Full version: perenner i krukor?
malin72
hur går det ??? att ha perenner i krukor överlever dom vintern då???
köpte perenn ljung mm och nu undrar jag om man måste sätta dom i jorden eller om dom kan överleva i blommlådor eller så....

i krukan som finns på bild som köptes på rea idag kan man sätta tex aster eller carex den ljusa.. eller ljung i den och den klarar vintern unsure.gif

och hur är det med succulenterna (eller hur det stavas) sorten sempervivum kan dom överleva vinter wink.gif
malin72
någon med förslag för imorgon ska det höst fixas på tomten unsure.gif
kerstin z5-6
Hos mej går det dåligt med ljung i kruka -, men du har ju varmare zon
malin72
ja det svåra är ju att veta hur vintern blir...oftast kan jag låta krukor stå ute över vintern utan att spricka eller så...men om jag nu låter det jag köpt stå i krukor över vintern är det bara att plantera ut dom till våren då unsure.gif jag antar att det mesta ser visset ut då rolleyes.gif men om det är perenner borde det väl gå
kerstin z5-6
Jag brukar försöka få ner krukor med perenner som jag haft till dekoration -i jorden strax innan det fryser till -de har mycket stötrre chans att överleva då
Om ljungen klarar sig till våren måste den klippas ner ordentligt -annars blir den bara risig ....
malin72
aha ok så höst krukor ner i jorden medans det går smile.gif och ljungen klipper jag på våren eller??? den ska väl se "död" ut på våren unsure.gif
kerstin z5-6
så fort den grönskar .. då ser du vad som ska bort -f.a de fd blommorna o de stänglarna från i år ska klippas av
ewa zon 3
Krukorna du fyndat på rea ser lite ömtåliga ut, Tunn oglaserd terracotta brukar inte klara vintern så bra särskilt om man har fuktig jord i. Krukor som jag har växter i på vintern brukar ha tjockare väggar och är större så att jag kan bottna med lite lekakulor har bild på 2 höstkrukor i mitt album. El varför inte modell lövkorg med plast inuti. De klarar vintern bra men också där är det bra att bottna med leckakulor så att plantorna inte får det för blött om fötterna. Några lövkorgar har jag fodrat med markväv i stället så blir det inte så tätt.
Sempervivum/taklök klarar det mesta utom att ha det blött. De krukor jag har med taklök får stå under takutsprånget under vintern och får inget vatten alls. De som jag har planterade står i nästan bara grus i sluttning = väldränerat
Fina plantor du valt, det kommer säkert bli riktigt höstfint hos dig smile.gif

/Ewa
malin72
ewa zon 3 tack för svar smile.gif jag måste leta efter grus smile.gif var får ni tag i ert grus????finns ju grus tag i närheten vet bara inte hur jag ska få hem det wink.gif
ewa zon 3
Ett alternativ är ställen som säljer plattor stenar till murar mm. De brukar även ha högar med lite olika sand och grus som man kan köpa, även prydnadsgrus. vi har ibland köpt mindre mängd och betalt per påse. Men varning inget för svaga laugh.gif Jag kan omöjligt rubba de påsar som min man fyller.

/Ewa
sudden
ibland kan det gå att övervintra perenner i krukor om man har rejäla krukor och lindar in dem ett par varv i säckväv..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon