicka , sköta , få snyggt är samlade växtområden och gräsmatta alt annan marktäckning emellan
hellre större samlade rabatter än många små
Vill man att en gång ska svänga bör det finnas någon naturlig orsak -till att den svänger
Finns ingen sådan sätter man dit en
Stor sten
Ett träd , i rundel med marktäckare o vårlök vid foten tex smile.gif
Det får gärna finnas naturliga orsaker till att gå till och vara i sin trädgård -inte bara passera förbi " en sådan är bänkar ...så man kan beundra sina rabatter -och fundera på nya
Näcken
En ide är att tänka kommunikation för gångar.
Var ska ni gå:

Till:
bilen (det är mycket spring med kassar och annat)
cyklarna
förrådet
brevlådan
soptunnan
altanen
annat

Utifrån det drar du gångar. Gå lite fram och tillbaks och känn så inte gångarna känns onaturliga.

Från huset och rakt ut, vart går den? Om du drar som du tänkt till garaget så kan ju du ha bara en ingång från gatan och får lite större yta kvar.

Gör sedan som Kerstin föreslog, gör gångarna mjuka med hjälp av "hinder" och kanske någon liten sittplats.

Tänk sedan på att perenner går ofta att flytta och även vissa buskar. Var rädd om uppvuxna träd och buskar, det är dyrt och tar tid att forma en lummig trädgård. Bo in dig lite och kolla vilka växter du verkligen vill ta bort innan du gör något.
Lena N
Vad finns för avgränsning mot gatan? Med hela trädgården på framsidan skulle jag velat ha ordentligt insynsskydd. En 180 cm hög häck i tomtgränsen ger totalt insynsskydd. Ett annat alternativ är en häck eller buskar en bit in i trädgården och en synlig "välkommen-del" mot gatan. Eller en del av insynsskyddet i tomtgränsen och en del indragen.

Bestäm trädgårdens rumsindelning innan du definitivt väljer hur gången ska gå. Då får då kanske formen på köpet.

Hoppas att vi får se bilder på hur det växer fram. Alltid spännande att följa en trädgårdsplanering.
Nila
Tack så mycket för alla himla bra tips! Det är så himla bra att få andras syn på det hela. Det blir lätt att man "fastnar" emellanåt... smile.gif

Men på tal om avgränsning mot gatan... Just nu finns det bara ett staket. Jag vill absolut ha en häck, och helst vill jag ha en ganska hög häck. Men så finns det de som säger att det är vansinnigt att ha så skyddat från insyn, för att risken för inbrott ökar. Vad tycker ni? Hur ska man göra? unsure.gif
Lena N
CITAT (Nila @ 02-10-2006, 16:40)
Men så finns det de som säger att det är vansinnigt att ha så skyddat från insyn, för att risken för inbrott ökar. Vad tycker ni? Hur ska man göra? unsure.gif

Jag hade aldrig låtit rädslan för inbrott hindra mig från att utforma trädgården så som jag vill ha den.

Inbrottsrisken får man hantera på annat sätt. En nyfiken pensionär som granne är en bra vakt mot objudna besökare, dock svårt att ordna om det inte finns naturligt i omgivningarna. tongue.gif
Nila
Låter bra. Så har jag oxå tänkt... skönt att höra att det är fler som tycker som jag.

Det där med den nyfikna pensionären verkar ju bra, som du sa. smile.gif Får väl se om det ingår någon sådan i husköpet. smile.gif
kerstin z5-6
? Tack o lov bor jag så att jag inte behöver fundera så mycket på inbrott
men en hund och en automatisk lampa i trädgården är nog lika effektiva som en obefintlig häck smile.gif
Nila
Skulle tro det. Får satsa på det i stället, det verkar mkt trevligare. rolleyes.gif
Bajare
Har just nu hittad din fråga.

Det är jo svart att ge några tipps om man inte vet hur stor tomten är och huset och ...

Sedan vet vi inte, om gården ligger i Norden eller söder om huset. Var gåtan finns vet vi, men vad finns åt höger och vänster?

Så kan man fråga om du tycker mer om någon geometriska trädgården typ "Versailles" med "bosketter" eller om något som liknar engelska trädgården.

Tänker Du att har köksträdgården med?

Bajare
Nila
Framsidan ligger mot öster, och båda sidorna gränsar till andra trädgårdar.

Jag har ganska klart för mig hur jag vill ha baksidan, med grönsaksland och några fruktträd bl.a. Det är framför allt framsidan jag klurar på... vet inte riktigt hur jag ska göra för att få det mysigt... Så har du några tips så blir jag glad. rolleyes.gif

(Sen är jag inte så kunnig i det här ämnet (än), så jag vet inte särskilt mkt om engelska trädgårdar och det andra tyvärr...)
Jonas70
Är det verkligen plats till både köksland och fruktträd på baksidan av huset?

För i så fall om kartan är hyfsat i skala så måste du ha en gigantisk yta framför huset, och då hade jag satsat på att dela in framsidan i ett antal rum. Det är ju enklare att få det lite mysigt och lummigt i små rum än i ett stort rum.
Sommartorparn
Om jag skickar upp detta meddelande ett steg, så kanske spåren av 'skräpmeddelandet' försvinner?

(Ja, det gjorde det !)
Nila
Nja, bilden är inte så noggrannt ritad. Men det stämmer att det är väldigt stor yta framför huset.

Baksidan är inte stor, men tillräckligt för att få plats med köksland och iaf några fruktträd.
Det där med flera rum låter bra. rolleyes.gif Ska bara hitta ett sätt att organisera det, så att det blir bra... unsure.gif
Bajare
CITAT (Nila @ 13-11-2006, 22:03)
Nja, bilden är inte så noggrannt ritad. Men det stämmer att det är väldigt stor yta framför huset.

Nila,

det är svart att arbeta med begrep som stor, liten, ... om man beskriver sin trädgård.

Kanske vet Du storleken av tomten (av huset och avstand till gränsen) i meter?

Då blir det lättare att bedömma möjligheter som finns i din trägården.

bajare
Nila
Jo, jag förstår att det blir svårare när man inte vet måtten. Men som jag tror jag skrev någon gång i början, så har jag alltså inte flyttat in än. Alltså har jag inte så bra koll på läget... rolleyes.gif

Det jag vet är att tomten är på ca 1300 m2 och jag skulle uppskatta att avståndet från vägen till huset (alltså tomten på framsidan) är ca 30 m och på baksidan är det kanske 5 m från huset till tomtgränsen. GROVT uppskattat... Jag har inte varit där på ett tag nu, så det var ett tag sen jag såg min lilla tomt... wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon